החינוך בראי הפרשה

למה דווקא העיזים אלו שמייצגים את העדר?

לקחתי את ביתי בת 4 לרופא ובדרך הילדה שאלה אותי למה ה' עשה שיכאב לה? שאלה תמימה של ילדה תמימה, אבל למה באמת יש כאב וחושך בעולם? הרב אברהם בורודיאנסקי בטורו השבועי חינוך בראי הפרשה

(צילום: אורי לנז, פלאש 90)

אחד מיסודות השיווק הבסיסיים הם "הצנעת החסרונות" – כפשוטו! לצורך מימוש בסיס זה, העולם מלא בפתרונות שונים ומגוונים, עצם הבגד אותו אנו לובשים על שלל צבעיו וגווניו, הוא לרוב על בסיס יסוד זה, יש בגד שמסתיר יש בגד שמשנה, כנ"ל כל תורת הקוסמטיקה, ועוד ועוד.

בעל עסק שלא מבין יסוד זה עלול להפסיד את עסקיו עד כדי פשיטת רגל מוחלטת, שכן לצורך שיווק מוצר המשווק חייב לשדר שלמות מכל בחינה, כך שגם אם בעתיד מתגלים חסרונות הם מועט הבטל ברוב והרי הוא כמי שאינו...

לדוגמא: אדם נכנס למשווק דירות, משרד יפה, נוח, ריח טוב מכל כיוון, כסאות נוחות, פרחים ועציצים, מציעים לו כוס קפה ועוגה, ואז הוא מתיישב מול המשווק שמספר לו על הדירה המיוחדת בתוך הפרויקט הנבנה אי שם בצפון הארץ המוקסמת, על רמת גימור מעולה, ועמידה בזמנים ותשלומים נוחים, בקיצור המתעניין מולהב מרגע לרגע בהצעה, אבל אז מתרחש התפנית והדרמה, המשווק מוסיף בשולי הדברים פרט קטן- "הדירה הנמכרת תחובר דרך כביש קטן ליישוב ערבי סמוך כך שתהיה כניסה חופשית וחיבור של ממש בין הפרויקט לאותו יישוב ערבי שמאופיין בפשע ורצח"

כמובן שבאותו רגע כל המשרד ההדור, ורמת הגמורים של הדירה הופכות ללא רלוונטיות, ושניה לפני שהוא בורח מהעסקה הנוראה הזו הוא מספיק לשאול/לצעוק: "אבל למה, למה לחבר יישוב יהודי פנינה נפלאה של שומרי תורה ומצוות ליישוב ערבי מסוכן שייפגע ברוחניות ובגשמיות של היישוב היהודי" והמשווק מסתכל עליו בעיני עגל, וחוץ מלהסכים איתו ולמלמל "לא יודע בדיוק זה היה אינטרס אישי של כמה עסקנים מקומיים" הוא לא יוכל להסביר כלום, ומיודענו יברח לפרויקט טוב יותר וישאיר את הדירות הללו למשפחות פשע (לצערנו דוגמא אמתית!)

כמובן שבתורת השיווק המשווק הזה הוא משווק גרוע, אומנם דובר אמת אבל הוא בחיים לא יצליח למכור דירה בצורה שכזו, הרעיון הבסיסי בשיווק זה הצנעת החסרונות ויש שיגידו לשקר ברמה מסוימת אבל מבחינה שיווקית כנראה שזה הדרישה.

ופה נשאלת השאלה הגדולה, פרשת בראשית היא בעצם הפתיחה לתורה כולה, מה שמשווק לנו את הבורא, את הבריאה, את התורה, את החיים שלנו, לכאורה ישנה בעיה שיווקית בסיסית בפרשה הזו, עד היום השישי העולם נראה עולם חלומי ממש יופי של בריאה, שמש ירח כוכבים, מים שמים, בריאת האדם וחווה, החתונה ראשונה בעולם, הלידה הראשונה בעולם, פסטורליות במיטבה ובתפארתה,

אבל אז מגיע השינוי והדרמה - האדם, חוטא, משקר, בנו רוצח, בורא עולם מקלל את האדם והאשה, ובסוף הפרשה רמת שחיתות שבורא עולם רוצה להחריב את העולם וכביכול מתחרט על בריאתו, בקיצור לא נעים, האם אין פה (חלילה במשל בלבד!) בעיה שיווקית? לא היה מתאים להתעסק לפחות פרשה אחת שלמה בבריאת העולם, והאדם, ויש כמויות של מדרשי חז"ל לא מבוטלים בעניין (כמו בפרקי דרבי אלעזר)?

לשאלה הזו התייחס רב יהודה במסכת שבת דף עז:, רבי זיירא ראה פעם את רבי יהודה שהוא במצב רוח טוב אז הוא ניצל את ההזדמנות לשאול שאלה מיוחדת, ומה הוא שאל את רבי יהודה? מה הסיבה שעיזים צועדות בראש הטור, והכבשים מאחור? למה לא ההפך? השיב לו רבי יהודה בכובד ראש לשאלה: העיזים הן יחסית כהות והכבשים בהירים בגלל הצמר שלהם, ופה הוסיף רבי יהודה: כמו שבבריאת העולם קודם נברא החושך ואחר כך האור כך העיזים הכהות הולכות לפני הבהירות, כמו שכתוב בתורה ויהי ערב ויהי בוקר, קודם הלילה ואחר כך האור.

בגמרא זו ישנם הסברים רבים המהרש"א כבר ביאר שזה כנגד שיעבוד מלכויות ועוד, אבל לפי פשוטם של דברים יש פה יסוד עצום להבנת העולם, העולם מורכב לא רק בבריאתו אלא בכל תחילתו מחושך ואור יחד, והדרך הוא שהחושך מגיע קודם ואז האור!

מי שמחפש עולם חד גווני יש לו בעיה להבין את מציאות קיום העולם, העולם נברא מחושך ויום אחד אחרי השני, וכאימרה הידועה ככל שהחושך חזק בידוע שקרבים לזריחה! זה צורת קיום העולם, אין אור לבד ובוודאי שאין חושך לבד.

החשיפה הכי טובה לתורה הקדושה, לאמונה שלנו, לזהות היהודית שלנו, זה היסוד שהעולם שלנו מורכב מגוונים שונים, ממצבים שונים, לטוב ולרע, יש בעולם אנשי חסד מופלאים ויש רוצחים, יש בעולם אנשים עם לב ענק ויש עם לב קטן, יש נישואין ויש גירושין, יש חיים ויש מוות, יש הכל ומחובתנו לדעת שהכל קיים ולהתמודד עם המחשבות הללו, לתת את הדעת ולהבין לשאול ולחקור אך בסוף לדעת שיש חושך ויש אור! יש כבשים ויש עיזים!

לאחרונה לקחתי את ביתי בת 4 לרופא ובדרך הילדה שאלה אותי למה ה' עשה שיכאב לה? שאלה תמימה של ילדה תמימה, הצלחתי להסביר לה את מה שהצלחתי אבל השאלה תפסה אותי חזק, ואז הבנתי שעל מנת להיות מוכנים לחיים חייבים להבין את כל חלקי הקיום והבריאה את מה שנראה לנו טוב ואת מה שלא, ולהתמודד עם זה ולשאול למה, ולחקור, להפנים ולהבין, כי בלי זה בעת שאלה קשה לחשוב על תשובה ראויה...

חרדה מתפתחת בעקבות חוסר ידע מה העתיד טומן בחובו, יהודי שמבין את תהליכי החושך והאור, את המבט המפוכח לחיים במבט כולל, לא יתקע בחושך ולא יכנס לחרדות, והתוצאה היא החלת נכס אמוני עצום לאלו החיים סביבו.

בעידן בו אנו מתמודדים עם ניסיון כה מורכב וקשה חובה עלינו לעשות חושבים מדוע זה כך, ולאפשר לנוער לשאול ולברר, כי אחרת נאלץ להתמודד עם מציאות שמסיכה ואלכוג'ל לא יעזרו לה, עם מציאות שבני הנוער חשים שגם המבוגרים תקועים בחושך, והם יסיקו את המסקנות שלהם כפי שאנו רואים היום.

מי ששיווק ומשווק את העולם בעין חד גוונית כביכול הוא שייך לציבור מסוים ההולכים בלבוש מסוים ושלאחרים אין זכות כי הם לא יהודים כמוני, יתקשה לענות על שאלות פשוטות מול מציאות כאובה ומדממת, איך היהודים שכמונו סובלים כל כך,

מי שלא מסביר לילדיו שיכול להיות אנשים שנראים כמונו אבל האגו שלהם וחוסר ההתחשבות באחר יכול הפוך אותם לחיות ופראי אדם יתקשה להסביר בעת שכזו תופעות טבע נוראיות.

בעת שכזו כל אחד צריך למצוא לעצמו את המקורות שמשמם הוא מקבל השראה וכלים לאמונה, כלים לחיים, יש ששואבים מספרי חסידות ויש מספרי מחשבה, יש מספרי מוסר ויש מלימוד הפרשה בעיון, לעסוק עם המשפחה בשבתות אלו בפרשיות שעוסקות בטוב וברע, באמונה ובקושי להאמין, ורק בהתבוננות רחבה וכוללת של הבנת מציאות האור והחושך נוכל להתמודד עם מצוקות הזמן ולהנחיל את יסודות החינוך באמונה ואהבה.

הכותב הינו ראש בית המדרש החרדי ברקאי - חיספין

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר