כהוראת חכם שלום

רה"י שנדבק בנגיף: 'לא אפתח את הישיבה'

במכתב מנומק מסביר הגר"ד לייבל, מדוע החליט לא לפתוח לעת עתה את זמן חורף במוסדותיו, "כל מי שחכם ועיניו בראשו יצפה את גודל הקיטוב והשנאה שיכולה להתפתח" אמר (ארץ)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
הגר"ד לייבל (צילום: ארכיון 'כיכר')

ראש רשת הכוללים רע"א וראש ישיבת ר' חיים, הגאון רבי דוד לייבל, שנדבק בנגיף הקורונה, הוציא הערב (ראשון) מכתב לתלמידיו, בו הוא מסביר בפירוט מדוע הוא החליט לא לפתוח את המוסדות העומדים תחת ראשותו.

"לכל הלומדים החשובים בישיבה ובכוללים שתחת פיקוחי – רשת כוללי רע"א, רשת כוללי אחוות תורה וישיבת ר' חיים – שלום וברכה", נכתב בפתח המכתב.

"לכולנו יש רצון עז מאד לחזור ולשקוע בלימוד התורה הקדושה שהיא מהות חיינו ובלעדיה אנו חשובים כמתים. עם זאת, מגיפת הקורונה עודנה משתוללת ברחובותינו והוראות משרד הבריאות אוסרות לעת עתה לפתוח את תלמודי התורה, הישיבות והכוללים, למעט המתווים המאושרים על ידי הגורמים המוסמכים".

ראש הישיבה עבר לדבר על החילוקי דעות וכתב: "כיון שיש חילוקי דעות בדבר פתיחת מוסדות הלימודים בימים אלו, אנו מקבלים על עצמנו את הכרעתם של גדולי הדור".

"הלוא הם; הגרי"ג אדלשטיין, הגר"ד לנדא, הגרמ"ה הירש וחכם שלום כהן, שלימוד התורה יקר לליבם ברמה הכי גבוהה שאפשר להעלות על הדעת ובכל אופן לא הורו לפתוח בניגוד להוראות".

הגר"ד לייבל, החלים מהנגיף ומסביר: "פתאום כולם נהיו 'מבינים'" • צפו

עוד הוסיף רה"י וכתב: "כל מי שחכם ועיניו בראשו יכול לחשב שכר מצווה כנגד הפסדה ולצפות את גודל הקיטוב והשנאה שיכולה להתפתח בינינו ובין מי שאינם שומרי תורה ומצוות. בפרט שסמוכים אנו על שולחנם, על תקציביהם ועל חוקיהם ועל כף המאזניים מונחות סוגיות הרות גורל של קיום הישיבות ועניני יהדות וקדושה".

"האחריות מחייבת אם כן לא לפעול בעימות עם המדינה, בפרט שמאבקם במגיפה הוא מאבקנו שהרי בחיינו שלנו מדובר."

"וגם", הוסיף רה"י וטען: "אם ישחק מזלנו לשעה קלה ו"נצליח" להכריח אותם למלא את רצוננו בלי שהם אוכפים את ההוראות, יש לקחת בחשבון שלא לעולם חוסן, ולמחר אנו עשויים למצוא עצמנו בלי כוח ויכולת להגן על מה שחשוב לנו, וכבר היו דברים מעולם ואף בזמן לא רחוק".

"לכן", כתב הגר"ד לסיום, "עם כל הצער שבדבר לא נפתח את שערי המוסדות שתחת פיקוחי עד להודעה החדשה. ועם זאת נשתדל כל אחד ואחד לפי מיטב יכולתו ובמסגרת האפשרויות, להתחזק בלימוד התורה הקדושה ביתר שאת וביתר עוז".

המכתב המלא

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר