"אחריות - גם לקהילות"

קצין משטרה בכיר: נבצע אכיפה ביד קשה נגד אירועי סוכות

ראש חטיבת האבטחה במשטרת ישראל, תנ"צ מוריס חן, מספר באולפן 'כיכר השבת' על מגעים שהוא מקיים עם אדמו"רים ורבנים, אך עם זאת מתריע כי צפויה אכיפה נוקשית של הנחיות הקורונה (חרדים)

ישי כהן | כיכר השבת |
הראיון המלא עם קצין המשטרה (ניהול אולפן: זאב רוזנברג)

תת ניצב מוריס חן, מבכירי הקצינים במשטרת ישראל, מגיע לאולפן 'כיכר השבת' בעקבות חג הסוכות שבפתח ועל רקע התפרצות השיא של נגיף הקורונה.

"אנחנו נמצאים במציאות הזאת של המלחמה בקורונה כבר שבעה חודשים", פותח רח"ט האבטחה במשטרה את דבריו, "ועדיין יש אירועים, לא רק במגזר החרדי; למשל מסיבות והליכה לבריכות".

תנ"צ חן מזכיר: "רק הבוקר נאלצנו לבצע פיזור בבתי כנסת בביתר עילית, עם כ-200 מתפללים. לא ברור למה אנחנו מחכים, כשאנחנו כבר עומדים על 9000 נדבקים ביום".

איך המשטרה נערכת לקראת חג הסוכות?

אנחנו כבר מזה למעלה משבוע נמצאים בהליך הידברות עם האדמו"רים והרבנים, בכל הדרגות. גם מ"מ המפכ"ל פגש שלשום בבני ברק את האדמו"רים הרלוונטיים, ובשלב הזה אנו נמצאים בהסברה שלפני האכיפה, וזה אומר שהציבור בישראל צריך לדעת שאת חג הסוכות יש לחגוג רק עם בני המשפחה הגרעינית, ולא יותר מעשרה אנשים.

בית הכנסת צריך להישאר סגור, וניתן לחגוג בקפסולות של עד 20 איש, והדבר נכון גם בנוגע לסוכות גדולות שאנחנו בהידברות לפרק אותן, משום שאין מקום לסוכות עם המוני אנשים.

האם יש לכם שיח גם עם האדמו"רים והחסידויות, כולל הקיצוניות שבהן?

בהחלט. אנחנו ביחד בעניין, ואני יכול להגיד שבסופו של דבר המשטרה לא יודעת להיות בכל מקום, וגם לא צריכה להיות, ולכן האחריות היא גם על ראשי הקהילה, כי ברגע שמפרים את ההנחיות, אנחנו חוזרים הביתה ומדביקים את הילדים שלנו.

היכן אתם הולכים להתמקד באכיפה בחג הסוכות?

אנחנו נתמקד במרחב הציבורי, כדי לראות שאין התקהלויות ושמחות בית השואבה. לא נאפשר התקהלות המונית בתוך סוכות, ונבצע אכיפה בנחישות. לצערי נידרש גם לקנסות, וכל אדם מעבר לעשרה אנשים שישהה בסוכה, יקנס בסכום של 500 ש"ח.

כאחד שנדבק בקורונה בביתו, אני יכול לומר לך שזה לא נעים בכלל, ושנשארים סימנים גם אחרי המחלה, למעשה עד היום, ולכן אני קורא לציבור לשמור על המשפחה שלנו. עת צרה היא ליעקב.

האם אתם חוזרים לאכיפה הקשה, כפי שהיה בחג הפסח?

בהחלט. אין לנו ברירה. יש לנו חוזה בלתי כתוב לשמור על הבריאות של האזרחים שלנו. אמנם המשימה הזאת נכפתה עלינו, אך אנחנו עושים זאת בשליחות גדולה ולכך אנו נערכים.

אני קורא לציבור היקר: הישמרו על נפשותיכם, ותישארו בבתים בתקופה הזאת - שהיא מסוכנת לכולנו.

מה לגבי בתי הכנסת?

יש לנו יכולת מיפוי של כלל בתי הכנסת, ואנו מתכוונים לבצע אכיפה מול המתפללים והגבאים, כולל קנסות של 500 ש"ח למתפלל, ואפילו 5000 ש"ח לגבאים, מתוקף אחריותם לעניין הזה.

אנחנו נצליח, רק אם נהיה מאוחדים בנושא הזה, וזה מתחיל באחריות האישית של כל אחד ואחד מאיתנו. את העבודה שלנו נבצע בנחישות.

בנוגע להחלטת הממשלה שקשורה להימצאות בסוכות, האם נראה שוטרים מסתובבים בין אלפי הסוכות בשכונות החרדיות?

נתמקד במספרים הגדולים. אנחנו שומעים ורואים אותם, ויש לנו רחפנים ואמצעים טכנולוגיים אחרים, כולל בילוש, כדי לאכוף את החריגות הגדולות. שם אנחנו נהיה.

אתה יכול לומר כעת בפה מלא שאין כיום אכיפה בררנית נגד הציבור החרדי?

חד משמעית האכיפה היא שוויונית. כמו שהקורונה לא עושה אבחנה בין האוכלוסיות, כך גם אנחנו מבצעים את האכיפה בצורה שווה.

צפו בראיון המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר