הרב אריה מונק באולפן

"ישיבות נמצאות בקריסה, הרבנים בלחץ והבחורים ב'מרד'"

"זה מתחיל בראש הישיבה שלא יודע אם לפתוח או לא, עובר לשאר הצוות שמקרינים את זה לבחורים, והם לא עומדים בזה. הישיבות לא יודעות איך להתמודד עם זה" • הרב אריה מונק באולפן (אקטואליה)

ישי כהן | כיכר השבת |
מפיק: איציק אוחנה (ניהול אולפן: זאב רוזנברג)

מגפת הקורונה הביאה לקורבנות רבים אך נראה כי לצד הבעיות הבריאותיות, הקורונה הביאה למשבר נפשי וחינוכי גדול שעולם הישיבות לא היה מוכן אליו. הרב אריה מונק, יו"ר 'בית חם', בראיון מיוחד באולפן 'כיכר השבת', מסביר כיצד להתמודד עם המצוקות.

עד כמה יש עלייה דרמתית בנוער הנושר, בבעיות הנפשיות לאחרונה?

"העלייה במספר הפניות היא בעשרים אחוז, בעיקר בנושא החרדות. בתקופת הגל הראשון קיבלנו עשרים ושתיים אלף פניות כשהקמנו קו חירום בשיתוף משרד הבריאות, וזה בלי לדבר על הפוסט טראומה.

"עלייה (בנוער נושר. י-כ) ברור שיש. כל נער בתקופת הלימודים צריך להיות במסגרת. וכשאין מסגרת ואין פתרונות אמיתיים, ובוודאי שלא לציבור החרדי, כי אין משחקי מחשב, אינטרנט, טלוויזיה וכו', אז הנערים מחפשים מה לעשות, ואז מתחילים לשוטט ברחוב, ואז לומדים אחד מהשני כל מיני דברים, ואז גם העיניים נפקחות, 'מי אמר שאני בנוי ללימוד'? ו'אולי הלימוד זה לא מה שאני צריך'".

"אני רוצה להסביר משהו קצר", מוסיף הרב מונק: "כשחייל נמצא בתוך מלחמה הוא צריך ללחום כדי לשמור על גופו, שלא יפגע חלילה. ברגע שנגמרת המלחמה הכל מתחיל לעלות לו מחדש. קוראים לזה 'פלאשבק'.

"אנחנו כבר היום רואים את מה שהולך לקרות. התקשר אליי היום משגיח מישיבה חשובה בירושלים ואמר "הרב מונק, אנחנו לא יכולים יותר, תן לנו פתרון'.

"שאלתי אותו מה קורה?" מספר הרב מונק: "הוא אומר לי 'תראה, כל הצוות שלנו בקריסה', זה מתחיל בראש ישיבה שלא יודע אם לפתוח או לא, עובר לשאר הצוות שמקרינים את זה לבחורים, והם לא עומדים בזה.

"ואז מתחיל מעין 'מרד', מין אווירת סוף זמן בתחילת זמן שמתמשכת, ומתקבע שכך יכולה ישיבות להיראות, והישיבות לא יודעות איך להתמודד עם זה".

מה שהרב בעצם אומר שעל צוות הישיבה לנהוג בסלחנות כלפיי דברים שבמהלך השגרה לא עוברים עליהם בשתיקה?

"לגמרי! להוציא היום בחור מהישיבה פירושו להוציא אותו לרחוב!".

מה עושים עם רוב ככל הבחורים שאמנם לא עברו התקף חרדה חמור אבל עוברים תקופה קשה ולא מבינים מה עובר עליהם?

"אנחנו כבר היום מכינים תכנית יציאה מהקורונה מהבחינה הנפשית, אנחנו מאמינים שבחורי הישיבות צריכים לדבר. ממש כמו אחרי פיגוע, לתת בישיבות מעגלים של שיח קורונה, אי אפשר לכלוא את זה יותר. נזקי הקורונה הנפשיים גדולים מהנזקים הפיזיים".

אלפי בחורי ישיבות נכנסו למצור בתוך הישיבה למשך חמישים יום, איך שורדים דבר כזה?

"מה שמעודד אותנו זה שכבר היינו בסיטואציה דומה וראינו שהבחורים יכולים לה, אבל תהיה חייבת להמשיך להיות התייחסות למצב הנפשי של הבחורים בתוך הישיבות".

הבחורים נעולים למשך חמישים יום, עד כמה ישפיע המצב בישיבות על עולם השידוכים?

"הדבר כבר משפיע. זה אתגר לא פשוט. אני מדבר עם שדכנים ואני שומע שהמצב יבש, הבחורים בקפסולות לא יכולים לצאת ולחזור, וגם באים ההורים ואומרים הילדים יתארסו, איזה מין חתונה תהיה להם? של עשרים איש ואז תבוא המשטרה ותפרק הכל?".

מה אתה אומר לאותם הורים?

"אנחנו לא יודעים כמה זמן הקורונה תישאר איתנו, היה גל ראשון שני, ואולי יהיה גם שלישי, ולכן צריכים להקים בתים בישראל. לוותר על הפנטזיה של החתונה הגדולה חברים צלמים וכו', תקיימו אותה עם עשרים אנשים - העיקר תקימו בית.

"הקושי היותר גדול הוא להיכנס לבידוד מיד אחרי החתונה בדירה של עשרים וחמישה מטרים.. אני חששתי למצבם הנפשי של בני וכלתי ביקשתי מהם שבאחד שתיים בלילה יצאו לסיבוב, תראו עולם!

"הדבר החשוב ביותר שרציתי להגיד לך ולצופים - אם יש בעיות אל תדחו אותם! תטפלו בהם, הדברים האלה לא עוברים אם לא מטפלים בהם, והיום כל הטיפולים חינם דרך קופות החולים".

הרב מונק, קיים בציבור החרדי מין פחד לקום ולהגיד "יש לי בעיה נפשית ואני צריך טיפול"..

"היה. תם העידן הזה, לפני עשרים ושתיים שנה התחלנו להניע את הסיפור הזה של מרפאות לבריאות הנפש, כל נושא השיקום, אנחנו נמצאים היום עם 7,500 מטופלים חרדים במרפאות. צריך להבין שהדור הזה - דור הקורונה הוא לא דור רגיל".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר