צום ותפילות

פתח תקווה: ביומיים - שלושה ספרי תורה נפלו

במהלך שמחת תורה נפלו שני ספרי תורה בפתח תקווה, הראשון בקריאת התורה במניין ותיקין והשני בהקפות במניין של התימנים; הבוקר, נפל ספר נוסף במניין בביהמ"ד חברון (חרדי)

ספר תורה. אילוסטרציה (צילום: כיכר השבת)

שלושה ספרי תורה נפלו בתוך יומיים, במרכז העיר פתח תקווה. במהלך חג שמחת תורה נפלו שני ספרי תורה בשני מניינים שונים, והבוקר (שני) נפל ספר תורה שלישי, במניין נוסף.

תחילה, נפל ספר תורה במניין ותיקין, במרחב הפתוח ברחוב סלומון בעיר, כאשר במהלך קריאת התורה, הספר תורה נפתח והתגלגל מעבר לבימה והקלף נשפך על הארץ, לקול זעקות השבר של המתפללים.

הגאון רבי יצחק זילברשטיין, חבר 'המועצת' ורבה של שכונת רמת אלחנן, אשר נשאל האם המתפללים צריכים לצום, השיב: "לא צריך לצום כי זה היה רק היריעות, והספר עצמו לא נפל".

יחד עם זאת, הורה הרב זילברשטיין "שכל אחד מהמתפללים יקבל על עצמו לא לדבר בכלל-בכלל בעת קריאת התורה, אפילו דברים נצרכים. ולגבאים מותר לדבר רק דברים נצרכים. כמו כן לקבל על עצמם ללמוד הלכות קריאת התורה".

הגאון רבי יצחק מרדכי רובין, מח"ס "ארחות שבת", הורה גם כן שהמתפללים לא צריכים להתענות. "כיון שהס"ת לא נפל מידיו של אף אחד, אלא התגלגל מעצמו, אין חיוב להתענות, גם לרבות שצד אחד נשאר על הבימה ולא נפל. ראה הליכות שלמה תפילה ע' קנ"ז, ומעשה איש ח"ב עמ' ק"ב. כמדומה שמן הנכון לקבוע בתקופה הקרובה לימוד קצר של כמה דק' בהלכות הנוגעות לספר תורה".

הגאון רבי שבח רוזנבלט, רבה של בני ברק, הביא בשם החזו"א שאם לא נפל כל הס"ת זה לא נקרא שנפל ואין צריך לצום והוסיף שהיה ראוי לתת צדקה (מקובל סכום של אוכל ליום א').

בהמשך, במניין קהילת 'שערי ציון' של עדת בני תימן, בי"ד לבנים, נפל גם כן ספר תורה במהלך ההקפות של שמחת תורה, לצערם של כלל המתפללים במקום.

הגבאים, שביררו מה על המתפללים לעשות, נענו כי כל מי שנכח בבית הכנסת חייב לעשות תשובה על-ידי צום, ביום שני או חמישי, יום שבו כולם צמים יחד מעלות השחר ועד צאת הכוכבים. הגבאים ציינו כי יקבעו צום בחודש מר-חשון, שכן אי אפשר לומר תחנון בחודש תשרי.

הבוקר (שני) נפל ספר תורה נוסף, שלישי בתוך יומיים בלבד, הפעם בביהמ"ד חברון. היה זה כאשר אחד המתפללים עלה עם ספר התורה, מביהמ"ד אל המניין שבחוץ, אך תוך כדי העלייה במדרגות הוא השתטח על הרצפה יחד עם ספר התורה.

הגבאים פנו אל ראש הישיבה הגאון רבי משה מרדכי פרבשטיין, שהורה כי ביום חמישי הקרוב, כ"ז בתשרי - ערב ראש חודש מוקדם, יתענו כלל בני הקהילה יום שלם. מי שקשה עליו התענית, יצום חצי יום ויתן כסף לצדקה.

עוד הורה ראש הישיבה כי המתענים יום שלם יקבלו במנחה שלפניו, אך המתענים חצי יום אינם צריכים לקבל.

ביום התענית, יום חמישי, יתאספו מתפללי ביהמ"ד למנחה עם קריאת 'ויחל'. התפילה תתקיים בשטח הפתוח (משעול תרפ"ט וגן פסטרנק) בשעה 17:30.

בנוסף, הורה כי ישמיעו בעצרת דברי חיזוק וכן שיקבעו שיעורי תורה חדשים וקבועים, בבית המדרש.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר