קריסת "מתווה הקפסולות"

מסמך חדש: 20% מתלמידי הישיבות שחלו - נדבקו מהצוות

מסמך חדש של משל"ט 'ועד הישיבות' חושף כי 20% מהתלמידים שנדבקו בישיבות בקורונה, נדבקו מאחד מאנשי הצוות; הפתרון המוצע: מסירת שיעורים עם מסכות ובדיקה לצוות כל שבועיים (חרדים)

שיעור בישיבת 'קמניץ'. ארכיון (צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

במהלך 'זמן אלול' בעולם הישיבות נדבקו אלפי תלמידי ישיבות בנגיף הקורונה ובכך קרס "מתווה הקפסולות", שנועד לשמור על עמלי התורה מפני הדבקה בנגיף, כעת מתברר כי 20% ממקרי ההדבקה בישיבות מקורן ברבני הישיבה או בצוות.

לפי הפרסום הבוקר (שני) של יקי אדמקר ב'וואלה!', מסמך פנימי של מרכז שליטה ובקרה מטעם ועד הישיבות, חושף כי 20% מקרי ההדבקה בישיבות הגדולות שפעלו במסגרת מתווה הקפסולות מקורן ברבני הישיבה או בצוות ההנהלה.

כזכור, בעקבות מגיפת ה'קורונה' ועל מנת לאפשר את פתיחת הישיבות הגדולות, בהן שוהים התלמידים בפנימיות, גובש "מתווה הקפסולות", במסגרתו, חולקו תחילה התלמידים לקפסולות של 20 בחורים, וכעבור שבועיים ולאחר ביצוע בדיקת קורונה, התאחדו כלל תלמידי הישיבה - שקיבלו תוצאה שלילית - יחד, וזאת כאשר נאסר עליהם לצאת לחלוטין מהישיבה.

בעוד ב'זמן קיץ' המתווה עדיין הוכיח את עצמו ב'זמן אלול' הוא קרס לחלוטין כאשר אלפי תלמידי ישיבות נדבקו, חלקן בגלל אי הקפדה על המתווה, חלקן בהדבקה מכוונת ואחרים, כך מתברר, נדבקו בעקבות הצוות בישיבה.

מהמסמך של ועד הישיבות שהגיע לידי אדמקר עולה כי רבני הישיבה וצוות ההנהלה היו יוצאים מדי יום מהישיבה וחוזרים אליה למחרת, כך שלמרות שבמסגרת מתווה הקפסולות הם שהו מאחורי מחיצות ניילון ולא באו במגע עם התלמידים, כ-20% מתוך אלפי הנדבקים בישיבות, נדבקו מאנשי הצוות וההנהלה.

עוד עולה מהמסמך כי אין פתרון מוחלט שיאפשר להימנע מההדבקה הזו, שכן הרבנים והצוות לא יכולים להסתגר בישיבה בדומה לתלמידים, כך שמתווה הקפסולות שיאפשר מחדש את פתיחתן של הישיבות, לא מספק פתרון לבעיה.

יחד עם זאת בוועד הישיבות ממליצים לקיים בדיקות נרחבות אצל אנשי הצוות, אחת לשבועיים. בנוסף, על הרבנים לעטות מסכות במהלך מסירת השיעורים - גם אם אלו מתקיימים מאחורי מחיצות ניילון.

נכנסים לקפסולות ב'זמן אלול' (צילום: צבי הרשקוביץ; תמונה: חיים גולדברג)

כפי שנחשף ב'כיכר השבת', באופן רשמי, הישיבות יוכלו להתחיל את 'זמן חורף' בהמשך השבוע, רק לאחר שישלימו את היערכותן כפי שמחייב המתווה החדש.

גורמי המקצוע מהמל"ל (המועצה לביטחון לאומי) ומפיקוד העורף, שהיו אחראים על מתווה הקפסולות בישיבות, הוכיחו לחברי הקבינט כי זהו "הרע במיעוטו", ועדיף לקבץ את הבחורים במתחם אחד לאורך החודשים הקרובים ולא להותירם בקרבת משפחותיהם.

פרטי המתווה שנחשף ב'כיכר':

  • הקפדה כבר מהיום על 'מרחק מניעתי': התנזרות ממוקדים הומי אדם.
  • בחורים שחלו בקורונה ייבדקו טרם הלימודים, ועד לקבלת התוצאה יישארו בבידוד ביתי.
  • עם קבלת תוצאה שלילית, יגיעו הבחורים לישיבה בהסעה מאורגנת ולא בתחבורה ציבורית (במידת האפשר).
  • הישיבות יחולקו לקפסולות, תוך מעקב קפדני על יישומן.
  • תיאסר יציאה של התלמידים מהמתחם, למעט פעמיים-שלוש בכל ה'זמן' ובמועדים שייקבעו מראש.

ל'כיכר השבת' נודע, כי בחורים שכבר חלו בקורונה והחלימו, ככל הנראה יוכלו באישור רופא להגיע לישיבה ללא ביצוע בדיקה מחודשת. כמו כן, הבדיקות לשאר הבחורים ייערכו במסגרת הקהילה, בתיאום מראש עם קופות החולים / פיקוד העורף, כדי לאפשר את ביצוען ללא צורך בהפניית רופא.

בוועד הישיבות ובמל"ל פועלים כדי לגבש מתווה שיאפשר יציאת בחורים ב'שידוכים' מהישיבה, באופן כזה או אחר, כמו גם לצרכים דחופים אחרים. מלבד זאת, לא תתאפשר יציאה ל'שבתות חופשיות', למעט כאמור המועדים שנקבעו מראש. יצוין, כי ישנן ישיבות הנערכות לספק לתלמידים את צרכיהם מ"העולם החיצון", כך שלא ייאלצו לצאת כלל מהישיבה.

במכתב שנשלח מהמשל"ט (מרכז השליטה) לראשי הישיבות בענין זה נכתב, כי "היות ומצב התחלואה ועל מנת להבטיח הימנעות כניסת חולים מאומתים לישיבה, אנו נדרשים להיערך לביצוע בדיקות לכל הבחורים (שלא חלו בעבר) עובר לפתיחת זמן חורף".

עוד נכתב: "התבקשנו על ידי ראשי הישיבות שליט"א, לבקשכם לפנות לכל תלמיד ותלמיד ואף להורים, בכל דרך שתראו לנכון, לבקשו ולזרזו להתחיל כבר מהיום על הקפדה יתירה ושמירת הריחוק המניעתי, דהיינו להקפיד על עטיית מסיכת אף פה מלא כשיוצאים מהבית ושמירת מרחק 2 מטר, והימנעות מנוכחות במקומות הומי אדם, וזאת על מנת לצמצם הדבקה ולאפשר תחילת זמן חורף בכוחות מחודשים וברגל ימין".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר