"על שולחן הניתוחים"

להיכן הולך פרויקט צמאה? / ביקורת סינגלים

מבקר המוזיקה של 'כיכר', נתנאל לייפר, מנתח את הסינגלים החדשים של השבוע האחרון במוזיקה היהודית, הלחן המדהים של יוסי גרין, הבחירות של צמאה והמוזיקאי המבטיח (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
אירוע צמאה בשנה שעברה (גרפיקה: חיים טויטו)

החורף עוד לא פה, אבל המוזיקה קפואה כמעט לחלוטין, מעט מאד שירים יצאו בשבוע האחרון, אולי זו העייפות שלאחר החגים או תקופת הדגירה של האמנים באולפנים. כך או כך אנו נותרים עם יבול מוזיקלי דל למדי שמותיר לי השבוע את הזמן לפתוח את הטור בביצוע חדש לשיר שכבר אינו חדש "עקידה" הנפלא של שרולי ורדיגר.

השיר המדהים הזה בלחנו הפשוט מצוין של המלחין החסידי המשובח במיוחד - יוסי גרין, הוא אחד היפים שיצאו בשנה האחרונה, מתוך אלבומו האחרון של ורדיגר. השיר למעשה הולחן כבר לפני שנים רבות על ידי גרין לכבוד האירוע לציון 50 שנה לגטו וורשה, אך הוא הוקלט לראשונה רק בשנה האחרונה.

מדובר בלחן לא שגרתי במיוחד עבור גרין, מהלכי האקורדים שלו מורכבים מהרגיל בלחניו של גרין והוא פשוט יפיפה. העיבוד המתוזמר שנכתב במקור עבור האלבום שייך למעבד שוע פריד המצוין שתיזמר את היצירה למופת.

אם אני צריך לבחור את עשרת השירים שהכי אהבתי בשנה האחרונה "עקידה" נכנס לרשימה בקלות רבה עם הלחן הנהדר הזה והביצוע המרגש של שרולי ורדיגר.

את אירועי 'צמאה' השנה נחגוג ככל הנראה לצערנו כל אחד בביתו מול מסך, הקונספט עדיין לא ברור דיו, אך ברור שזה לא יקרה כבכל שנה עם בנייני האומה גדוש בחוגגים. בינתיים, אנחנו מקבלים כמה הצצות מתוך האלבום הבא של פרויקט צמאה המצוין, האלבום השישי במספר וכרגע אחרי שלושה סינגלים אני מתקשה עדיין להבין את הקונספט של האלבום הבא בסדרה הכל כך מצליחה הזו.

הסינגל האחרון מתוך הסדרה "לכה דודי" נמסר לביצועו של הזמר אליה גבאי. גבאי, זמר צעיר ומוכשר בעל קול נעים ויכולות ווקאליות, אך עדיין רחוק מאד מבחינת המוכרות מרשימת הזמרים אותה ראינו באלבומים הקודמים של הפרויקט.

הביצוע בהחלט ראוי וטוב, אך לנוכח הלחן הפחות מוכר לאלו שאינם חסידי חב"ד, הייתי מצפה לזמר מוכר יותר כדי "למשוך" את הקהל, אם כי אני מעריך שכרגיל נאור כרמי יביא את השמות הגדולים לשאר השירים באלבום.

אלון הלל הוא זמר, יוצר, מפיק ומעבד מוזיקלי מוכשר במיוחד, הוא מנגן על כלים רבים בצורה מקצועית ומתמצא גם בעיבודים ווקאלים כשרק בקיץ האחרון הוא עיבד סינגל ווקאלי ייחודי לזמר והיוצר אהרן רזאל.

הלל הוציא בחודשיים האחרונים אלבום ייחודי עם חבורת מוזיקאים בשם "בית הלל", האלבום שהוקדש לשירי שבת מלחניו של הלל מבוצע על ידי הלל וחזן בית הכנסת הגדול אברימי קירשנבוים. העיבודים נוגעים בג'אז ובסגנונות מוזיקליים נוספים עם קטעי מעבר וסולו מורכבים וייחודיים.

הביצוע החדש של הלל שונה בתכלית מהאלבום שלו, "ניגון אורות התשובה" בלחנה של יעל אלקבץ, הוא ניגון חסידי פשוט אך מרגש שאם הלל היה מספר לי שהוא עתיק מימיו של המגיד ממעזרטיש הייתי מאמין לו.

אלון מנגן בעצמו את כל כלי הנגינה בביצוע כשהוא גם שר אותו ברגש רב, ביצוע ראוי בהחלט לניגון היפיפה הזה.

להערות הארות ומתכונים לסופגניות במילוי קרם שמנת: nl@kikar.co.il

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר