מאבק העיריה מול זוכי מחיר למשתכן באלעד

פרוייקט מחיר למשתכן שהיה פופולארי בזמן ממשלת כחלון הגריל באלעד 66 דירות למשפחות זכאיות כבר בשלהי 2017 מאז מאבקי כח עלומים תוקעים את הפרוייקט (נדל"ן, מקודם)

רפאל כהן בראיון באולפן כיכר (ניהול אולפן: יוחנן בלייך )

בסוף 2017 שיווק משרד השיכון לראשונה פרוייקט "מחיר למשתכן" באלעד, את מתחם H לבניית 83 יח"ד. במכרז זכתה חברה קבלנית בשם 'ברקת - איבקו מחיר למשתכן פרויקט אלעד בע"מ'

בפרויקט H שווקו 83 יחידות דיור שיבנו במסגרת 'מחיר למשתכן', מתוכם 66 יח"ד לזוכי מחיר למשתכן והיתרה לשוק החופשי. ומלבדם יוכל הקבלן גם לבנות ולשווק דירות נוספות בשיעור 30% מהפרוייקט במחיר רגיל לשוק החופשי, כל זאת במסגרת חוק שבס כחלון שנועד להמריץ קבלנים להשתתף במיזם 'מחיר למשתכן' ע"י מתן תמריצים בצורת דירות נוספות למכירה במחיר השוק.

(ב-19 למרץ 2018 במסגרת הסכם הגג שנחתם בין עירית אלעד למשרדי השיכון והאוצר, סוכם כי עיריית אלעד תאשר תוספת שב"ס.)

מיקום הפרוייקט במרכז העיר אלעד, ממעוף הציפור (צילום באדיבות כיכר אלעד)

ואכן במרץ 2018 זכו 66 משפחות בהגרלה והמתינו בקוצר רוח לתחילת הבניה.
מאז ועד היום, לאחר מעל שנתיים וחצי, לצערנו הזוכים לא הצליחו לממש את זכייתם לדיור ראוי.

אלא שבכדי שהפרוייקט יוכל לצאת לדרך צריכה ועדת תכנון ובניה של העיר אלעד לאשר היתר בנייה בכדי שקבלן יוכל לקדם את הפרוייקט ולהתחיל בבנייה.
למרבה הפליאה, משיקולים שאינם ברורים, העדיפה העיריה להיתעלם מזעקתם של עשרות משפחות הזוכים המשוועות לתחילת הבניה, ובנתיים משלמות שכירות לחינם, בו בזמן שכבר היו יכולים להיכנס לדירות שזכו בהן לפני למעלה משנתיים. יתרה מכך, עקב עליית מדד תשומות הבנייה ב-7%, הזוכים יצטרכו לשלם כעת יותר עבור הדירות.

לאולפן כיכר הגיעו יצחק חלה ויובל ורסנו נציגי משפחות הזוכים כדי לשטוח את טענותיהם.
הם אף פנו לראש עיריית אלעד, ישראל פרוש, וסגנו אבי שטרן, שיקבלו החלטה ויתנו לפרויקט להתקדם, זאת לאחר שחלפה כשנה בין הדיונים, דבר שמעכב את הזוכים, שכל בקשתם זהו דיור ראוי לתושבי העיר.

בנוסף מוסרים נציגי הזוכים כי:
"לצערנו, לא מאפשרים לזוכים אפילו לשלוח נציגות לוועדת תכנון ובנייה המקומית.

אנו מלינים על כך שעיריית אלעד לא מכירה בזוכים כחלק מהפרויקט. עלתה בקשה מהזוכים שתהיה נציגות בוועדה הקרובה ביום רביעי, ולצערנו ללא למענה למרות שהשלכותיה של הוועדה משפיעה עלינו ישירות.

הם מוסיפים כי: "בין הסיבות לדחייה, כיכבה הקורונה. למרות שישנם זוכים המוגדרים "מחלימים" שאינם מסכנים את חברי הוועדה.
בנוסף, מספרת אחת הזוכות, שהתקשרה למ"מ יו"ר הוועדה, אבי שטרן, שטען שלא מכיר וועדה כזו שמתכנסת השבוע, טיעון המעורר תמיהות רבות.

*כמו כן, תמהנו מאוד לשמוע שעיריית אלעד קוראת לבניינים בני 6 קומות "מפלצות", בו בזמן שלפני מפר חודשים אישרו את תכנית תמ"ל 1081, בו יש בתוך השכונות הקיימות, תכנון למגדלי מגורים בני 10-11 קומות, עוד לפני תוספת שב"ס 30%.
לשם ההמחשה, רחוב רשב"ם בעיר (רחוב ללא מוצא), בנוי מ 7 בניינים בני 4 קומות, כאשר בכל הרחוב יש 97 יח"ד. בתכנית תמ"ל 1081 אושרה בנייה של מגדל מגורים 1 בן 10 קומות, אך עם 73 יח"ד (לפני שב"ס), כך שכולל השבס עלולים להיבנות 94 יח"ד, שהם כמעט הכפלה של כל היח"ד ברחוב הקיים, הכל בתוך מגדל ענק אחד. וזאת למרות ההתנגדויות שהגישו תושבי הרחוב, התנגדות אותה דחו בעיריית אלעד מבלי להקשיב באמת לתושבים.

גם ליאור לוי עו"ד מומחה למיזמי מחיר למתשכן המלווה ומייעץ את זוכי הפרוייקט התראיין בראיון זום:

מעירית אלעד נמסר בתגובה:

"בוועדה מסרו שיחידות הדיור שווקו עוד לפני הסכם הגג. מדובר על בניינים באזור די צפוף שיש התנגדות מהשכנים לתוספת שבס. בד בבד עם העובדה שזה לא יתאים לאופי השכונה כולה. זה שההיתר מתעכב הוא בגלל ההתעקשות של יזמים לבנות שם מפלצות בגובה רב עם היתרי שבס שעדיין לא ניתנו כאמור ונמצאים בדיונים.
כפי שהבהירו בעירייה לקבלן פעם אחר פעם, הוא יכול לבנות את הדירות לזכאים בשלב ראשון במקביל להידברות נוספת על תוספת לפי תקנות שבס. אלא שהוא בוחר ליצור מנוף לחץ על הרשות באמצעות עיכוב התחלת הבניה. מבחינת העירייה אין שום מניעה להתחלת הבניה ברגע זה.
לא לחינם הקבלן כרגע מנסה לעורר לחץ תקשורתי משום שהוא מבין שהוא עומד להפסיד את הזכיה שלו מטעם משרד השיכון, ואף חולטו לו ערבויות על ידי משרד השיכון, בשל העיכובים הלא חוקיים שהוא מייצר.
אנחנו כואבים יחד עם הזוכים את ההתעמרות של הקבלן, ואף גילינו כי הקבלן דרש לבנות את כל אחוזי הבניה במתחם, באופן שימנע בעתיד מהדיירים כל אפשרות להרחיב את דירותיהם, וזאת מבלי ידיעת הרוכשים! אנחנו שבים וקוראים לקבלן להפסיק את ההתעמרות ברוכשים."

ממשרד עו"ד ענת בירן, המייצג את החברה בכל הנוגע לקידום הבקשות להיתר, נמסר כך:

"חברת ברקת איבקו מחיר למשתכן, פועלת בהתאם לתנאי המכרז שעליו היא חתומה ופועלת במלוא המרץ לקידום הפרוייקט.

בכלל זה, גם ההקלות בצפיפות התבקשו בהתאם להוראות המכרז שמאפשר הגשת הקלות בהתאם לחוק התכנון והבניה.
ההקלות התבקשו גם על סמך התחייבויותיה של העירייה עצמה, בראשותו של ראש העיר הנוכחי, במסגרת הסכם הגג שעליו חתמה, לתמוך בבקשות להקלה שיוגשו בכל המתחמים נשוא ההסכם.
בהסכם הגג צוין בפירוש כי ככל שיוגשו על ידי יזמים בקשות להיתרי בנייה הכוללות בקשה להגדלת מספר יחידות הדיור עמדתו העקרונית של מהנדס העיר תהיה לתמוך בבקשה.
הבניינים בפרויקט תוכננו בקפידה רבה תוך שימת דגש על הטמעתם בסביבה והצפיפות שהתבקשה תואמת את המגמות הארציות להגדלת היצע הדיור, קל וחומר עת מדובר בפרוייקט מחיר למשתכן."

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר