יום העליה

נתוני הסוכנות: 16 אלף עולים חדשים השנה

כ-11 אלף עולים הגיעו לישראל מפרוץ משבר הקורונה בחודש מרץ, כ-16 אלף מתחילת השנה. גם בגל השני ממשיך הזינוק בפתיחת תיקי עלייה ובמספר המתעניינים בעלייה לארץ (ארץ)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
עולה חדש מנשק את הארץ, ארכיון (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)

לרגל יום העליה שחל היום (ראשון), מפרסמת הסוכנות היהודית את נתוני העליה לישראל ולפיהם מתחילת השנה עלו ארצה כ 16 אלף עולים מכל רחבי תבל, מהם כ-11 אלף שהגיעו מפרוץ משבר הקורונה מעשרות מדינות ונכנסו עם הגעתם לבידוד בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומיד לאחר מכן החלו את צעדיהם הראשונים בארץ. בסך הכל מאז קום המדינה עלו לישראל למעלה מ-3.3 מיליון עולים.

הנתונים של הסוכנות היהודית מצביעים על המשך מגמת הזינוק בפתיחת תיקי עלייה גם בגל השני ובמספר המתעניינים בעלייה לישראל מאז החל משבר הקורונה בעולם, לצד האטה בקצב העליה בשנת 2020 בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד בשל מגיפת הקורונה, שהובילה לעצירת הטיסות ממדינות רבות בעולם, לסגרים ברחבי העולם ולחוסר וודאות עולמי.

על פי נתוני הסוכנות היהודית, מתחילת שנת 2020 נפתחו כ-35 אלף תיקי עלייה חדשים וחל זינוק של 133% בפתיחת תיקי עליה ממדינות דוברות אנגלית, גידול של 102% ממדינות דוברות צרפתית, ועליה של 31% בפתיחת תיקים מאמריקה הלטינית.

מהנתונים עולה, שמגמת הזינוק בפתיחת תיקי עליה נמשכת גם בגל השני של הקורונה: בחודש ספטמבר בלבד חלה עלייה של יותר מ 166% במספר תיקי העלייה שנפתחו בצפון אמריקה לעומת ספטמבר 2019, ועליה של 393% במחצית הראשונה של אוקטובר 2020 לעומת אותה התקופה אשתקד. בצרפת חלה עלייה של 169% במספר התיקים שנפתחו בחודש ספטמבר 2020 לעומת ספטמבר 2019 ובמחצית הראשונה של חודש אוקטובר 2020 חלה עלייה של 471% לעומת המחצית הראשונה של אוקטובר 2019. באמריקה הלטינית חלה עלייה של 120% במספר תיקי העליה שנפתחו במחצית הראשונה של אוקטובר השנה, לעומת אותה התקופה בשנה שעברה.

יו"ר הסוכנות היהודית, יצחק (בוז'י) הרצוג: ״למדינת ישראל יש הזדמנות היסטורית יוצאת דופן לקלוט גל עלייה של כרבע מיליון יהודים מרחבי העולם בתוך 5 שנים. אנחנו רואים את הביקוש הגובר לעלייה לישראל אפילו בשיא הגל השני של נגיף הקורונה. אני שב וקורא לממשלת ישראל לאשר תכנית לאומית לקליטת עלייה כדי שלא נחמיץ הזדמנות היסטורית, שלה גם השלכות חיוביות על הכלכלה הישראלית."

על פי הערכות הסוכנות היהודית עם סיום משבר נגיף הקורונה בעולם, צפוי זרם העולים לישראל להתגבר באופן משמעותי עם צפי לכ-250 אלף עולים חדשים בטווח של בין 3 ל-5 השנים הקרובות בהינתן והמדינה תיישם תכנית לאומית לקליטת גל העלייה.

הערכת הסוכנות היהודית מתבססת על מספר מרכיבים ובהם השליחים בשטח, היענות לאירועי עלייה בחו"ל, ובעיקר פניות ל"גלובל סנטר" (המוקד הטלפוני הגלובלי של הסוכנות היהודית בירושלים) – שם נרשם גידול של עשרות ומאות אחוזים במספרם של המתעניינים בעלייה ממדינות ברחבי הגלובוס.

לפי הסוכנות היהודית, להתעניינות הגוברת בעלייה לישראל ישנם כמה מניעים מרכזיים, המשתנים ממדינה למדינה. בין השאר, ניתן למנות בהם מניעים הישרדותיים (חוזקה של מערכת הבריאות הישראלית, גילויי אנטישמיות בארצות המוצא, משבר כלכלי חריף שהולך ומתפתח בכל רחבי העולם) ומניעים רגשיים (ציונות, חיבור עמוק ליהדות ועוד).

הסוכנות היהודית מדגישה, כי בשונה מעליות בשנים קודמות, המאפיינים הדמוגרפיים, הסוציו-אקונומיים והגילאים של העולים מגוונים מאוד. בין השאר, בסוכנות היהודית צופים על פי רישום המתעניינים, התגברות בזרם העולים מארצות הברית, מצרפת, מברזיל, ממקסיקו, מארגנטינה, מרוסיה ומאוקראינה, וכן ממדינות נוספות ברחבי העולם. בנוסף, בין המתעניינים ישנם בעלי משפחות, מבוגרים, צעירים ואקדמאיים, וגם שיעור גבוה של בעלי מקצועות מבוקשים שיסייעו לצמיחה מחודשת של המשק הישראלי וליציאה טובה מהמשבר הכלכלי שמכה בעוצמה גם במדינת ישראל.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר