'רוצה להתגרש? קודם שהילדים יתנצרו'

בית הדין הכנסייתי מתנה דיון בבקשה של אישה יהודיה להתגרש מבעלה הנוצרי בכך שתנצר את ילדיה. בסיוע ארגון להב"ה, היא עותרת כעת לבג"ץ (משפט, מקודם)

אילוסטרציה (צילום: שאטרסטוק)

אסתי (שם בדוי), היא אישה יהודיה בת 32, אמא לשלושה ילדים. בשנת 2008, הכירה אסתי את רוברט (שם בדוי), גבר נוצרי ממוצא אירופאי, שהתגורר בירושלים. לאחר מספר חודשים של קשר, החליטו להתחתן.

היו שותפים בהצלת הילדים! >>>

תנאי סף שהציב רוברט לנישואין, הוא שהם ייערכו בכנסייה. אולם על מנת שהכנסייה תוכל להכיר בנישואיהם, אסתי הייתה חייבת להתנצר. אסתי, ששמרה על אורח חיים מסורתי אך לא הקפידה באופן אדוק על שמירת תורה ומצוות, לא ייחסה להתנצרות חשיבות כלשהי, וראתה בה פעולה פרוצדוראלית בלבד. היא התנצרה, והשניים נישאו יחד בכנסייה היוונית האורתודוכסית ברמלה. במהלך השנים נולדו להם שלושה ילדים.

אסתי, כאמור, לא הייתה אישה דתייה, אך המשיכה לקיים אורח חיים מסורתי, גם לאחר נישואיה. היא חגגה יחד עם ילדיה את החגים היהודים, והדליקה נרות שבת בכל שבוע. לאחר מספר שנות נישואין, השתתפה אסתי, בעצת חברתה, בשיעור תורה מפי רב מוכר בירושלים; בעקבות השיעור, נדלק אצל אסתי הניצוץ היהודי, והיא החליטה להתגרש מבעלה הנוצרי. בשלב זה, היא פנתה לארגון להב"ה (למניעת התבוללות בארץ הקודש), וביקשה סיוע וליווי בהליך הגירושין, ובהליך השבה ליהדות בבית הדין הרבני, לאחר שכזכור, התנצרה. בעזרתה של ענת גופשטיין, ראש תחום הטיפול בבנות בלהב"ה, הליך ההשבה ליהדות של אסתי עבר בהצלחה.

גורלם של שלושה ילדים יהודים מונח על הכף! היו שותפים עכשיו בהצלתם >>>

בעלה של אסתי, רוברט, הסכים לגירושין, ואף נתן את הסכמתו לכך שהילדים יגדלו יחד עם אימם, כילדים יהודים. אך הקושי הגיע ממקום בלתי צפוי: כיוון שאסתי ורוברט נישאו בכנסייה, הסכם הגירושין שלהם היה צריך להיות מאושר על ידי בית הדין הכנסייתי ביפו.

כשהגיעו השניים לבית הדין על מנת שיאשר את הסכם הגירושין, הציב בית הדין תנאי שערורייתי וחסר תקדים כדי שיסכים לדון בבקשה: 'כדי שנדון בבקשה', אמרו דייני בית הדין, 'המירו את דתם של הילדים לנצרות'. מבלי יישום צעד זה, לא יסכים בית הדין לדון בבקשה. למעשה, כפה בית הדין הכנסייתי על השניים להמשיך לחיות יחד, על אף שהיו מעוניינים להתגרש.

לאחר החלטה זו, הוגש ערעור לבית הדין הכנסייתי הגבוה לערעורים בירושלים, אך זה, במשך חודשים ארוכים, התעלם מהערעור וסירב להתייחס אליו.

בעקבות זאת, מתכוונת אסתי בסיוע ארגון להבה לעתור לבג"ץ, בדרישה כי יוציא צו שיורה לבתי הדין לנמק מדוע הם מסרבים להתייחס לערעור שהגישה אסתי, וכן בדרישה שיורה לבית הדין הכנסייתי לבטל את התנאי שהציב כדי לדון בבקשתם לגירושין, לפיו על אסתי ורוברט קודם כל לנצר את ילדיהם.

אל תעמדו מנגד! תרמו עכשיו לארגון להב"ה והיו שותפים בהצלת ילדיה של אסתי משמד >>>

בעתירה נטען כי לבית הדין הכנסייתי אין כל סמכות לכפות על האישה להמיר את הדת של ילדיה כתנאי לדיון בתביעת הגירושין שלה, תוך פגיעה מובהקת בזכות החוקתית שלה ושל ילדיה לחופש דת, שכן מדובר בהחלטה המנוגדת לכללי הצדק הטבעי ופוגעת בטובת הילדים, בהתחשב בכך שהמשמורת ניתנה לאימם והיא זו שאחראית על החינוך שלהם. עוד הובהר כי מאז ומתמיד הילדים קיימו את המסורת היהודית והתחנכו במוסדות חינוך יהודיים.

יו"ר ארגון להב"ה, בנצי גופשטיין: "במשך תקופה ארוכה, אנו עומדים לצידה של אסתי, ומסייעים לה בכל המישורים: בדאגה לה ולילדיה, בטיפול נפשי, ובליווי משפטי צמוד שעלותו מגיעה לעשרות אלפי שקלים. עצם העובדה שבית דין מטעם הכנסייה מוסמך על פי חוק לדון במדינת ישראל, היא חרפה בפני עצמה, אך הניסיון של בית הדין לכפות שמד על ילדים יהודים, הוא חציית קו אדום ואבסורד בלתי ייאמן. בימים אלו, ימים ספורים לפני יום הדין, אנו קוראים לציבור להיות שותף עימנו בהוצאות המשפטיות הרבות, ולקנות עוד זכויות לכתיבה וחתימה בספר החיים".

היו שותפים בפדיון שבוים! תורמים עכשיו לארגון להב"ה – ומצילים את ילדיה של אסתי משמד! >>>

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר