סקר 'כיכר השבת'

רוב החרדים: יש סכנה רוחנית בשל הקורונה

רוב מוחלט של המשיבים בסקר 'כיכר השבת' סבורים כי קיימת סכנה רוחנית לבחורי ישיבות ולבנות סמינרים בשל הקורונה • החשש הגדול מפני התרחקות מאווירה רוחנית ונשירה (חרדים)

תהילה גאדו | כיכר השבת |
תמונת אילוסטרציה. למצולמים אין קשר לתוכן הכתבה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

כבר חודשים ארוכים, שמחנכים ורבנים מזהירים מפני הנזקים הרוחניים שמגיפת הקורונה הביאה בכנפיה, נזקים שעוצמתם גוברת ככל שהמגפה מתארכת ושגרת החיים אינה שבה למסלולה.

סקר חדש של אתר 'כיכר השבת', במסגרת השאלונים של 'קיימא' מראה כי לחששות הללו שותף גם הציבור הרחב ובכלל זה הורים הרואים מקרוב את תוצאות השיבושים הממושכים במתכונת הלימודים בישיבות ובמוסדו החינוך.

בסקר, בהשתתפות קרוב ל-1,000 משיבים, ציינו רוב מכריע של המשיבים (91.2%) כי יש לחשוש מפני סכנה רוחנית לבחורי ישיבות בעקבות המצב.

כאשר המשיבים התבקשו לציין מהו החשש הגדול ביותר שלהם, ענו 27% כי החשש הגדול הוא מפני התרחקות מאווירה רוחנית ורפיון בקיום מצוות.

כ-18% מהמשיבים ציינו כי חששם הגדול בעקבות תקופה זו הוא מנשירה ועזיבת הדרך. אחוז דומה של משיבים ציינו כי החשש הגדול ביותר שלהם הוא מפני הבטלה.

גם פגעי הטכנולוגיה מדאיגים חרדים רבים, כך עלה כי 14.5% מהמשיבים על הסקר ציינו כי הם חוששים ביותר מפני שימוש בטכנולוגיה ומפני התקשרות לרשתות החברתיות כדבר שעלול לסכן את הרמה הרוחנית של בני הקהילה החרדית.

חשש משמעותי נוסף הוא מפני פגיעה בלימוד וברצף הלימוד (12.3% מהמשיבים). חששות נוספים שעלו בין המשיבים הם חשש מפני התחברות לחברים שישפיעו לרעה; חשש מפני יציאה לצבא ואקדמיה, וחשש מפני ערעור היחס לקהילה ומנהיגיה.

החשש לסכנה דתית ורוחנית הוא לא רק ביחס לבחורי ישיבות אלא גם לבנות סמינרים. על השאלה האם יש לחשוש מפני סכנה רוחנית לבנות סמינרים רוב המשיבים (77.4%) ענו בחיוב.

גם ביחס לבנות סמינרים, החשש הגדול יותר הוא מפני התרחקות מאווירה רוחנית ורפיון בקיום מצוות, כ-33% מהמשיבים ציינו שזו הסכנה הגדולה לבנות סמינרים מפניה יש לחשוש.

חששות נוספים הם, בדומה לחששות שעלו בנוגע לבחורי ישיבות הם מפני שימוש בטכנולוגיה והתקשרות לרשתות חברתיות (כ-25% מהמשיבים), וכן חשש גבוה מפני נשירה ועזיבת הדרך (כ-16%).

גם על השאלה האם יש לחשוש מפני סכנה רוחנית לילדים רוב המשיבים (82.5%) ענו בחיוב. כמו החשש שעלה ביחס לבחורי ישיבות ובנות סמינרים, גם ביחס לילדים החשש הגדול ביותר הוא מפני התרחקות מאווירה רוחנית ורפיון בקיום מצוות, 39.5% מהמשיבים ציינו כי זהו החשש העיקרי שלהם.

החשש השני מפניו דואגים חרדים ביחס לילדים הוא מפגיעה ברצף הלימוד (כ-25%), חשש גדול קיים גם ביחס לילדים מפני שימוש בטכנולוגיה (כ-22%).

מחנכים איתם שוחחנו מציינים כי אף שחובה למצוא פתרונות נקודתיים לבני נוער שמסגרות הלימודים שלהם השתבשו, הרי אין ספק כי הפתרון השלם יוכל לבוא רק כאשר המגפה תסתיים ומתכונת החיים תשוב לקדמותה.

"חשוב לזכור שבכל פעולה שאנחנו נוקטים לבלימת היקף המגפה ולמניעת התפשטותה, מלבד הצלת נפשות וחסד עצום, אנחנו גם מונעים בכך ביטול תורה ונזקים חינוכיים בהיקפים שאי אפשר לתאר," אמר לנו איש החינוך, הרב שלום יצחקי. "דורות העתיד של ילדינו תלויים בכך שנעצור את המגפה הזאת כמה שיותר מהר".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר