הכרעה מקוממת

בג"ץ מתאר את נזקי הבואש, אך דחה את העתירה נגד השימוש בו

תיאור מחריד על נזקי התזת הבואש עולה מפסק דין של בג"ץ, אך שלושת שופטיו בחרו לבסוף לדחות את העתירה נגד השימוש המשטרתי בו במהלך פיזור הפגנות של חרדים (בארץ)

חיים גולדברג | כיכר השבת |
התזת בואש. אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בפסק דין עליו חתמו אתמול (רביעי) ש‏ופטי בית המשפט העליון, נדחתה עתירתם של חרדים שביקשו לאסור את השימוש בבואש המשטרתי בעת פיזור הפגנות.

כזכור, כפי שסוקר בהרחבה ב'כיכר השבת', ארבעה חרדים המתגוררים בירושלים וניזוקו מעוצמת זרם הבואש הניתז מהמכת"זית של המשטרה, עתרו לבג"ץ כדי להפסיק נוהג מזיק זה.

אף שבכמה מן הדיונים נראה היה כי השופטים נוטים לצדד בעמדת העותרים, בסופו של הליך נדחתה כאמור עתירתם, תוך שהם לא חוסכים במלים קשות נגד התנהגות המשטרה בנושא זה עד כה.

הנימוק העיקרי לדחיית העתירה היא טענתה של המשטרה כי היא שינתה את נהלי השימוש בבואש - טענה שהתקבלה על לב שלושת השופטים, הנשיאה אסתר חיות, יוסף אלרון וענת ברון.

וכך כתב השופט אלרון: "אני מסכים עם השופטת ברון כי משחל שינוי בנהלי משטרת ישראל באשר לשימוש באמצעים לפיזור הפגנות, העתירה מיצתה עצמה ודינה להימחק. עם זאת, לא ניתן להתעלם מכך שלפחות בחלק מהמקרים נעשה שימוש מכוון בנוזל מסוג בואש, והותזו נוזלים בעוצמה רבה באמצעות מכת"ז כלפי ראשיהם של מפגינים מטווח קצר, באופן אשר אין חולק כי הדבר מסכן את בריאותם".

"לעיתים נעשה כך", נכתב עוד בהכרעת הבג"ץ, "אף כאשר המפגינים אינם חוסמים עוד כביש כלשהו, ודומה כי לא נשקפת מהם כל סכנה לסדר הציבורי. במקרים אחרים הותז נוזל בעוצמה לכל עבר, תוך סיכון לפניעה בעוברי אורח, ובכללם ילדים ותינוקות, אשר לא הייתה להם כל נגיעה לאירוע".

שימוש בבואש לאחר סיום הפגנה (ארכיון. באדיבות המצלם)

עוד מציין יוסף אלרון, כי נשמעו "תיאורים קשים באשר לפגיעות החמורות שנגרמו לעוברי אורח כתוצאה מאופן השימוש במכת"ז לפיזור הפגנות. כך למשל נטען, כי באחד המקרים בני זוג בשנות ה-60 לחייהם נפגעו מסילון מים שהותז על ידי מכת"ז עת ירדו מאוטובוס בתחנה סמוכה להפגנה, וכתוצאה מכך נגרמו להם שברים בגפיים ואחד מהם נזקק לניתוח".

"במקרה אחר נפגעה עוברת אורח בשנות ה-20 לחייה בעינה, וכתוצאה מכך אושפזה לתקופה של כשבועיים ונזקקה לניתוח. אדם נוסף 'עף באוויר כתוצאה מהפגיעה ונחת על גבו', כלשון העתירה, ואף לאחר מכן המשיכו כוחות המשטרה והתיזו נוזל לעברו ולעבר שני אנשים נוספים שניסו לסייע לו. במקרה נוסף צעירה שחלפה באזור במקרה נפגעה מסילון המים, הוטחה ארצה ונגרם לה סדק בצלעות, ובאירוע אחר נפגע ילד", נמשך לו התיאור המחריד.

אך כאמור, באופן מקומם משהו - בוודאי בהשוואה ליחס המשפטי האוהד לפעילי 'הדגלים השחורים' המפגינים נגד נתניהו - החליטו לבסוף השופטים פה אחד לדחות את העתירה המדוברת.

השופטים רומזים להיבט זה, וכותבים: "יצוין, כי לא ניתן להתעלם מן העובדה שבעוד הדברים נכתבים, הארץ גועשת מהפגנות מחאה מול מעון ראש הממשלה ברחוב בלפור בירושלים ובמקומות אחרים, ולאחרונה אף הוגשה עתירה לתקיפת השימוש שהמשטרה עושה במכתז"ית במסגרת הפגנות אלה. בהינתן האמור, מן הראוי להבהיר כי פסק דין זה ממוקד בהסדרת נוהלי המשטרה בכל הנוגע להתזת נוזל בואש באזורים בנויים וצפופים, ואין בו משום הבעת עמדה כלשהי לעניין היישום של הנהלים, לא כל שכן ביחס לאירועים האחרונים שכלל אינם עומדים לפנינו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר