טור דעה

המגזר האנרכיסטי // יהודה ולד

יש פה מגזר חדש אליו חברו מפגיני בלפור וחלק מהציבור שומרי המצוות - מגזר של אנרכיה ואטימות. לצערי אין מדובר פה בתקלות מקומיות אלא בתפיסת עולם בחלקים לא מבוטלים של חסידויות שונות (דעות)

יהודה ולד | כיכר השבת |
יהודה ולד (צילום: ללא קרדיט)

התמונות של המוני החסידים העומדים ברחובות בני ברק במוצאי יום כיפור לאחר ששהו בבית המדרש של האדמו"ר ללא ריחוק ראוי וללא מסכות צריכים להדיר שינה מעיננו.

ימים רבים אנו זועקים על התמונות של מפגיני בלפור שאוחזים בדת הדמוקרטיה ובשם חופש הביטוי וההפגנה מתקהלים ומסכנים ציבור גדול בהדבקות במגפת הקורונה. העיוות המוסרי שמוכן לפגוע באחר כדי לקדש ערך חשוב ככל שיהיה מעיד על אובדן דרך מוחלט של חלקים בשמאל הישראלי. בשם אנרכיזם והיאוש ממדינת ישראל שכחו את הערבות ההדדית ואהבת לרעך כמוך.

אך זה כואב שבעתיים כשמדובר באנשים יראי שמיים, שומרי תורה ומצוות.

דו״ח אגף המודיעין שהתפרסם השבוע מגלה כי מספר החולים החדשים ליום בממוצע שבועי בישראל ממשיך להיות הגבוה בעולם ביחס לגודל האוכלוסייה ולראשונה, ישראל עוברת את ארצות הברית במספר המתים ליום מקורונה, ביחס לגודל האוכלוסייה.

שיעור זה בולט במיוחד במגזר החרדי שם יותר מרבע מהנבדקים הם חיוביים לנגיף, עוד מתברר בדו״ח כי חלק מבתי החולים מתקרבים אל סף הספיקה שלהם תפוסה כמעט מלאה של מחלקות הקורונה.

עשרות הסיפורים שוברי הלב על אנשים צעירים וזקנים שנפטרים מהמחלה מידי יום לא מצליחים כנראה לעורר את אותם חסידים ולגרום להם לחשב מסלול מחדש.

הגמרא (תלמוד בבלי סוטה כא:) מבארת את המושג חסיד שוטה: ״היכי דמי חסיד שוטה כגון דקא טבעה איתתא בנהרא ואמר לאו אורח ארעא לאיסתכולי בה ואצולה״ (תרגום: כיצד חסיד שוטה כגון שאישה טובעת בנהר ואומר אין זה דרך ארץ להסתכל בה ולהצילה.)

חסיד שוטה על פי הגמרא הוא אדם שסדר הערכים שלו משובש, אדם שדבקותו בהלכה משבשת את שיקול הדעת שלו ויוצר התנהגות אבסורדית.

כן, גם ביחס לקורונה אפשר להיות חסיד שוטה.

רבים מרבותינו הורו שההנחיות הבריאותיות הם כפסקי הלכה וחובת כל יהודי לשמור אותם באדיקות. ו"חי בהם", "ונשמרתם מאוד לנפשותיכם" אינם רק משפטים לדרשות אלא ניסיון חיים שהקב"ה מעמיד לפנינו בתקופה זו.

חשוב להדגיש, חלקים גדולים בציבור החרדי מקפידים על הכללים, קשובים לגדולי ישראל ומגלים אחריות,
אין פה הכללה או מלחמת מגזרים כפי שיש שמנסים לצייר.

אך כנראה שיש פה מגזר חדש אליו חברו מפגיני בלפור וחלק מהציבור שומרי המצוות - מגזר של אנרכיה ואטימות. לצערי אין מדובר פה בתקלות מקומיות אלא בתפיסת עולם בחלקים לא מבוטלים של חסידויות שונות.

היה ראוי במוצאי יום כיפור לאחר שביקשו סליחה בן אדם מחברו וזעקו כולם "מנע מגפה מנחלתך" שיהיו שותפים עם הקב"ה ולא יגרמו לחילול שם שמיים.

זה לא אינטרס של מגזר כזה או אחר.

זה החיים של כולנו.

  • הכותב משמש כמנכ"ל האיחוד הלאומי

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר