"לא צריך להתנצל על דת"

התמלילים נחשפים: אנשי המקצוע בעד פתיחת בתי כנסת

התמלילים מהדיונים הסוערים בוועדת החוקה של הכנסת חושפים כי דווקא אנשי המקצוע הבכירים במשרד הבריאות ובמשרד המשפטים אישרו את פתיחת בתי הכנסת ביום הכיפורים (חרדים, בארץ)

אבי רבינא | כיכר השבת |
ארכיון (צילום: Mohamar Awad/Flash 90)

בעוד בכירים במערכת הפוליטית פעלו כדי לסגור לחלוטין את בתי הכנסת ביום הכיפורים, תמלילים הנחשפים ב'כיכר השבת' מגלים כי דווקא הבכירים ואנשי המקצוע במשרד הבריאות צידדו בעד פתיחת בתי הכנסת, על פי המתווה בו התפללו בראש השנה.

ל'כיכר השבת' נודע כי הבכירים שהוזמנו אתמול לבתי גדולי ישראל, מרן שר התורה הגר"ח קנייבסקי וראש הישיבה הגרי"ג אדלשטיין, היו אלה אנשי המקצוע המכירים מבפנים את המגזר החרדי, בהם פרופסור איתמר גרוטו ואלוף במיל' רוני נומה.

גורם בבית אחד הרבנים אומר ל'כיכר השבת' כי ההזמנה הייתה מבתיהם של הרבנים, והאישים האלה בדווקא הוזמנו, בשל כך שהם יודעים את האיזון הנדרש בין השמירה על הבריאות לצורך בקיום תפילות בבתי הכנסת ביום הכיפורים.

פרוטוקול מהדיון הסוער שנערך בוועדת חוקה בראשות ח"כ יעקב אשר לפני שבוע מגלה כי עמדתם של הדרג הבכיר במשרד הבריאות היה בעד הסדרה של תפילות בבתי הכנסת.

המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור איתמר גרוטו: "אנשי המקצוע במשרד הבריאות חיים עם המתווה בשלום, אישרו אותו פה אחד. עשינו הרבה עבודה מול הרבה קהילות, נפגשנו עם כל הסוגים של הקהילות. יש הרבה דברים שלא הסכמנו וביקשו".

היו"ר יעקב אשר: "אתה יודע איזה זעם יש בציבור?".

איתמר גרוטו: "אני מקווה שהמשטרה תוכל לאכוף, כי יש בתי כנסת, שאם יפעלו, נסגור אותם או לא נסגור אותם, כמו שאנו יודעים. לכן אני חושב שהמתווה הנוכחי מאפשר איזון בין האפשרות לשמור על הבריאות לבין האפשרות לקיים את התפילה. זה לא רלוונטי רק לחרדים".

יעקב אשר: "את זה עשינו גם בתרבות בזמנו. השימוש במספרים האלה הפוך – תיקנו על דברים שלא קשורים לדת. לא צריך להתנצל על דת. אנחנו גאים בזה".

היועצת המשפטית במשרד הבריאות מיכל גולדברג: "אני רוצה להוסיף – כפי שציינתם, כשמדובר על תפילה, מדובר על אנשים בישיבה או בעמידה שנמצאים במקום קבוע.

"בנוסף, לגבי האיזון בין הזכויות, מדובר פה בכל זאת על זכות הדת והפולחן שניתן להדגש מיוחד בחוק יחד עם הזכות להפגין. מדובר פה אך ורק בימים הנוראיים, רק ביום הכיפורים וראש השנה, שמבחינת התפילה בהם, חשיבות מיוחדת ביהדות.

"מצאנו איזון בין זכויות, הסברתי לגבי החשיבות המיוחדת של שלושה הימים האלה – שני ימי ראש השנה ויום כיפור והתפילה בהם ביהדות, ובאיזון בין הזכויות – בין הבריאות לזכות הדת וחופש הפולחן. זה האיזון שנמצא".

"אני גם מזכירה שהתפילה מוגבלת לטווח של ה-500 מטרים, כמו יציאה ממקום מגורים. אנחנו חושבים שהאיזון פה מתאים ונכון. אין בעיה משפטית".

שי סומך, נציג משרד המשפטים: "אחד ל-4 מטרים הוא עם תקרה, ל-7 מטרים זה בלי תקרה, ולכן אז המצב טוב יותר מל-4 מטרים. לכן יש איזון, כפי שהיה ברמזור".

יעקב אשר: "אני אומר לכם – היה צריך להיות משהו אחר לגמרי. צמצמו ועשו קפסולות של 10. לא עשינו את זה בתרבות, לא בדברים אחרים. בואו נשמור על הימים האלה. הם שומרים עלינו לא פחות. אנחנו יודעים לכבד דברים שלא שייכים רק לעם שלנו – גם לעמים אחרים וכו'".

"אני רוצה רק לומר דבר אחד, אחיי ורעיי, חבריי וידידיי. כולנו עם אחד. יש דברים שהם הנוחות. יש דברים שהם צורכי חיים, ויש להצדיע לאנשים שצורכי החיים שלהם זה לצום, לענות את עצמם".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר