להגביה עוף

רוצה לעלות בדרגה? חכה שהשמש תשקע!

לפני כל עליה יש קושי או ניסיון, שמרים, דוחף ו'מקפיץ' את האדם להגיע לעליה / מאמר לפרשת השבוע, פרשת ויצא, לפי תורתו של הרה"ק רבי נחמן מברסלב (פרשת השבוע, יהדות)

ורד שאלתיאל | כיכר השבת |
(צילום: להגביה עוף)

רבי נתן מסביר בדרכו היחודית כיצד ה'ויצא' של יעקב אבינו - סולל לנו את הדרך ל"שער השמים".

"ויצא יעקב" – האדם נמצא תמיד בתנועה, מסלול חייו כולל: יציאה מהמקום - הקבוע והמוכר, ועליה למקום חדש – 'לא מוכר', כך בנוי מסלול ההתקדמות בחיים.

לפני כל עליה יש קושי או ניסיון, שמרים, דוחף ו'מקפיץ' את האדם להגיע לעליה.

הדרך לעליה עובר דרך "חרנה" - הקושי

המחיר לעליה ולהתקדמות כולל 'חרון אף', שהוא התמודדות עם מניעות, קשיים ודימיונות.

מידת הדין מקטרגת על האדם, נלחמת בו ומקשה עליו – להתרומם ולעלות.

רבי נתן מגדיר את הקשיים במילה 'חרנה', ואומר, אם האדם יודע מראש שהקשיים הם חלק בלתי נפרד מההתקדמות, הוא ישאר חזק בדעתו, ולא יאפשר לעצמו – ליפול!

"ויפגע במקום" – אין כזה דבר נפילה!

"ויפגע במקום"הפגיעה היא אינה נפילה, אלא, הדרך לעלות ולהתקרב אל 'המקום' – הקב"ה, מקומו של עולם. וכשזוכרים זאת:

הנפילה – כלל אינה נחשבת לנפילה!

כמה שהאדם עולה יותר גבוה, יתכן שלפני כן הוא יפול - יותר למטה ועמוק.

וזהו: "ויפגע במקום" - כמה שהאדם מתעלה יותר – יהיו לו יותר עיכובים ומניעות. וכמה שהאדם יחזק את האמת הזאת בלבבו, הוא יעלה יותר מהר, כי הוא לא 'יתבלבל' מהנפילה, והכלל הוא:

דווקא הנפילה מעלה ומקדמת את האדם – לדרגות הכי גבוהות!

הדמיון מחשיך את השכל !

"וילן שם כי בא השמש" – האדם 'לן' בצער ובקושי של הניסיון, ומרגיש 'כי בא השמש' שהשמש שלו שקעה, וזה - אך ורק דימיון!

בזמן ניסיון - השכל והמוחין של האדם מסתלקים!

"בא השמש" - האדם נמצא במצב של 'קטנות מוחין', שדורשת מהאדם: ענווה, כניעה והתבטלות, וזה – מאוד מבלבל.

חייב שהשכל 'ירדם' בזמן הניסיון, אחרת, הניסיון לא יהיה ניסיון.

בזמן ניסיון האדם שוכח, את מה שהוא יודע:

דווקא העליה - גרמה להסתלקות השמש!

הסתלקות השמש, מזריחה לאדם - אור חדש!

כדי שתהיה זריחה, חייב שקודם - השמש תשקע!

סולם מוצב בארץ כדי - לעלות השמימה

כל אדם יכול לעלות ל'שער השמים', אבל, הוא חייב לזכור שהעליה היא בשלבים,שלב אחרי שלב - אין 'קפיצות דרך'! וזהו: "סולם מוצב ארצה"

אדם שמתאמץ בעבודת ה', נקרא מלאך, מדוע? כי "והנה מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – והירידה היא תכלית העליה, ולכן, אין מה להתפלא ולהתרגש מהירידה.

"עולים ויורדים" – הקב"ה הודיע ליעקב אבינו בחלום, לכל אורך הדורות, זוהי תהיה הדרך בעבודת ה'.

ולכן, אסור להתפלא ולהתפעל - מהירידה!

"מלאכי אלוקים עולים ויורדים" – אם האדם מתעורר ראשון, בבחינת - 'התעוררות דלתתא', אז, מלאכי אלוקים - יורדים מלמעלה וכוללים את 'ההתעוררות דלתתא' עם 'התעוררות דלעילא' – ונעשה מזה יחודים ותיקונים...

רבי נתן אומר, שאדם פיקח מאמין לדברי הצדיקים שאומרים:

ה'נפילה' מעלה את האדם לדרגות גבוהות, והיא תחילת העליה, ולכן:

כלל זה, צריך להיות 'חרוט' על 'לוח' ליבו של האדם.

"והנה ה' ניצב עליו" – הבטחת ה' לדורות

"ה' ניצב עליו" - הבטחת ה' ליעקב אבינו קיימת לדורות!

כשהאדם מתחזק לעמוד בניסיון, הקב"ה סולל לו את הדרך – לעלות ביתר קלות.

"ושמרתיך בכל אשר תלך" – הקב"ה מבטיח לאדם שמירה בכל זמן, ובכל מקום - בכל אשר ילך!

האדם ירגיש שהקב"ה עולה ויורד איתו, צועד איתו בכל מקום, ו'מחזיק' לו אצבעות! שלא יפול מהסולם שמוצב ארצה, כדי – שיצליח להגיע השמימה.

עד שיגיע למדרגה העליונה - בשלמות! וזהו בבחינת:

"כי לא אעזבך" – הבטחה לדורות!

האדם יכול להרגיש איך רחמי וחסדי ה' לא עוזבים אותו – אף פעם! ואז:

"וייקץ יעקב משנתו" – ה'דעת' מקיצה מה'שינה'

"ויקץ... משנתו" - כשה'דעת' של האדם חוזרת – זה בחינת 'יקיצה מהשינה'.

האדם מתעורר מהשינה, ורואה - שהשמש זורחת!

ומרגיש איך הקב"ה נמצא איתו – כל הזמן!

ומרגיש, שהקב"ה באמת, אף פעם לא עזב אותו!

ומניסיון העבר, הוא יכול להוכיח לעצמו, שאף פעם הקב"ה לא עזב אותו, ולא יעזבנו - יש הבטחה!

"ואנוכי לא ידעתי" כשמקיצים מה'שינה' של הדעת, מצטערים 'שלא ידעתי' - השכל 'נעלם'!

וה'שינה' היתה עבודת של יצר הרע... והוא עושה אותה בנאמנות...

"אכן יש ה' במקום הזה" – ובכל מקום! רק להרגיש את טובו וחסדו על האדם:

"מה גדלו עליו חסדי ה'" כשהאדם זוכר ומכיר ברחמי ה', הוא יודע:

שהנפילה מעלה אותו לדרגה הכי גבוה! וכלל אינה נחשבת לנפילה!

כל אשר תתן לי – עשר אעשרנו

יעקב נדר נדר שיקריב קורבן ויתן צדקה, כי

הצדקה מעוררת רחמים על האדם, ועוזרת להכניע את כח הדימיון ויצר הרע, וזהו: "כל אשר תתן לי, עשר אעשרנו".

כאשר מתעורר על האדם רחמים, הואיכול "וישא יעקב רגליו" – להתרומם לדרגות ופסגות חדשות.

יעקב הלך להודיע לכל מי שרוצה לשוב לה', שיחזיק מעמד בזמן הניסיון.

"בני קדם" - הם נפשות ישראל שיש להם מעלה גבוה, רק שנפלו לארציות ולגשמיות, וצריך להשיב אותם לשורשם, והם נקראים 'בני קדם', בבחינת: "וילך ארצה בני קדם"

"השיבנו ה' אליך ונשובה, חדש ימינו כ'קדם'" – 'קדם' - התשובה קדמה לעולם ולכן, גם כאשר נופלים – קמים מחדש!

הוא סלל את הדרך להתגבר על כל הקשיים והניסיונות.

להתעלות מדרגה לדרגה – עד שראשנו יגיע השמימיה.

נצחתי ואנצח – גמרתי ואגמור

ולכן, האדם צריך לזכור:

אתה מרגיש חושך? אור ה' - נמצא!

כי, אור ה' לעולם - לא מסתלק או נכבה!

אפילו בהסתרה שבתוך הסתרה, בוודאי גם שם נמצא ה' יתברך!

רבי נתן אומר, הקב"ה מבטיח לאדם, שתמיד יעזור לו, ויגמור בעדו לטובה!

ולכן, האדם צריך תמיד - לצפות לישועה! (ליקוטי הלכות, שילוח הקן)

בבחינת "כל עין לך תצפה", ועל זה נאמר:

"כי לישועתך קיוונו כל היום - ומצפים לישועתך"

המסקנה: העליה בדרגות עוברת דרך שקיעת השמש חושך ושינה!

כיצד לא נשקע ב'שינה' - בזמן ניסיון?

"וישכב שם במקום" – המקום רומז על מקום 'אבן השתיה' מקום התפילה.

"והנה סולם" – סולם בגימטריא 'קול' בבחינת ה'קול קול יעקב'.

אדם שמתחזק בזמן ניסיון, ועל אף הקושי הגדול מצליח להתפלל, זוכה:

"וירא... זה שער השמים" – כל שערי השמים נפתחים לאדם לקבל את תפילתו!

ורואה שאכן, יש אלוקים במקום הזה – ובכל מקום!

כי, הקב"ה רק מחכה לפתוח את 'שער השמים' לתפילתנו.

יעקב אבינו מעביר את מסר לדורות: צריך לזכור לפני זריחת השמש, חייב להיות את החושך הכי עמוק, וגם שם - הקב"ה נמצא עם האדם.

הקב"ה מבטיח: "שמרתיך בכל אשר תלך" רק תתחזק ותתפלל, ותפילותיך יעלו עד 'שער השמים'.

פתח לנו שערי שמים, ותקובל תפילתנו לרצון, אמן.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר