הצעת דרעי

הקבינט אישר: הארכת הגבלות עד יום ראשון

שרי הקבינט הצביעו בעד הארכת תקנות הקורונה עד ליום ראשון הקרוב, מלבד הגבלת פעילות חינוכית בשטח פתוח, עד 15 איש • שר האוצר זעם: "למשרד הבריאות יש וטו?" (בארץ)

דוד הכהן | כיכר השבת |
הכתבה פורסמה ב-ז' בחשוון תשפ"א | 25.10.20
(צילום: Yonatan Sindel/Flash90)

קבינט הקורונה אישר את ההגבלות הנוכחיות עד ליום ראשון הקרוב בחצות. עם זאת, תותר פעילות חינוכית בשטח פתוח בקבוצה של עד 15 אנשים.

בהודעה משוצפת למשרד ראש הממשלה ולמשרד הבריאות נמסר: "קבינט הקורונה אישר הערב את הצעת משרד הבריאות וממונה הקורונה להאריך את ההגבלות הקיימות על המשק עד ליום ראשון, 1.11.20, זאת, בהתאם לקביעה כי משך הזמן של המעבר בין שלב לשלב הוא מינימום 14 יום"

במהלך הדיון הבהיר שר החינוך יואב גלנט כי יש לקבל החלטה על החינוך כבר בישיבה היום. "צריך להבין שדחיית ההחלטה בשבוע היא דחיית המימוש בשבוע. צריך זמן להיערכות, יש 2.5 מיליון אנשים במערכת. לא ככה מקבלים החלטות".

בפתח ישיבת הקבינט, אמר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אין לממשלה יכולת לממן את הקפסולות בכיתות א'-ב'. ראש הממשלה הסביר כי "קיימנו אתמול דיון מקדים, כדי למקד את הדיונים בקבינט. התמקדנו בשלב הבא כדי לנסות להגיע להסכמה בנושא פתיחה חלקית של המסחר, והגענו למסקנה שאין לנו את היכולת לממן את הקפסולות בכיתות א'-ב'".

פרויקטור הקורונה רוני גמזו אמר בדיון, "אנחנו רואים טיפה עלייה בתחלואה אצל המגזר הערבי - אנחנו מודאגים מזה. נרצה ככל הנראה להפעיל את הרמזור בשלב השלישי בחזרה לשגרה. אנחנו שלושה שבועות לפני החזרה לרמזור - זה כלי שיעזור לנו גם לבטא שינויים אחרים בתפעול הרשויות המקומיות".

"אנחנו רוצים לשתף את הרשות המקומית באופן פעיל, לתת לראש הרשות את כל הסמכות לבצע דיגומים. אנחנו חושבים שכדי לאפשר לנו להוריד את רמת התחלואה אנחנו צריכים להגיע ל-30 אלף בדיקות לקטיעת השרשרת".

הוא הוסיף כי "עם כמות הבדיקות הנוכחיות לא בטוח שנגיע לשלב הבא. אם נגיע לכמות בדיקות של 10 אלף ביום - אני לא אוכל בבטחה לקיים את הצעד הבא, כי זה עלול לא לשקף את מצב התחלואה בארץ. פתיחת מערכת החינוך זה צעד שיכול לקדם הדבקות והעברות - דברים שמאוד מטרידים אותנו".

באשר למסחר, משרד האוצר הציג בישיבה מתווה לפתיחת חנויות, לפיו חנות תוכל לפתוח שעריה עם כניסה נפרדת בלבד מהרחוב תוך הקפדה על התו הסגול, וקבלת קהל לטיפולים תהיה במתכונת אחד על אחד. בכל חנות יוקצו שבעה מטר מרובע לאדם ועד חמישה אנשים בחנות. בעסקים הפועלים בחלל הפתוח יוקצו גם כן שבעה מטר מרובע לאדם, אך ניתן יהיה לקבל עד 20 איש.

שר הבריאות יולי אדלשטיין טען כי "התכנית של משרד האוצר לפתיחת המסחר לא תואמה עם איש". מנגד, הבהיר שר האוצר ישראל כץ כי "הגדרה של עסקים קטנים שפותחים ומערכת החינוך שנפתחת חלקית, זה צעד מאוזן של התקדמות ושחרור לחץ".

ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות ד"ר שרון אלרעי-פרייס ציינה כי "האמירה של 'אם פותחים אז בואו נפתח' מדירה שינה מעיני. אם לא נעשה פתיחה מדורגת ואחראית נחזור מהר מאוד לסגר שלישי. אנחנו עוד לא רואים את האפקט של השלב הראשון בהקלות ולכן זו אמירה מסוכנת".

ראש הממשלה בנימין נתניהו שאל מדוע אי אפשר לאכוף את סגירת העסקים ושר הבריאות אמר כי "אל תשמשו במילה אכיפה. אין מה לצפות לאכיפה. ראשי הרשויות אמרו שלא יאכפו. אני מציע להסתכל על המציאות ולא על השקפים היפים. בנינו תכנית הגיונית. בגלל שלמישהו בא לזכור עוד כמה דברים פנימה אנחנו לא צריכים לשנות את עמדתנו. אני שמח לראות שאתם יוצאים מתוך הנחת יסוד שכל החנויות במדינת ישראל הם בשירות עצמי, כלומר שאין שם אנשי צוות".

השר אריה דרעי אמר: "אני מציע להצביע מיד על הארכת התקנות מיום שלישי ואישור תקנות ל-15 תלמידים במרחב הציבורי. חייבים לקבל היום החלטה על פתיחת לימודים מכיתות א' עד ד' מיום ראשון הקרוב. אסור לנו להתפזר בלי החלטה. אני לא מקבל שכיתות א' ו-ב' ילמדו 3 ימים בשבוע - זה בלתי אפשרי מבחינת הילדים".

כאמור, הצעת דרעי התקבלה והשרים הצביעו בעד הארכת ההגבלות עד ליום ראשון הבא, מלבד אישור על פעילות חינוכית בשטח פתוח, עד 15 תלמידים.

השר דרעי זעם במהלך ישיבת הקבינט על ההפליה בגובה הקנסות: "אני לא מקבל את זה שחתונות, חנויות ושאר מפרי חוק שפותחים בניגוד להנחיות יקבלו קנס של 5000 שקלים ומוסדות לימוד במדינת היהודים, שיפרו את ההנחיות יקבלו מעתה קנסות מקסימליים בסך 25 אלף שקלים. אני נגד הפרת הנחיות. במוסדות החינוך של ש"ס שומרים על ההנחיות. אבל מדובר במוסדות החינוך הכי חלשים, הכי עניים ואנחנו דוחפים אותם להפר הנחיות".

היועץ מנדלבליט הסכים עם דבריו ואמר: "אני מסכים עם השר דרעי, צריכים לשקול שוב את העלאת הקנסות באופן הזה". גם ראש הממשלה נתניהו הסכים עם הדברים ואמר "הקנסות לפתיחה בניגוד להנחיות חייבים להיות שוויוניים".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר