בחירות דרמטיות

במי תומכים היהודים? הפער המפתיע / טור

הבחירות היום בארה"ב: מדוע בישראל הרוב תומך בטראמפ ואילו יהודי ארה"ב, ברובם, תומכים דווקא בביידן? האם האחרונים עוורים להתנהלותו של הנשיא בעד מדינת ישראל? (טור פרשנות)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

הבחירות לנשיאות ארה"ב נפתחו היום ועשרות מיליוני אמריקאים יצאו להצביע היום בקלפיות בבחירות בין הנשיא דונלד טראמפ הרפובליקני וג'ו ביידן הדמוקרטי. אחת התופעות המעניינות אותנו כישראלים היא הפער הגדול בין העמדה של הישראלים שרובם תומכים באופן מוחלט בנשיא דונלד טראמפ לבין עמדת יהודי ארה"ב התומכת ברובה בג'ו ביידן.

לישראלים יש את כל הסיבות הטובות לתמוך בטרמאפ שהעניק לישראל לאורך ארבע השנים האחרונות מתנות רבות, החל בהעברת השגרירות לירושלים, צעד שאי אפשר לזלזל בחשיבותו הרבה וכלה בהכרה האמריקאית ברמת הגולן והסכמי השלום המשמעותיים שנחתמו בחודשים האחרונים בין ישראל למדינות ערב בתיווכו הישיר של הבית הלבן.

נקודה נוספת היא ההתייחסות של טראמפ להסכם הגרעין עם איראן, טראמפ כזכור, ביטל כפי שהבטיח את ההסכם עליו חתם אובמה מול האיראנים, כפי חלומו של נתניהו שהזהיר על כל במה אפשרית מפני ההסכם. בישראל ישנו חשש משמעותי שבמידה וביידן ינצח גם היחס לאיראן ישתנה. ביידן שהיה סגן הנשיא של אובמה היה אחד מהאנשים מאחורי הסכם הגרעין וישנה סבירות רבה שבאיראן יחגגו בהתלהבות אדירה את נצחונו.

הישראלים חוששים רבות גם מהאנשים בסביבתו של ביידן, ביידן עצמו אמנם שייך לצד במפלגה הדמוקרטית שעדיין תומך בישראל אך בכירים רבים בעיקר מהכיוון הצעיר של המפלגה באופן מוצהר אינם תומכים בישראל וישנו חשש רב כי ניצחונו יכניס לעמדות מפתח בממשל אנשים שאפילו עוינים את ישראל במידה כזו או אחרת.

מנגד יהדות ארה"ב רואה את הדברים בצורה קצת שונה, אמנם הציבור החרדי בארה"ב תומך ברובו בנשיא טראמפ, אך הוא בהחלט לא רוב בקהילה היהודית הגדולה בארה"ב, השנייה בגודלה בעולם אחר ישראל. על פי ההערכות לפחות 70 אחוז מיהודי ארה"ב משתייכים למפלגה הדמוקרטית ויצביעו לביידן. יהודים רבים בארה"ב חשים כי התנהלותו של טראמפ וסוג השיח שהוא מוביל מעצים את האנטישמיות במדינה ומוביל אותה לאירועים דוגמת הפיגוע בפיטסבורג.

לטענתם, העובדה שטראמפ מכליל ומדבר בגסות כנגד מהגרים וקבוצות אתניות שונות, יוצר שיח שיכול להציב גם את היהודים בעמדה בעייתית. השיח האנטישמי והאנטי ישראלי בקמפוסים השונים בארה"ב החמיר בשנים האחרונות ולדעת רבים ביהדות ארה"ב התנהלותו של טראמפ תרמה לכך.

המחבל לשעבר: 'טראמפ טוב ליהודים ולערבים' (צילום: רועי חדי)

ישנו חשש רב בקרב הקהילה היהודית בארה"ב כי עמדותיו של טראמפ מובילות לקיטוב בחברה האמריקאית והם מתעניינים יותר במצב בארה"ב יותר מאשר במתנות אותן מעניק טראמפ לישראל, מתנות שיש לציין ניתנות בעיקר בגלל רצונו לשבות את ליבם של הנוצרים האוונגליסטים. טראמפ עצמו אמר לאחרונה כי הסיבה להעברת השגרירות הייתה ברובה עבור האוונגליסטיים וכי הוא יודע שבישראל לא מעריכים את המהלך מספיק.

למרות היותה של יהדות ארה"ב שני אחוזים בלבד מהאוכלוסייה במדינת הענק, מדובר במיעוט פעיל מאד פוליטי עם אחוזי הצבעה גבוהים דבר שיכול אולי להשפיע גם בעתיד על התנהלות המפלגה הדמוקרטית במידה וביידן ינצח.

נקודה מעניינת נוספת, גם במידה וטראמפ ינצח בבחירות לא בטוח שבקדנציה השנייה ישראל תרווה ממנו רק דבש ללא עוקץ. טראמפ העניק לישראל כבר כמעט את כל התופינים האפשריים וישנו חשש כי במידה ולדוגמא יחליטו הפלסטינים שהם מוכנים לגשת למשא ומתן שטראמפ לא יציב בפני ישראל ברירות לא נעימות עם לחץ כבד שיגרום לישראל להצטער על בחירתו.

  • הכותב הינו בעל תואר ראשון בפוליטיקה ותקשורת, ומאסטרנט בלימודי ארץ ישראל עם התמחות ליהדות ארה"ב.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר