תיעוד מקומם

שוטרים נכנסים לבתים פרטיים בלי צו, ומפזרים לומדי תורה

החוק קובע כי אסור לשוטרים להיכנס לשטח פרטי ללא צו, אך בתיעוד נראים שוטרים פושטים על חצר בית, בשטח פתוח - ומפזרים משם לומדי תורה • ח"כ אשר דורש מהשר אוחנה להתערב (אקטואליה)

(צילום: באדיבות המצלם)

בניגוד לחוק, שוב ושוב מדווחים אזרחים כי כוחות משטרה נכנסו לתוך בתיהם כדי לאכוף את הגבלות הקורונה - למרות שאסור לשוטרים להיכנס לבית פרטי בלי צו שופט.

כאשר העבירו את חוק הקורונה הגדול, ביקשה המשטרה היתר מיוחד להיכנס לבתים פרטיים ללא צו - אך בוועדת חוקה, בראשות ח"כ יעקב אשר, התנגדו והסירו את הסעיף.

אך למרות זאת, במקרים רבים נכנסים שוטרים לתוך בתים פרטיים. בין היתר, באירוע הפיזור האלים של החתונה בשכונת גבעת זאב, שם גם נפצעו קרובי משפחה מאלימות המשטרה.

בדיון שנערך בנושא בוועדת החוקה של הכנסת טענו נציגי המשטרה כי לא נכנסו לחתונה כדי לאכוף את תקנות הקורונה אלא בשל תלונות שקיבלו על רעש. יצוין מנגד כי בהודעות המשטרה בשעת מעשה הסבירו את הצעד באכיפת תקנות הקורונה.

באירוע נוסף, נכנסו שוטרים לתוך חצר בית פרטי שם ישבו אברכים ולמדו תורה, בשטח פתוח - עם מסכות ושמירת מרחק בין הלומדים.

בכל זאת, למרות שהשוטרים נכנסו בצורה לא חוקית והלומדים הבהירו להם כי מותר להם ללמוד תורה בשטח פתוח, רשמו להם השוטרים דוחות.

(צילום: Miriam Alster/Flash90)

בתגובה, שיגר ח"כ יעקב אשר מכתב אל השר לביטחון פנים, אמיר אוחנה, עם דרישה כי השוטרים יפסיקו להיכנס לבתים פרטיים בניגוד לחוק.

"לאחרונה הגיעו אליי תלונות של אזרחים מהם עולה כי במספר לא מבוטל של מקרים משטרת ישראל נכנסת לבתי מגורים לשם אכיפת הגבלות הקורונה".

"מדובר בפרקטיקה בלתי חוקית, העומדת בניגוד להוראה המפורשת שנקבעה בסעיף 26(3) לחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש (הוראת שעה), התש"ף-2020".

"הוראה זו מסמיכה את הגורמים המוסמכים לאכוף הגבלות מכוח החוק, ובראשם שוטרים, להיכנס למקומות שונים, לרבות לכלי תחבורה, לשם הטלת קנסות ופיקוח על ביצוע הוראות החוק, אך מדגישה כי הגורם המוסמך "לא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט".

"לדרישת ועדת החוקה, האיסור על כניסה לבית מגורים בלא צו שיפוטי נכלל כבר בחקיקה אשר האריכה את "תקש"ח האכיפה" שהסדיר את אכיפת הוראות הקורונה עד לחקיקת חוק סמכויות, ונכלל כאמור גם בחוק הסמכויות העומד כעת בתוקף.

"נוכח הוראה ברורה זו, ברור כי למשטרת ישראל אין סמכות להיכנס לבתי מגורים בלא צו שיפוטי לשם אכיפת הגבלות מכוח חוק הסמכויות או התקנות שהוצאו מכוחו".

"אבקשך לפעול כדי שההוראות המפורשות של החוק בעניין זה יקוימו, ויישמרו זכויותיהם של אזרחי מדינת ישראל מפני כניסה לא חוקית לבתיהם", כתב אשר לשר אוחנה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר