היה או לא?

אנתוני בלינקן ריגש על אביו בשואה - ועורר סערה

מזכיר המדינה המיועד של ג'ו ביידן, סיפר על הצלתו של אביו החורג בשואה ועורר סערה בארה"ב: האם בכלל היו טנקיסטים אפרו-אמריקאים שנלחמו אז על אדמת גרמניה? (אקטואליה)

אלי דן | כיכר השבת |
(צילום: מסך מתוך NBC)

אנתוני בלינקן, היהודי שמיועד להיות מזכיר המדינה של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, נאם אתמול (שלישי) באירוע בו הציג ביידן את הנבחרת שלו.

בלינקן, שילב בנאומו סיפור מרגש כיצד ניצל אביו החורג בשואה האיומה בידי הצבא האמריקאי כסיפור המהווה השראה לפעילותו ובמטרה להדגיש את תפקידה המיוחד של ארה"ב.

"אבי החורג, שמואל פיזאר היה אחד מ-900 ילדים בעיירה ביאליסטוק בפולין אבל הוא היחיד ששרד את השואה, אחרי שהיה 4 שנים במחנות ריכוז".

"בסוף המלחמה הוא נמלט מ"צעדת המוות" אל יערותיה של בוואריה. ממקום מחבואו הוא שמע קול רועם, זה היה טנק, אבל הטנק לא היה עם צלב הקרס, אלא עם כוכב לבן מחומש".

סיפר בלינקן: "הוא רץ אל הטנק וחייל אפרו-אמריקאי הגיח מולו, אבי ירד על ברכיו ואמר את שלושת המילים היחידות שאמו לימדה אותו לפני המלחמה "אלוקים יברך את אמריקה" זה מי שאנחנו, מה שאמריקה מסמלת עבור העולם".

(צילום: יד ושם)

אלא שבארה"ב המפולגת ורדופת ה"פייק ניוז" של עידן טראמפ הפך סיפורו של בלינקן לנושא למחלוקת ועורר תגובות רבות המפקפקות באמינותו, גולשים רבים הגיבו בספקנות וטענו כי לא היו חיילים שחורים במלחמת העולם השניה באירופה.

אחרים טענו כי כל הסיפור מומצא, בעוד אחרים הסתפקו בטענה כי בלינקן "שיפץ" את הפרטים כדי שיתאימו לנרטיב.

אך העובדות מוכיחות כי הסיפור נכון. היה גדוד של שיריונרים שחורים, שאף שחררו מחנה ריכוז. הסיפור של פיזאר מוכר ואף ידוע מי החייל שהציל אותו: ביל וולינגטון.

יצוין כי אביו החורג שמואל פיזאר שימש כעורך דין מוכר ומהימן בארה"ב וכתב את הסיפור בספרו האוטוביוגרפי "כעוף החול", פיזאר שימש כאורח כבוד באירועים רבים של "יד ושם".

אחרי סיפור זה, בנוסף לפילוג הסוער בין תומכי טראמפ למתנגדיו, נדמה כי מאבקי הכוחות בין הדמוקרטים לרפובליקנים בארה"ב, משבשים כל סיכוי לדו שיח הוגן, עד כדי הכחשת עובדות מוכחות.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר