המשבר בקואליציה

בני גנץ מקדם חוקים ללא תיאום - נגד הדת

במפלגת כחול לבן הודיעו כי יתמכו בקריאה טרומית בחוקים שונים ללא תיאום עם הקואליציה, בהם חוק השוויון שעשוי לעורר בעיות בנישואין כהלכה, בכשרות ובשמירת שבת (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: David Cohen/Flash90)

מפלגת 'כחול לבן' הודיעה היום (שני) על קידום שורת חוקים בעת שיעלו להצבעה בקריאה טרומית, ללא תיאום עם הקואליציה ובניגוד לעמדתה. ראש הממשלה בנימין נתניהו ימסור הצהריים הצהרה בנושא הבחירות.

מדובר בחוקים נגד "אפליה", בהם חוק אליו מתנגדים במפלגות החרדיות, מחשש כי הדבר יביא לפגיעה בחיי הדת בישראל, כולל במוסד הנישואין, השבת והכשרות.

מדובר בחוק יסוד השוויון, כאשר בהצעת חוק זו מוצע לעגן במסגרת חוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו את הזכות לשוויון ואת האיסור על הפליה. הצעת החוק הוגשה על ידי חברי הכנסת איתן גינזבורג, מיכל קוטלר וונש, עינב קאבלה ותהלה פרידמן.

בדברי ההסבר לחוק נכתב: "אף שעקרון השוויון מוכר כעקרון יסוד של הדמוקרטיה הישראלית הזוכה למעמד חוקתי ואף שהוא רכיב הכרחי בכל דמוקרטיה חוקתית שלאחר מלחמת העולם השנייה, הוא אינו אחת מהזכויות המנויות במפורש בחוק-יסוד: כבוד האדם וחירותו. כך, הזכות לשוויון נותרה עד היום אחת מזכויות היסוד שאינן כתובות עלי ספר, אף שהיא זכתה להכרה בחקיקה ובפסיקה, בין היתר בקביעתו של בית המשפט העליון שהזכות החוקתית לכבוד האדם כוללת, בנסיבות מסוימות, את האיסור על הפליה. אולם הכרה זו היא חלקית והזכות לשוויון והאיסור על הפליה זוכים להגנה חוקתית חלשה וחסרה".

"דבר זה חשוב במיוחד לאור העובדה שמעמדה החוקתי של הזכות לשוויון נחלש עוד יותר בעקבות חקיקת חוק-יסוד: ישראל – מדינת הלאום של העם היהודי, אשר הדגיש את הזיקה בין מדינת ישראל לבין קבוצת הרוב היהודי, באופן שנתפס כמעדיף קבוצה אחת של אזרחים על פני הקבוצה האחרת".

הצעת החוק, כך חוששים במפלגות החרדיות, אם תעבור, עלולה לגרום לבעיות משפטיות ולערעור מוסד הנישואין כהלכה, כשרות ושמירת השבת, בטענות להפליה תוך ערעור הזיקה היהודית של מדינת ישראל.

בנוסף, ינסו לקדם חוקים נוספים: את חוק הפונדקאות וחוק שיעגן כחוק יסוד את ערכי מגילת העצמאות. גנץ הורה ליו"ר הסיעה, ח"כ איתן גינזבורג, לקדם עוד השבוע את הצעות החוק.

בכחול לבן הסבירו כי לפי החלטת גנץ, יקודמו שלוש הצעות חוק חדשות, מתוך כוונה להשלים את הליך החקיקה כבר בכנסת הנוכחית.

"כחול לבן רואים בחבילת חקיקה זו אבני דרך משמעותיות בדרך לחברה טובה יותר ובטוחים שכל מי שבערכיו רואה את הציבור ואת טובת המדינה – יתמוך", נמסר מדוברות המפלגה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר