בגלל הקורונה

משבר תשלומי המשכנתא במגזר החרדי: "בלי דירה ועם הרבה חובות"

מצוקת הזוגות הצעירים שעשו שימוש בהטבת הקורונה ודחו את תשלומי המשכנתא, כשבהמשך יידרשו לתשלום כפול, הגיעה לכנסת • ח"כ אשר התריע, והציע פתרון למצב (בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
(צילום: ערוץ הכנסת)

בדיון מיוחד שהתקיים אתמול (רביעי), במליאת הכנסת, התריע ח"כ יעקב אשר, על מצוקת המשפחות נוטלי המשכנתאות שעשו שימוש בהטבת הקורונה ודחו את תשלומי המשכנתא, אך בהעדר מענה משלתי ובנקאי מסודר לתשלומים עם תקופת הדחייה, עלולים למצוא עצמם במצב של אי יכולת עמידה בתשלום החזרי המשכנתא הכפולים הללו.

"לפני שלושה חודשים", אמר אשר בנאומו במליאה, "הודיע הפיקוח על הבנקים, כי בעקבות המשבר הכלכלי תינתן אפשרות לדחיית תשלומי הלוואות המשכנתא. לפי הדיווחים, בין החודשים מרץ ליולי 2020, הבנקים דחו הלוואות לכ-553,000 לקוחות בכל מגזרי הפעילות".

הוא הדגיש: "צריך לשבח את הפיקוח על הבנקים על ההחלטה הזאת ועל עוד כמה דברים שהם עושים לאחרונה, יש רצון טוב לעזור ולסייע. אולם צריך לזכור שלפעמים עושים דבר שהוא טוב וחשוב, אך בהמשך הדרך עלולה לצוץ בעיה קשה, שאם לא נפתור אותה בזמן אנו עלולים להגיע למצב של 'יצא שכרו בהפסדו'.

"ניקח לדוגמה בן אדם שדחו לו את המשכנתא בשנה. השנה תעבור ביעף ודרישת התשלום יבוא ואז הוא יידרש לשלם גם את הפירעון החודשי הקבוע, ועליו יועמס תשלום נוסף של חוב הקורונה מהשנה שעברה עם הריביות הגבוהות שמצטרפות לעניין על כל המשתמע. הדבר הזה קשה מאוד. הנתון הזה יכול להביא לידי כך שאנשים ישלמו במשך זמן רב ובריבית על אותה ההטבה שהם קיבלו בעקבות משבר הקורונה".

כפתרון מעשי הציע אשר, כי "במסגרת ההתמודדות עם הקורונה, תינתן אפשרות לפרוס בנפרד את תשלומי הפיגורים של המשכנתאות, לקחת את אותה תקופה של דחייה ולתת לה פריסה נפרדת עם תנאים מיוחדים של הלוואות מדינה כפי שנתנו לעסקים, בשנה הראשונה ריבית על חשבון המדינה, על השנה לאחר מכן ניתן לסכם שהריבית תהיה עד פריים 1.5%, ואפשר גם פחות. המטרה צריכה להיות - להקל על האנשים, בשביל להצליח בזה חייבים להיות יצירתיים, כי אם לא נעמיד פתרון – הטבת דחיית המשכנתא עשויה לחזור לאנשים האלה כבומרנג מסוכן".

ח"כ אשר הוסיף: "חלק גדול מאלה שביקשו את הדחייה במשכנתא הם זוגות צעירים, אנשים שזו הדירה הראשונה והיחידה שלהם, והמשבר הכלכלי מכה אותם מכל כיוון. רבים מהם הוצאו לחל"ת, ובאותן משפחות צעירות, ישנם גם כאלה שתורתם אומנותם והמלגה שלהם נפגעה מאוד בגלל העדר התקציב.

"כדי שהאנשים האלה יוכלו להחזיק ראש מעל המים, המדינה צריכה להעמיד להם פתרון יצירתי, כדי שלא יקרה מצב שהמשפחות הללו יישארו בסוף גם בלי דירה וגם עם הרבה חובות. עזרנו להם עם מתן הדחייה, אבל צריך לוודא שהעזרה הזאת לא תהיה בסוף חרב מתהפכת על ראשם", חתם אשר את דבריו והציע שוועדת הכספים או וועדת הכלכלה תדון בנושא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר