מתווה חדש

נקלעתם למשבר כלכלי ונקנסתם? אולי תזכו לחנינה

נשיא המדינה ומשרד המשפטים הכריזו על מתווה חדש בו ישראלים שנקלעו למשבר כלכלי בגלל הקורונה, יוכלו לזכות בהקלה בקנסות שהושתו עליהם - למעט בשל הפרת הנחיות. כל הפרטים (בארץ)

קובי רוזן | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: shutterstock)

נשיא המדינה, ראובן ריבלין, הכריז היום (שלישי) על מתווה חנינות ייחודי עבור בעלי חובות בגין קנסות, שנקלעו למצב כלכלי קשה על רקע משבר הקורונה.

המתווה, שגובש על ידי היועצת המשפטית של בית הנשיא ומנהלת מחלקת החנינות במשרד המשפטים, אינו כולל הקלה בקנסות שהוטלו בגין הפרת ההוראות למניעת התפשטות הקורונה, אלא רק בקשות להקלה בקנסות אחרים למי שמצבו הכלכלי הורע בשל המשבר הכלכלי.

כחלק מהמהלך החדש, השימוש בסמכות החנינה שינה לנשיא, ביחס להקלה בעונשי הקנסות, יהיה רחב מן הרגיל, כך שיינתן משקל מיוחד למצוקה הכלכלית אליה נקלעו החייבים בשל המאבק בנגיף והשלכותיו הכלכליות.

החנינות יינתנו לאחר הגשת בקשת חנינה, ושקילת כל מקרה לגופו, ולאחר קבלת חוות דעת ממספר גורמים מוסמכים איתם יתייעץ רובי ריבלין.

ההכרזה על מתווה החנינה (צילום: גרגורי באדו, לע"מ)

בעת הצגת המתווה, בבית הנשיא, הוא אמר: "אנו מקבלים את פניה של השנה החדשה תוך מאבק בנגיף הקורונה ופגעיו. לנגיף ולמאבק בו ישנן השלכות הרסניות. ברמה הבריאותית, הקשה ביותר, המחלה גובה את חייהם של אנשים מדי יום, בייסורים ובבדידות. ברמה הנפשית, המתח, כמו גם הנחיות הריחוק החברתי גובים מחיר קשה במיוחד מאנשים בודדים וממתמודדי נפש".

"אבל יש גם פגיעה כלכלית קשה", הוסיף ריבלין, "כאשר ענפים שלמים נמצאים בקריסה גורפת - חלקם בקנה מידה דמיוני. ישראליות וישראלים רבים, רבים מדי, מצאו את עצמם בן לילה במערכה כלכלית על החיים".

נשיא המדינה סיפר: "נפגשתי עם בעלי עסקים רבים שחלום חייהם קרס והם עומדים מול שוקת שבורה. בימים האלה, בין כסה לעשור, אנו נדרשים לחשבון נפש - ברמה האישית וברמה הלאומית. בשעה הזאת מדינת ישראל צריכה להושיט יד לבניה ובנותיה ולהיחלץ לעזרתם של אלה הזקוקים לכך. בחודשים האחרונים שאלתי את עצמי כיצד יכול בית הנשיא להקל מבחינה כלכלית על אלו הזקוקים לכך".

"מוסד החנינות הנשיאותי נועד לשמור על איזון עדין ויקר ביותר בין מידת החסד והרחמים האנושית לבין שאלת טובת הציבור והערך העליון של שלטון החוק ואכיפתו. לכן נבחן הקלה בקנסות למי שמצבו הכלכלי הורע בשל המאבק בקורונה. אנו תלויים זה בזה לטוב ולמוטב, וראוי שכולנו נלחם בנגיף יחד תוך מחויבות לערבות ההדדית בינינו", סיים ריבלין.

מתן החנינה יישקל בנוגע לפונה שיעמוד במאפיינים הבאים:

• הקנסות הוטלו בעקבות הליך פלילי, תעבורתי או מנהלי.
• המתווה לא יחול על קנסות שהוטלו בגין הפרת הוראות למניעת התפשטות הקורונה, בשל האינטרס הציבורי באכיפת ההוראות למניעת התפשטות המגיפה, וכן לא יחול על קנסות חניה (ולא על אגרות שכן הן אינן מצויות בסמכות החנינה של נשיא המדינה).
• הפונה לא הורשע בחמש (5) השנים האחרונות (כלומר – מ-1 באוקטובר 2015).
• הפונה פנה להסדרת חובו בשנתיים האחרונות (כלומר – מ - 1 באוקטובר 2018).
• כנגד הפונה לא תלויה ועומדת חובת תשלום פיצוי לנפגע עבירה.
• לא תינתן חנינה כללית גורפת. החנינות יינתנו רק בעקבות הגשת בקשת חנינה ושקילת כל מקרה לגופו, לאחר קבלת חוות דעת מהגורמים המוסמכים.

"ביחס לכל בקשה", כך נמסר, "ייבדקו לצד המאפיינים האמורים לעיל: המצוקה הכלכלית אליה נקלע הפונה בעקבות המאבק בנגיף הקורונה, חומרת העבירות ונסיבותיהן, יתר רכיבי העונש שהוטלו בנוסף לקנסות, גובה הקנסות, מספר תיקי הקנסות העומדים לחובת הפונה, מאמצי תשלום הקנסות, יכולת התשלום ועוד, כמקובל בטיפול בבקשות חנינה מסוג זה".

כמו כן, מתווה ההקלה בעונשי קנסות, יחול על בקשות חנינה שיוגשו מיום פרסום מתווה זה למשך כחצי שנה (עד ליום 1 באפריל 2021, י"ט בניסן התשפ"א).

למידע נוסף ניתן לעיין באתר בית הנשיא או באתר מחלקת החנינות של משרד המשפטים, כמו גם ליצור קשר עם הלשכה המשפטית בבית הנשיא בטלפון: 02-6707211 או עם מזכירות מחלקת חנינות במשרד המשפטים בטלפון 073-3927070.

(צילום: מארק ניימן, לע"מ)
(צילום: מארק ניימן, לע"מ)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר