הדיווח, התגובה וההכחשה

פייק: 17 טיסות חזרו מראש השנה באומן עם חולי קורונה?

בהתבסס על תדרוך ממשרד הבריאות, דווח כי 17 חולי קורונה ב-17 טיסות שונות שחזרו מאומן לישראל, אך בדיקת 'כיכר השבת' מעלה: היו רק 11 טיסות, כולל מבלארוס • מי שיקר? (חדשות)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אחת מקבוצות החסידים, סמוך לגבול אוקראינה - לפני ר"ה (צילום: ארכיון 'כיכר')

העיתונאית יולן כהן, דיווחה אמש בתכנית חיסכון של חדשות 12 כי התגלו 17 חולי קורונה על 17 טיסות שונות שחזרו מאומן לישראל. את הדיווח היא ביססה על בכירים במערכת הבריאות.

הידיעה זכתה לציטוטים בכלי תקשורת שונים, בהם גם ב'כיכר השבת'. אך אז, הודיעו בכירים מחסידות ברסלב כי מדובר בידיעה שיקרית. פייק ניוז.

לטענת אותם גורמים, טענה שנבדקה על ידי 'כיכר השבת', היו רק 11 טיסות שהחזירו חסידי ברסלב מאומן ומבלארוס יחדיו לישראל.

אז מה מקור הדיווח? במשרד הבריאות טענו כי הם אינם מכירים את הפרטים. העיתונאית סירבה להגיב, אך גורמים במערכת החדשות טענו בתוקף כי הם התבססו על נתון שהועבר להם ממשרד הבריאות ומקופות החולים.

הכתבה, אמש

גורמים בחסידות ברסלב זועמים. הם טוענים, בהתבסס על התדרוך של משרד הבריאות לעיתונאית וברקע העובדה כי רק על טיסה של חסידי ברסלב הוציאו הודעת דוברות על הימצאות נשאים, כי מדובר בהתנכלות מכוונת נגדם.

בשיחה עם דוברות משרד הבריאות, אמרו ל'כיכר השבת': "איננו מכירים את המספרים הללו. זה אומר שאיננו מכירים 17 חולים ואיננו מכירים 17 טיסות, אנחנו לא יודעים האם מי שהיה על הטיסות הם חרדים או חסידי ברסלב".

"אנחנו לא יודעים האם זה טיסות מאומן. ובכל מקרה, כל פעם שמתגלה חולה קורונה בטיסה אנחנו מעדכנים באתר. לגבי הדיווח שהחוזרים מאומן לא נבדקים - אני לא מכיר דבר כזה, ניסינו לברר במשרד, וזה לא הגיע מאיתנו".

גורמים ב'חדשות 12', מסבירים בשיחה עם 'כיכר השבת', כי הם הסתמכו על נתונים שהועברו אליהם מבכירים במערכת הבריאות ועל כן אין להפנות את התלונה לדיווח להם.

מוקדם יותר היום, דווח ב'כיכר השבת', על ההתנהלות התמוהה של משרד הבריאות כשהחליט לשחרר הודעה רשמית ומיותרת דווקא על שניים ששבו מאומן. מנכ"ל משרד הבריאות הגיב ל'כיכר השבת' על הטענות ואמר: "אף אחד לא רוצה להשחיר פנים של אף אחד. התקשורת עסקה בזה כל כך הרבה, גם פוליטיקאים, אני מניח שהידיעה הזו בתקשורת היא חלק מהעיסוק התקשורתי בסוגיית אומן".

אומן, השנה: מאות רקדו יחד לצלילי טראנסים • צפו (צילום: ישראל ברגר)

יצוין, כי אמש לאחר פרסום הכתבה של חדשות 12, מיהר שר הבריאות יולי אדלשטיין, לפרסם בחשבון הפייסבוק שלו את הדיווח, בתוספת כיתוב כי למי שלא היה ברור עד עכשיו, יש לשמור על ההנחיות.

דבריו של אדלשטיין

השר שיתף את הכתבה וקרא להקפיד על ההנחיות (מה שלא קורא בכתבות הרבות, עם תיעודים משטרתיים, על הפרת הנחיות במגזרים אחרים).

'כיכר השבת', פנה אל דובר השר בניסיון להבין האם למיטב ידיעתו מדובר בדיווח כוזב או מאומת, אך עד לשעת פרסום הידיעה, לא התקבלה תגובה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר