העלות תחולק

בקריאה ראשונה: בבידוד? תוכלו להשתמש בימי מחלה

הצעת החוק, שתאפשר למי שבבידוד, להשתמש בדמי המחלה שלו, עברה הערב בקריאה ראשונה. בהצעה תמכו 30 ח"כים מול 19 מתנגדים. העלות תחולק בין המדינה והמעסיקים (ארץ)

אילוסטרציה. בידוד (צילום: Hadas Parush/Flash90)

לאחר הרבה אי הבנות בין המעסיק למועסק: מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) בקריאה ראשונה את הצעת חוק, שתאפשר למי שבבידוד, להשתמש בדמי המחלה שלו. בהצעה תמכו 30 ח"כים מול 19 מתנגדים. ההצעות יועברו לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך הדיון.

מדובר בהצעה ממשלתית אליה הוצמדו הצעות פרטיות של ח"כ משה ארבל, של חברי הכנסת אוסאמה סעדי, אחמד טיבי וסונדוס סאלח, ושל ח"כ קרן ברק.

ההסדר נערך בין המדינה, התאחדות התעשיינים וההסתדרות וכעת הכוונה לעגן אותו תחת חוק מסודר, כך שיהיה ניתן להשתמש בימי מחלה לצורך ימי בידוד למי שנחשף לחולה קורונה מאומת או למי ששב מחו"ל.

בהצעת החוק נאמר, כי עובד שנעדר מעבודתו עקב היותו בבידוד לפי צו בריאות העם או עקב היות ילדו בבידוד כאמור, יהיה זכאי להשתמש בימי המחלה הצבורים שלו לצורך ההיעדרות.

על היעדרות כאמור יחולו הוראות התשלום לפי חוק דמי מחלה- היינו 0% מערך יום מחלה על היום הראשון, 50% מערך יום מחלה על הימים השני והשלישי להיעדרות, ו-100% מערך יום מחלה על יום הבידוד הרביעי ואילך. עלות ימי הבידוד כאמור תחולק בין המדינה ובין המעסיקים שווה בשווה.

עוד הוצע בחוק שעבר בקריאה ראשונה, לקבוע הסדר מיוחד לגבי עובדים שאין לזכותם יתרת ימי מחלה צבורה - שעובדים אלו יקבלו תשלום שכר בעבור ימי הבידוד באופן הבא.

0% שכר על היום הראשון, 50% שכר על הימים השני והשלישי להיעדרות ו-70% מהשכר על יום ההיעדרות הרביעי ואילך. על תשלום זה תשפה המדינה את המעסיקים באופן מלא.

הצעת החוק הוגשה על רקע החלטת בג"ץ לבטל את תעודת המחלה שהוצאה על ידי משרד הבריאות עד שהגורמים הרלוונטיים יבחנו מיהו הגורם שראוי שיישא בנזק הכלכלי שנגרם מחובת הבידוד שהוטלה על עשרות אלפים רבים של ישראלים בתקופת משבר הקורונה. בג"ץ נימק את החלטתו, בראש ובראשונה, בכך שהימצאות בבידוד מכוח הצו אינה מהווה "מחלה" כהגדרתה בחוק דמי מחלה.

בדברי ההסבר להצעה נכתב: "לא ראוי כי עשרות אלפי עובדים ייפגעו בשכרם ויהיו חשופים לפיטורים בשל הכנסתם לבידוד לשם המאבק הלאומי בהתפשטות הקורונה, מבלי שיש להם זכות בחירה אם להיכנס לבידוד ובעיקר נוכח האינטרס הציבורי בהמשך שיתוף הפעולה עם החקירות האפידמיולוגיות של משרד הבריאות. שיתוף פעולה שעשוי להיפגע אם עובדים יחששו לשכרם ולמקום עבודתם.

חששם של המעסיקים בדבר השתת כלל הנזק הכלכלי מהוראות הבידוד עליהם מובן וראוי שבמסגרת התכניות הכלכליות להקל על עצמאים ועסקים ולעודד העסקת עובדים בתקופת משבר הקורונה, תהיה התייחסות נאותה גם לחשש זה באופן שיחלק את הנזק הכלכלי בצורה מושכלת בין המעסיקים למדינה".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר