"חולם לסגור" את הקמפוס

ד"ר איל מעוז: "כל יום שנכנסתי ל'קמפוס החרדי' - הקאתי"

הוא היה, לדבריו, ממקימי "הקריה החרדית אונו", אך בשיעור שמסר לתלמידים חילונים חשף ד"ר איל מעוז את דעותיו האמיתיות: 'זה קמפוס לעזור לחילונים' • וגם: מדוע היה מקיא בכניסה? • צפו (חרדי)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
חלק מדבריו של ד"ר איל מעוז (צילום: מתוך השיעור שנמסר דרך ה'זום')

בזמן שמאות חרדים וחרדיות, הלכו ללמוד לימודים אקדמאיים, כדי שיוכלו לפרנס את בני משפחתם בכבוד, המנהל האקדמאי הראשון ומי שלדבריו היה ממקימי הקריה החרדית אונו, נחשף בהקלטה מסביר, כי הוא מייחל ליום שהקמפוס החרדי ייסגר וכל יום שהיה מגיע לקמפוס, היה פותח את חלון הרכב כדי להקיא.

ד"ר איל מעוז, מעיד על עצמו כי היה ממייסדי הקריה האקדמית החרדית 'אונו', ואף שימש במספר שנים כמנהל האקדמי - של הקריה החרדית. כיום, הוא משמש כמרצה לשיווק בקריה ובעוד מקומות.

בהקלטה שנחשפת לראשונה ב'כיכר השבת', מתוך שיעור לתלמידים חילונים בקריה האקדמית אונו בנושא איך לשווק מוצר, הביא ד"ר איל מעוז דוגמה, איך הוא, אדם חילוני ליברלי, עשה שיווק מצוין למשהו שהוא לא מאמין בו ואף מתנגד אליו - כמו הקריה החרדית 'אונו'.

בתחילת דבריו מסביר מעוז, על הקריה האקדמית החרדית והוא נשמע אומר בזלזול: "הקמפוס החרדי נמצא קילומטר אחד מהקמפוס הרגיל ו-2,000 שנה מהקמפוס הרגיל. למה 2,000 שנה? כי בקמפוס החרדי לומדים בימים נפרדים לגברים ולנשים.

"למה אנחנו צריכים קמפוס חרדי נפרד? מכיוון שאם הייתי מבקש מהחרדים לבוא לקמפוס הרגיל הם היו באים? לפני שהקמנו את הקמפוס החרדי (ואני הייתי זה שהקים את הקמפוס הרגיל) כמה חרדים למדו לימודים אקדמאיים? אפשר לספור אותם בעשרות איש, היו בסביבות 50 חרדים כל שנה - ורוב אלו שהגיעו היו בעלי תשובה".

ההקלטה המלאה (צילום תמונה: צילום מסך מתוך ה'זום')

"היום", אמר בגאווה ד"ר מעוז, "בקמפוס החרדי לבד לומדים 3,000 חרדים - אנחנו הכי גדולים, וסך כל החרדים הלומדים במוסד אקדמי מסתכם ב-8,000 חרדים, זו מהפכה שלנו שהתחילה בראשית שנות ה-2,000".

"איך עשינו את זה?", שאל מעוז את תלמידי הקורס, והסביר: "יש לי שותף להקמה שהוא מהחסידות הכי גדולה בארץ - גור וקוראים לו הרב יחזקאל פוגל. והוא היה מוכן להיות השותף שלי ועשינו הכל בשיתוף פעולה מלא. יחזקאל הוא לא אקדמי אבל הוא היה אחראי להביא את הרוח החרדית, והוא הלך להתייעץ עם הרבנים והנחה מי יהיו המנחים".

"אני ממקימי מפלגת שינוי"

"גילוי נאות", אומר מעוז בהקלטה, ומסביר את האג'נדה שלו, "אני אחד ממקימי מפלגת שינוי (מפלגתו של טומי לפיד), אני הייתי זה שמפגין בכיכרות, וזועק כמה החרדים במדינת ישראל, זה לא בסדר.

"באיזה שלב הבנתי שלצעוק לא יעזור, צריך לעשות דברים. מה עשיתי? בניתי קמפוס עם הדרה בין גברים לנשים רק גברים יכולים ללמד את הגברים, גם גברים וגם נשים יכולים ללמד את הנשים. זה נקרא בעברית אפליה, אני מפלה את המרצות שלי, זו אפליה על השולחן".

"כל פעם שנכנסתי לקמפוס החרדי - הקאתי"

"בעיניים שלי זה גם הדרה וגם אפליה, איך אתם חושבים זה נראה לליברל כמוני?", אמר מעוז וחשף מה הוא חושב על הקמפוס החרדי, "תבינו, כל יום שהמכונית שלי נכנסה לחניה לקמפוס החרדי, בדרך כשהמכונית עברה את המחסום פתחתי את החלון - והקאתי, למה? כי כל דבר בקמפוס הזה מנוגד לעקרונות האישיים שלי.

"האוניברסיטה העברית, עד היום, ניסינו לשכנע אותה לפתוח קמפוס בירושלים לחרדים בהפרדה. ישבנו איתם בישיבת הסאנט, וקמו כמה פרופסוריות ואמרו, אנחנו לא מוכנות לשלם את המחיר של הדרה ואפליה. אנחנו החלטנו שכדי לחבר את החברה החרדית לאקדמיה, חייבים לבצע את הבדיקה הזו על אף האפליה".

"הבת שלי לא דיברה איתי בגלל הקמפוס"

"מה היה החלום שלי כשפתחתי את הקמפוס, ועד היום זה החלום שלי?", שאל מעוז רטורית והשיב, "לסגור אותו". והוסיף, "כי הוא מנוגד לכל עיקרון שיש לי בחיים. לכן, מהיום שפתחתי אותו אני רוצה לסגור אותו. תבינו, הבת שלי לא דיברה איתי חודשיים וחצי בגלל הקמפוס הזה, והיא צודקת מנקודת מבט שלה, כי המחיר שאני משלם גבוה מדי".

כאן הוא עובר להסביר את המניע שלו מאחורי פתיחת הקמפוס: "אבל אני בראש שלי לא פתחתי את הקמפוס הזה בשביל החרדים, פתחתי אותו בשביל הציבור החילוני במדינת ישראל. כי במצב הזה שאנו נמצאים בו מבחינה כלכלית, אי אפשר להחזיק את זה הרבה זמן, כי באיזשהו שלב זה יקרוס, חייבים שהחרדים גם ייכנסו לשוק העבודה.

"תראו, לקמפוס קוראים 'הקמפוס החרדי', אבל צריך לקרוא לו 'הקמפוס לעזור לחילונים', עכשיו, אתם אומרים הבן אדם מדומיין, הוא הצליח לשכנע את עצמו שהקמפוס החרדי לטובת החילונים".

"החרדים יודעים לשבת וללמוד"

"מאז שהתחלתי לנהל את הקמפוס, נהייתי מומחה לענייני חרדים", אמר מעוז. כאשר נשאל לגבי עלות השכר בקמפוס החרדי לעומת החילונים, ואחד הנוכחיים ענה לו שליש. מעוז השיב לו: "ברור ששליש, עכשיו זה לא פייר, למה לקחת מהחילונים יותר? אלא שאם הייתי לוקח מהחרדים יותר מישהו מהם היה מגיע?.

"שוב, זה לא קמפוס חרדי, זה קמפוס לחילונים, זה קמפוס להצלת החילונים בישראל. אז אם המטרה שלי להביא לשם חרדים, אז זה מה שאני עושה".

"יש לי עכשיו תלמידים חרדים שנמצאים בכל החברות הגדולות", אמר מעוז ואחת הנוכחות מעירה: "יכולה להעיד שהם עובדים מצוינים". מעוז בתגובה: "לא אוהב את ההכללות הללו".

מעוז, המשיך ואמר: "החרדים יודעים לשבת וללמוד יותר ולכן בזה הם מצליחים, הם עובדים חרוצים, שיודעים ללמוד. אבל כשאני מקבל את החרדי, הוא לא יודע כלום ולכן יש להם חצי שנה מכינה".

"בציבור החרדי אני עובד עם מאכערים", סיפר מעוז, "האיש שיווק של גור הוא שונה מהאיש של ויז'ניץ, ואני מתמרץ אותם על כמויות שהם מביאים. למה? כי אני רוצה להציל את החילונים בישראל".

'כיכר השבת', פנה אל ד"ר איל מעוז, כדי לקבל את תגובתו, וכך נמסר לנו: "בניגוד לפרסומים, חשוב לי להדגיש שדבריי נועדו לבסס ולהמחיש תפיסה שיווקית כחלק משיעור אותו אני מעביר. במסגרת השיעור הסברתי לסטודנטים את העיקרון החשוב של בניית מוצר ושיווקו מתוך נקודת המבט המלאה של הלקוח, גם אם זו נקודת מבט המנוגדת לדעותינו האישיות.

"כל פרשנות אחרת לדברי מנוגדת לתפיסת עולמי ומטה את הדיון.

"לאורך 20 שנים לימדתי וחינכתי אלפי סטודנטים וסטודנטיות מוכשרים בקמפוסים החרדים שלנו, ההכרות שלי איתם עמוקה וצר לי אם חלילה מישהו מהם נפגע.

"מזה שנים רבות אינני משמש בתפקיד המנהל האקדמי של הקמפוס החרדי, אך כאז כן היום - אינני מזלזל בשום אופן ביקר וחשוב לכל אדם, אלא להיפך הגמור. גם בשיעור המדובר, הדגשתי את הערכתי לסטודנטים החרדיים ולאיכויותיהם ואף סיפרתי כי הם מסיימים בהצלחה גבוהה יותר ממקביליהם בקמפוס הכללי בבחינות הסיום.

"דווקא בימים אלו, אני תקווה כי נשכיל להבין זה את זה, לכבד את הדעות השונות ולתת מענה נכון ומותאם לצרכי הקהלים השונים".

מהקריה האקדמית אונו נמסר בתגובה: "הקריה האקדמית אונו מוקיעה בכל לשון את דבריו החמורים של ד"ר אייל מעוז שמנוגדים לתפיסת עולמה וליסודותיה.

"הקריה האקדמית אונו היא חלוצת ההשכלה הגבוהה במגזר החרדי, ועושה זאת מתוך אמונה שהנגשת האקדמיה צריכה להיעשות תוך כבוד רב והתאמה מלאה לאורחות החיים של שומרי התורה והמצוות.

"ד"ר אייל מעוז איננו "מקים הקמפוס החרדי" אלא הצטרף אליו לאחר כעשור של פעילות. אנו כואבים את דבריו ומצטערים ומתנצלים בפני כל מי שנפגע מדבריו שכאמור משקפים תפיסה הפוכה מחזון הקריה.

"אנו נמשיך בהנגשת השכלה גבוהה המותאמת לצרכי המגזר החרדי, תוך מתן תנאים הולמים, כבוד והבנה עמוקה של המגזר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר