דוהרים לבחירות

למה בני גנץ תומך בפיזור הכנסת? / פרשנות

ראש הממשלה החליפי אמר לעם ישראל - אני לא סומך יותר על האדם שבזכותי עדיין יושב על כס ראש הממשלה. כתבנו הפוליטי רפאל כהן עם הפרשנות להצהרה של בני גנץ (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
רפאל כהן ובני גנץ (צילום: מתוך השידור החי)

"כחול לבן" קמה כמיזם בעל מטרה אחת: הדחת בנימין נתניהו מכסא ראש הממשלה. הערב, חצי שנה בלבד לאחר כינון ממשלת האחדות בין נתניהו וגנץ, היא מחולקת, מפורדת, ונושאת על גבה שאלות כמו 'איך בכלל אנשים כל כך שונים שיתפו פעולה'.

"יש עתיד" ו"תל"ם" אחזו בקרן האופוזיציה הקשוחה, "דרך ארץ" קמה כדי לחבור לממשלה, וגם בתוך "כחול לבן" שכבר נותרה עם גנץ נתגלו בקיעים כדוגמת אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ואחרים.

הקריאה של נתניה להימנע מבחירות

די מהר היה ברור שנתניהו לא מתכוון לעמוד בהתחייבותו שנכתבה שחור על גבי לבן בהסכם האחדות: העברת השרביט לגנץ בתום שנה וחצי.

שרי וחברי הכנסת מטעם "הליכוד" התחילו להסביר ש"אסור להעביר תקציב דו-שנתי בימי קורונה", למרות שמי שדרש אותו היה שם מוכר במצודת זאב: בנימין נתניהו. הסיבה הייתה ברורה: נתניהו לא מוכן לדמיין, ולו בחלומותיו השחורים ביותר, שבנובמבר 2021 - עוד פחות משנה - הוא יארוז את חפציו ברחוב בלפור בירושלים, בו הוא מתגורר מעל כעשור, בשביל אדם שרק התחיל להבין פוליטיקה. ומאז - זה רק הלך והתדרדר.

המשברים הפוליטיים הפכו תכופים: פעם חוק לזכויות כאלה ואחרות, פעם אי עדכונו בדבר מכירת מטוסי ה-F35 לאמירויות ופעם תקציב מדינה (מי בכלל זוכר שאנחנו בארכה של שלושה חודשים שתיכף פגה, זו של פשרת האוזר?). מיום ליום גנץ הבין שהממשלה הולכת למקום לא טוב, והוא ניסה לשחק כלוליין מקצועי בין להיות שר בכיר בממשלה לבין לשמור על כוחו הפוליטי.

חבר הכנסת אסף זמיר, שהושבע כשר התיירות, הודיע על התפטרותו מהממשלה וכתב רשומה (פוסט) זועמת על התנהלות ראש הממשלה נתניהו במשבר הקורונה, "המונעת משיקולים אישיים". בשיחות עם פעילי "כחול לבן" ניסה לשמור גנץ על אופי ניצי יותר, שמסביר על כמה הוא נלחם בנתניהו ושומר על המדינה מתוך הממשלה, אבל כוחו הפוליטי הלך ואזל.

בסקרים הגיעה "כחול לבן" כבר ל-9 מנדטים, שזה רק 26 מנדטים פחות ממה שקיבלה לפני שנה וחצי. ככה, באבחת טעות פוליטית גורלית אחת, איבד גנץ 780,000 קולות. אם יוצאים מנקודת הנחה שהקולות מתחלקים שווה בשווה בין "חוסן לישראל" ל"יש עתיד", אז הוא הפסיד 255,000 קולות. לשם השוואה: גודלה של העיר אשדוד, השישית בגודלה במדינת ישראל.

כתב 'כיכר השבת', רגע לפני ההצהרה

שר הביטחון גנץ נראה מעט אובד עצות, עד כדי דיווחים כי בינו לבין אדם שעד לא מכבר היה איש אמונו, שר המשפטים אבי ניסנקורן, חל נתק. הוא ניסה לשמור על אחדות פנים-מפלגתית, אבל הציבור קיבל תמונה אחרת. הציבור ראה מפלגה שמתפרקת מבפנים, עם אנשים כמו השרה עומר ינקלביץ' שתומכת בהסדרת מאחזים בלתי חוקיים ואחרים שמוגדרים כשמאל מוחלט.

יושב ראש "כחול לבן" החליט הערב לתמוך בפיזור הכנסת ולומר לציבור: הערכים שלי נותרו אותם ערכים, ניסיתי לעשות הכל כדי לעבוד למענכם עם נתניהו - אבל אחרי שנשרפתי, יותר לא אטעה. לא להעביר תקציב זו כבר גלולה אחת יותר מדי.

ככה כמעט נפתחת רשמית מערכת בחירות רביעית בתוך שנתיים, שכן גנץ כמו גנץ הותיר פתח אחרון לפשרה, כשאמר כי "את הבחירות הללו יכול למנוע רק מי שהחליט עליהן – נתניהו, 'נטל ההוכחה עליך'", ודרש: "הבא מיד את התקציב לממשלה, תדאג להעביר אותו ותבטיח את האחדות שאתה יודע לדבר עליה רק מול מצלמות. הפסק את השיסוי והפילוג".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר