"מרתק ומרגש"

חפירות בצפת חשפו את מנהרת הטרור הראשונה בישראל

לאחר מלחמת השחרור תיאר אחד מזקני צפת כי שמע "רעש מונוטוני עמום, הדומה לקול חפירה במעדר"; כעת מתברר מה מקורו של רעש זה - מנהרת טרור, הראשונה בישראל (חדשות)

דוד הכהן | כיכר השבת |
(צילום: עיריית צפת)

ממצא ארכיאולוגי נדיר התגלה לאחרונה, במפתיע, בעיר צפת: מנהרת הטרור הראשונה בישראל, משנת 1948, שהיתה אמורה לשמש ללחימה הערבית אז בכוחות הישראלים. כמו כן, נמצאו במקום מרכז קניות ובאר מים מהמאה ה-16 וממצאים מהמאות ה-17-19.

במסגרת עבודות לפיתוח התיירות בצפת, בהן הפיכת כיכר אשתם/שדה לאזור מזמין, עם תצפית נוף קסומה לעבר הרי מירון, ביצעו הצוותים המקצועיים חפירות דגימות בקרקע, ואז איתרו את הממצאים הארכיאולוגיים חסרי התקדים, על ציר הזמן שבין המאה ה-16 ועד למלחמת השחרור.

אורן זינגבוים, איש רשות העתיקות, מסביר: יש פה ארבע שכבות של מבנים: מבנה מנדטורי מהמאה ה-20 היושב על מבנה מהמאה ה-19, שניתן לראות את הריצוף שלו. תחתיו מבנה קדום יותר, מרעידת האדמה ב-1837, והקיר בקצה הוא מהמאה ה-17. כל הדבר הזה מכסה על פתח של בור מים מדהים ומאגר מים מהמאה ה-16. בנוסף, ישנה מנהרה מהרובע המוסלמי לעבר השטח הזה, שנחפרה על ידי הערבים למטרות התקפה ב-1948".

מדובר באחד התיעודיים הנדירים והמשמעותיים ביותר. על פי הערכות, מדובר בלבו של הישוב במאה ה-16, מתקופה שמוגדרת כ'תקופת הזוהר', ימי שלטון האימפריה העותמאנית בהם חייה של הקהילה והכלכלה בצפת התפתחו בצורה ניכרת, ומבנים אלו סייעו רבות לפיתוח זה.

בימים הללו מגורשי ספרד הגיעו לבירת הגליל, בה היו יחסים תקינים בין היהודים למוסלמים ושלטון נוח באופן יחסי לשלטון בירושלים. כמו כן, צפת נחשבה לעיר מרכזית לפעילות מחקר ותרבות עם קהילות בדמשק, חלב וכלל ערי הים התיכון.

החוקר אליעזר שטרן מציין, כי "כל ההיסטוריה של צפת מהמאה ה-16, כעיר יהודית עולמית מהמאה ה-16, תקופת הקבלה וכו', נמצאת כאן תחת לאדמה, יש לנו עיר תת קרקעית, עם פוטנציאל אדיר בצפת".

כאמור החוקרים גילו, כי במהלך הקרב על שחרור העיר צפת ניסו הערבים על בסיס ציר זה לחפור מנהרת טרור - הרבה לפני החשיבה על מנהרות בלבנון ועזה - מהראשונות בעולם, שתגיע עד לבניין אשת"ם; לב הכוח היהודי.

ממצאים אלו עולים בקנה אחד עם הדברים המופיעים בספרו של בנימין גייגר, אחד מזקני צפת, שגולל על פני 153 עמודים את סיפורה של העיר וציין כי במהלך מלחמת השחרור "שמעתי רעש מונוטוני עמום, הדומה לקול חפירה במעדר".

*כעת, בעיריית צפת יוזמים פרויקט נרחב לשימור האתר ההיסטורי-ארכיאולוגי שהתגלה באורח פלא בליבה של העיר העתיקה, ובהוראת ראש העיר שוקי אוחנה החלה בחינה היסטורית מעמיקה של האתר ולקדם תכנית נרחבת לשימורו והפיכתו לאטרקציה תיירותית משמעותית בבירת הגליל", נמסר מהעירייה.

ראש העיר שוקי אוחנה הוסיף: "מדובר בממצא מרתק ומרגש, שמגולל היסטוריה נרחבת של העיר ומעין מנהרת זמן של תקופות שונות בהיסטוריה של בירת הגליל".

"לי באופן אישי יש חיבור לממצא ממלחמת השחרור, אז נחפרו בתוואי זה מנהרות טרור מהרובע המוסלמי, כי במלחמה זו דודי (שעל שמו אני קרוי) נרצח מפגיעת צלף בעודו עומד בבניין אשתם הסמוך".

לדברי אוחנה, "מרגע גילוי האתר המיוחד, שכרנו את שירותם של אדריכלים, יועצים וארכיאולוגים לביצוע תכנית אדריכלית עם מיפוי וחקר מעמיק ויסודי - בדרך להפיכת האתר לנכס היסטוריה ואטרקציה אטרקטיבית, את הממצאים והאפשרויות נקבל בימים הקרובים, ונקדם את פיתוח האתר, החשוב לעיר, למדינה ולהיסטוריה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר