וְרָאוּ כָּל עַמֵּי הָאָרֶץ

לבקשת הסעודים: הגר"פ גולדשמידט - נאם

נשיא ועידת רבני אירופה, הוזמן על ידי הממשל הסעודי, לנאום בכנס של מנהיגים ואנשי דת מוסלמים ובכירים מהאו"ם, על דרכי ההתמודדות של הקהילות היהודית בזמן קורונה (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הרב גולדשמידט (צילום: אלי איטקין)

בכינוס לאנשי דת מוסלמיים, על אתגרי הדת בתקופת הקורונה, הם הזמינו את נשיא ועידת רבני אירופה ורבה של מוסקבה הגר"פ גולדשמידט, לנאום בפני מנהיגים ואנשי דת מוסלמים, נציגי הממלכה הסעודית והאו"ם. ולהסביר על דרכי ההתמודדות של היהודים - דרך הזום.

הגר"פ גולדשמידט נתבקש לשאת דברים על ידי יוזמי הכינוס - ראשי הממלכה הסעודית, בכדי ללמוד כיצד מתמודדות הקהילות היהודיות באירופה ותפקידם המרכזי של הרבנים בקביעת הכללים והסיוע לפרט ולכלל בעידן המגיפה.

בפתח דבריו הסביר הגר"פ: "מנהיגי ישראל ופוסקי ההלכה היהודית לאורך כל הדורות הקלו מאוד על הצמים בתעניות. כשנשאלו, המחמירים ביותר, כיצד זה שהם מקלים בעניינים כה חשובים השיבו כי הם מחמירים מאוד בציווי האלוקי; 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם'. לאמור; היהדות מתייחסת לשמירה על בריאות בני האדם כפיקוח נפש הדוחה כל עניין אחר חשוב ככל שיהי' ואפילו שבת".

אילוסטרציה. הגר"פ גולדשמידט נואם

"בקהילותינו באירופה נשמרנו בקפדנות בזכות הרבנים ומורי ההוראה שעמדו לצד הקהילות והורו דרכי חיים לעדתם ועוד בטרם תיקנו ראשי המדינות ומשרדי הבריאות את התקנות, אנו הרבנים הורינו לשמור מכל משמר על הבריאות ואת מצוות הדת לקיים במרחבים פתוחים".

"לפעמים", אמר הגר"פ בעגמומיות, "בבדידות נוראה כאשר ויתרנו על השתתפות עם המשפחה ההורים ובלבד להישמר ולהיזהר במצוות 'ונשמרתם מאוד לנפשותיכם".

הרב גולדשמידט, באמירת שיעור ביום הזיכרון האחרון

בדבריו סקר הגר"פ גולדשמידט את פעילות 'ועידת רבני אירופה' מאז פרוץ המגיפה וסיפר בין השאר על הכינוס הראשון של הרבנים הראשים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה, מיד כשהחלה להתבהר תמונת המצב.

הרבנים, הסביר הגר"פ, התכנסו כדי כדי לדון במכלול העניינים ההלכתיים הפרסונליים והרווחתים בעידן הנגיף המסוכן שפגע קשות ביהדות אירופה בפרט ובכלל ועל שורה של החלטות שנתקבלו.

ההחלטות שהתקבלו היו על נהלים הלכתיים לקיום ברית מילה, פתיחת בתי הכנסת ומקוואות הטהרה. שמירה על מעמד הרבני בקהילות לצד גיוס משאבים להקמת קרן לסיוע למחוסרי פרנסה וקשישים והעברת מידע בכל התחומים בין הקהילות'.

"ערב החגים האחרונים העברנו פעימה ראשונה של עשרות אלפי יורו למשפחות הרבנים שאיבדו את עטרת ראשם במגיפה ולחיזוק רבני הקהילות שנקלעו למצוקה באירופה. רכשנו תשמישי קדושה לקהילות והעברנו מאות שיעורי תורה ומחשבה לכלל כ-700 הקהילות באירופה", סיפר הגר"פ.

עוד סיפר הגר"פ גולדשמידט למשתתפי הכינוס כי "עם פתיחתם ושובם של בתי הכנסת ובתי המדרש למרכז החיים היהודיים, תוך שמירה על כללי הזהירות, גיבשנו תכנית רחבה לשיקום קהילות הקודש באירופה שבמרכזה 'קדושת החיים וזיכרון הנספים'".

אילוסטרציה. הגר"פ גולדשמידט נואם

"במסגרת התוכנית" סיפר הגר"פ גולדשמידט, "למדו בכל הקהילות היהודיות הלכות בית הכנסת ובין אדם לחברו תוך דגשים מיוחדים בחיזוק ושמירה בהקפדה יתירה על קדושת בית הכנסת ועל שיפור היחסים בין בני האדם".

"האזנה לכאבו של הזולת והסיוע שחובה להגיש. במקביל הוצאנו לאור ספרים ובהם שאלות ותשובות בענייני הלכה בעידן המגיפה אותם שיגרנו לכל הרבנים לקראת הימים הנוראים".

שר הדתות הסעודי אמר בכנס כי "הכינוס נועד לפיתוח מדיניות והמלצות לניהול המשבר הנוכחי ולתכנון ההתאוששות לטווח ארוך יותר ממבט דתי. כל זאת מתוך אמונה והסכמה כי אינטראקציה ושיתוף פעולה שיטתי בין קובעי המדיניות לבין מוסדות דת הוא צעד הכרחי על מנת להגיע למענה יעיל לאתגרים הנוכחיים העומדים בפני העולם".

"אנחנו בסעודיה נתנו הנחיות מחמירות למאמינים והנחיות שמירה על מנת לא להידבק ולא לדבק. בדבריו ציטט שבמצב בו יש מגיפה בארץ אחרת אין לנסוע אליה, וכאשר אדם מתעטש שיכסה פניו".

"למגיפה הנוכחית ישנן השלכות לאומיות, כלכליות ופוליטיות לאומיות של המגיפה, ומוסדות דת יכולים למלא בשעת חירום זו תפקידים מרכזיים כמו תמיכה ודאגה לפרט ולקהילה, הן ברמות הרוחניות והן ברמה המעשית, ובתגובה יעילה למגיפה הזו. ומטרת הכנס היא: להבטיח שקולות דתיים יהיו שותפים פעילים בתגובה הגלובלית למשבר הקורונה".

אילוסטרציה. הגר"פ גולדשמידט נואם

השחיטה בפולין

הגר"פ גולדשמידט שיבח את רבה של פולין חבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה', הרב מרדכי שודריך על עבודתו החשובה לסכל את הצעת החוק על ההגבלות על השחיטה הכשרה בפולין.

"בתבונה ובצנעה ניהל בעבר ומנהל כיום הרב שודריך את המערכה והביא להישגים מרשימים הגם שעדיין זה לא סוף פסוק".

יצוין, כי אתמול (רביעי) הצביע הבית העליון – הסנאט על שינויים בהצעת החוק להגביל את יצוא הבשר הכשר מפולין ולפיהם יצוא העופות המהווה כאחוז אחד מתעשיית העופות בפולין יותר ללא הגבלה ואילו יצוא הבשר יוגבל בעוד חמש שנים. עפ"י החוק בפולין חוזרת הצעת החוק להצבעה בפרלמנט – הסיים ובאם תאושר, עדיין זקוקה לחתימת הנשיא.

"הנתון החשוב ביותר בהצבעה שהתקיימה בסנט – אומר הרב שודריך – היא העובדה שמתוך 76 שהצביעו בעד, 11 נגד ו 10 נמנעים נמנו גם חברי מפלגת השלטון של יוזם החוק".

"לראשונה התפצלה הצבעת חברי מפלגת 'חוק וצדק' שהצביעו בעבר תמיד בקול אחיד. הם קוממו ויצרו קרע בין המפלגה המגזר הכפרי ועובדה זו יכולה להוות שיקול חשוב בהצבעת חברי הפרלמנט כשתחזור הצעת החוק להצבעה בפרלמנט וכן תשפיע קרוב לוודאי גם על חתימת הנשיא".

כזכור, לפני כחודש הצביע הפרלמנט בעד הצעת החוק להגבלת יצוא בשר ועופות משחיטה כשרה בעוד כשנה. במהלך החודש האחרון קיים הרב שודריך מגעים עם 16 מגדלי בקר ועופות, ראשי החברות הגדולות ליצוא בשר ובעלי משחטות לתיאום המהלכים לסיכול הצעה"ח.

דקות לפני ההצבעה נועד הרב שודריך עם מרשל הסנאט חבר האופוזיציה תומאש פאבל גרוצקי. "אני עדיין אופטימי ונמשיך לעבוד בעז"ה, בהצנע לכת וברגישות, עד לסיכול ההגבלות".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר