להם מותר

סגר? היועמ"ש מתיר 2,000 מפגינים בבלפור

היועמ"ש אביחי מנדלבליט מאשר כי התיר את המשך הפגנות השמאל מול מעון ראש הממשלה בהשתתפות 2,000 איש • רק במקרה של מצב חירום מיוחד - יוגבלו ההפגנות כמו התפילות (ארץ)

(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

סגר מהודק יותר? לא לכולם. היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט מבהיר הבוקר (חמישי) כי הפגנות השמאל נגד ראש הממשלה יימשכו, עם 2,000 מפגינים יחדיו, כך שמה שלכולם אסור - רק להם יהיה מותר.

היועמ"ש הסביר כי "הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל, המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג"ץ, הגבלת הזכות אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קירבה לוודאי לפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים".

לדבריו, בדיונים שונים נמסר בשלבים קודמים ע"י היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו, כי קיימת אפשרות חוקית להגביל את אופן קיום ההפגנות, אך נכון יותר שהגבלות אלה ייקבעו בהתאם לחוות דעתם של דרגי מקצוע לא-פוליטיים בדבר הצורך בהגבלות המבוקשות. הממשלה קיבלה עמדה זו, ובהתאם לכך גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות בשיתוף משרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה.

במסגרת מתווה זה גם גובשו בימים האחרונים - בשיתוף הייעוץ המשפטי לממשלה - תקנות שהותקנו על ידי הממשלה, אשר מגבירות את יכולתה של המשטרה לאכוף את כללי הריחוק החברתי והמסכות באמצעות קנסות.

אתמול, לאור החמרה בתחלואה והסכנות הגלומות בכך, החלה בהנחיית הדרג המדיני בחינת אפשרות הטלתו של סגר כללי, על בסיס איזון בין הצורך להיאבק בתחלואה הגואה אל מול הפגיעה המשקית הצפויה. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי במצב שכזה, אכן ניתן לאפשר גם הגבלה משמעותית ביותר של הזכות להפגין, אך לשם כך יש צורך בתיקון חקיקה.

בהודעה נטען: "יובהר כי היועמ"ש לא קבע בשום שלב שסגירת המשק היא "תנאי" לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות. היועמ"ש עמד על כך, שבמצב בו היקף התחלואה כה גדול עד כי יש צורך בסגר כללי, יהיה זה מוצדק משפטית להגביל משמעותית גם הפגנות, תפילות או כל פעילות אחרת שקשורה בהתקהלות. וזאת, על אף המעמד שהוקנה כאמור לזכות להפגין בפסיקה ובחוק הקורונה כאמור".

לאור האמור, הוא טוען כי הלכה למעשה נקבעו שתי מדרגות שמשקפות את האיזון החוקתי המתואר לעיל, ואשר נובעות ממצב התחלואה המחמיר ומהערכות גורמי המקצוע:

1) במצב של הטלת הגבלות כלליות של ריחוק חברתי הנובעות ממצב החירום (המצב הקיים היום) - החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות, אבל לא למנוע אותן. בשים לב למצב התחלואה המחמיר גובשו גם תקנות חדשות המאפשרות למשטרה כלים משפטיים לאכיפת כללי הריחוק החברתי בהפגנות, לרבות הטלת קנסות.

בנוסף, לפי בדיקה מבצעית-מקצועית שנערכה ע"י המשטרה, במצב דברים זה, בתא השטח הסמוך למעון רה"מ בבלפור, יוכלו להיכנס, תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי המתחייבים, עד 2,000 מפגינים.

2) במצב של הטלת הגבלות מחמירות בכלל המדינה הנובעות מ"מצב חירום מיוחד" (מצב שיהיה אפשרי בעקבות החקיקה החדשה שאושרה הלילה בממשלה, על דעת היועמ"ש) - יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה שחלות על כלל האוכלוסייה. כלומר, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת (כיום ב"קפסולה" של עד 20 איש).

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר