שידור חוזר

"סלאם עליכום"; שלום בין ישראל, איחוד האמירויות ובחריין

בחסות נשיא ארה"ב דולנד טראמפ נערך הערב (שלישי) בבית הלבן טקס החתימה על הסכם בין האמירויות ובחריין לישראל • טראמפ: עוד 5 מדינות יצטרפו לנורמליזציה • צפו בשידור חוזר (מדיני)

(צילום: לע"מ)

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן זאיד, ושר החוץ של בחריין עבד אל-לטיף אל-זיאני, חתמו הערב (שלישי) על הסכמים ביניהם.

צפו בשידור חי:

בתחילת הטקס, שיבח הנשיא דונלד טראמפ את שלושת המנהיגים ואמר כי מדובר ביום גדול לעולם, וכי יחד מכוננים מזרח תיכון חדש. "האנשים במזרח התיכון לא יאפשרו לשנאה לישראל להוות תירוץ לרדיקליות או לקיצוניות מכל סוג".

הנשיא טראמפ פירט: "ישראל, איחוד האמירויות ובחריין יקימו שגרירויות, יחליפו ביניהן שגרירים ויתחילו שיתוף פעולה כשותפים, תיירות, סחר, בריאות, ביטחון הם יעבדו יחד, הם חברים".

ראש הממשלה בנימין נתניהו הודה לטראמפ ואמר: "לכל חברי ישראל במזה"ת, אלה שאיתנו היום ואלה שיצטרפו מחר, אני אומר: סלאם עליכום, שלום עליכם, שלום. שמעתם מהנשיא שהוא מצרף עוד ועוד מדינות. זה לא היה יאומן לפני כמה שנים, אבל עם נחישות והתמדה וגישה חדשה לעשיית שלום - זה הושג. תודה לך הנשיא".

שר החוץ של איחוד האמירויות עבדאללה בן-זאיד אמר, "אני עומד היום ומושיט ידי לשלום, ומקבל יד לשלום. רדיפת השלום היא לא רק דרך ועקרונות, עליך לראות מעשים. מה שאנחנו עושים כאן היום הוא שינוי במזרח התיכון, שינוי שיפיח תקווה בעולם. כבוד ראש ממשלת ישראל נתניהו, תודה לך על בחירתך בשלום ועל עצירת הסיפוח של השטחים הפלסטיניים. זוהי החלטה שמחזקת את המאמץ שלנו להשיג עתיד טוב יותר לדורות הבאים. היוזמה הזאת שמתחילה כאן אינה סיסמה לשם הישגים מדיניים בלבד, אלא נועדה ליצירת עולם טוב יותר".

במהלך פגישתו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, לפני חתימת ההסכם, אמר הנשיא טראמפ כי חמש מדינות נוספות בדרך לחתום על הסכם עם ישראל.

במהלך הפגישה, העניק טראמפ לנתניהו את המפתח לבית הלבן, תוך שהוא מחמיא לו כי הוא מנהיג נהדר. "אתה מנהיג מדהים במשך תקופה ארוכה", אמר טראמפ לנתניהו.

נתניהו השיב: "אמרתי לך שיש לך את את המפתח ללבבות של האנשים בישראל".

לדברי טראמפ, "אנחנו מדברים כעת על 5 מדינות לפחות, היום חשבנו שמתוך כבוד לאמירויות ולבחריין, החלטנו שלא לפרסם את שמות המדינות. אני חושב שישראל איננה מבודדת אף מדינה, וכעת יש מצב שרוב המדינות במזרח התיכון מעוניינות לחתום, ואני מאמין שאפילו איראן רוצה לעשות עסקה".

"דיברתי גם עם ערב הסעודית והתגובה הייתה מצוינת - עד עכשיו היה דם בכל מקום במשך עשורים רבים. מדובר פה בשלום חזק, וזו דרך שונה. אנחנו נכנסנו אולי מהדלת האחורית אבל זו הדרך החכמה, ואני חושב שהפלסטינים יצטרפו. אני לא אומר את זה באיזה שהיא גאווה, אלא הפלסטינים יצטרפו בזמן הנכון".

הצהרות טראמפ ונתניהו (צילום: לע"מ)

עם איחוד האמירויות יחתמו על חוזה שלום מחייב, בעוד עם בחריין יחתמו רק על הצהרת שלום שתפתח את המשא ומתן בין המדינות.

פרטי ההסכם טרם נחשפו, ואלו צפויים להתפרסם רק מחר. עם זאת, במדינות הערביות שיחתמו על ההסכמי מבהירים כי ישראל התחייבה שלא להחיל ריבונות על ההתיישבות היהודית ביו"ש.

במשרד ראש הממשלה הבהירו כי ההסכם ייכנס לתוקפו רק אחרי טקס החתימה, ולאחר אישור הממשלה והכנסת. ההבהרה נמסרה לשר החוץ גבי אשכנזי, שהציל את נתניהו ממבוכה.

רק אחרי שהמריא לוושינגטון, התברר כי לנתניהו אין סמכות לחתום על ההסכם, כי אם לשר החוץ. אשכנזי חתם על טופס ייפוי כח, והטקס ייצא לדרכו כמתוכנן.

שר במשרד החוץ של איחוד האמירויות, אנוואר גרגאש, אמר היום כי ההסכם יכלול את הסוגיה הפלסטינית וידגיש עמדות בסיסיות, כולל הקמת מדינה פלסטינית.

הוא הוסיף כי "המחויבות שקיבלנו מישראל לא לספח מאוד ברורה לי. נוכחות ארצות הברית כמתווכת מבטיחה שההקפאה של הסיפוח אמיתית וארוכת טווח. הפלסטינים צריכים לנצל את המצב שנוצר ולחזור לשיחות. מדיניות של כסא ריק והיעדר קשרים לא הובילה לתוצאות".

נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר היום כי "אין שום בעיה למכור מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות". בראיון לרשת פוקס ניוז התייחס גם להתנגדות הישראלית.

לדבריו, "לחלק מהאנשים יש בעיה עם זה - הם אומרים: 'אולי הם יצאו למלחמה'. למכור דברים זה טוב למדינה שלנו. אני מכיר את המנהיג שלהם טוב מאוד. לא תהיה לי שום בעיה למכור להם את ה-F-35, אני רואה את זה כנכס".

"הסיפור עם ציוד צבאי זה שאתה מוכר אותו היום ופתאום יש לנו כבר מטוס חדש וטוב. אנחנו קונים את המטוסים במאות. אנחנו מחמשים את הארסנל שלנו".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר