בחירות במרץ או ביוני?

אחרי הנאום של בני גנץ; הקרב הפוליטי על מועד הבחירות

נאומו התקיף של גנץ נגד נתניהו - שקרן, מאדיר את שמו ומתחמק ממשפט, מוביל את הליכוד לדון בתאריך לבחירות הבאות - למרות הדלת הפתוחה שהותיר גנץ; אלו התאריכים האפשריים (פוליטי)

נתניהו וגנץ, אמש (צילום: מרים אלסטר - פלאש 90, אלעד מלכה)

שר הביטחון בני גנץ, יו"ר 'כחול לבן', הודיע אמש (שלישי) כי מפלגתו תתמוך היום בהצעת החוק לפיזור הכנסת של 'יש עתיד', שתעלה להצבעה בקריאה טרומית - אך למרות זאת, הותיר את האפשרות למנוע בחירות, בידיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

גנץ אמנם הרבה להתייחס בנאומו לתקציב המדינה לשנת 2020 שעדיין לא הועבר, אך עיקר המחלוקת בינו לבין נתניהו היא שאלת הרוטציה, כאשר הערכה היא כי נתניהו מסרב להעביר תקציב דו שנתי, כדי להתחמק מקיום הרוטציה.

יחד עם זאת, לאחר נאומו, בליכוד מסרבים לראות את הפתח שהשאיר וח"כים מהמפלגה הכריזו אמש כי נאומו של גנץ הוא התנעה של מערכת הבחירות לכנסת ה-24.

"לא לי שיקר נתניהו - לכם הוא שיקר", אמר גנץ בנאומו אמש, מילים קשות שספק אם נתניהו יעשה מאמץ כעת כדי לשמר את הממשלה במתכונתה הנוכחית ולפתור את המשבר הפוליטי.

בני גנץ, אמש (צילום: כיכר השבת)

בליכוד רואים בדברים הקשים שאמר גנץ נגד נתניהו - ששיר, שהפך את המלחמה בקורונה לקמפיין אישי להאדרת שמו, ושנתניהו פועלה רק כדי להיחלץ ממשפטו - כטריקת הדלת על הממשלה ומסרבים לראות את הפתח שהותיר להידברות.

בשל כך החלו בליכוד לדון במועד הבחירות - כאשר מסתמן כי הקרב הבא יהיה על תאריך הבחירות. האפשרות הראשונה היא יציאה לבחירות עקב אי אישור התקציב. את התקציב יש לאשר עד לתאריך 23 בדצמבר, כך שבמידה והוא לא יאושר, הכנסת תפוזר והבחירות יתקיימו ב-23 במרץ - י' בניסן.

האפשרות השניה, פיזור הכנסת ה-23 באמצעות החוק לפיזור הכנסת, שיעלה היום להצבעה בקריאה טרומית, חוק שיזכה לתמיכת 'כחול לבן', לפחות בקריאה הטרומית. אם החוק יאושר, ניתן יהיה להביאו להצבעה עד קריאה שניה ושלישית, כאשר במקביל יצטרכו בכנסת להחליט על תאריך מוסכם לבחירות, בטווח של עד חצי שנה, ולהביאו לאישור במסגרת החוק לפיזור הכנסת.

היעד בליכוד הוא קיום בחירות במאי-יוני, עד אז הם מקווים כי חיסוני הקורונה כבר יהיו כאן וממילא מצבו של נתניהו באשר למלחמה בקורונה - ישתפר. לעומת זאת, בכחול לבן יבקשו בחירות מהירות, ולו רק בגלל שנתניהו רוצה להימנע מכך.

נתניהו בפנייה לגנץ, אמש

שני הצדדים ידרשו להשיג רוב לתאריך אותו הם מבקשים. לנתניהו, ישנם 54 חברי כנסת לצד ארבעת חברי סיעת רע"מ-תע"ל מהרשימה המשותפת, שלא רוצים בחירות כעת, כך שהוא ייאלץ להשיג עוד שלושה ח"כים, כדי להגיע לרוב של 61, איתו יוכל לקבוע את מועד הבחירות הנוח לו ביותר.

כך או כך, בהצבעה של כחול לבן בעד החוק לפיזור הכנסת, יפתח לו הקרב החדש - קביעת מועד הבחירות.

בנאומו אמש, אמר בני גנץ: "לא היו לי אשליות בקשר לנתניהו, הכרתי את הרקורד שלו כמפר הבטחות סדרתי. חשבתי שאזרחי ישראל חשובים יותר מכל מנהיג, ושנתניהו יתעלה לגודלה ולצורכה של השעה. זה לא קרה. נתניהו הבטיח אחדות - הבטיח. נתניהו התחייב שלא יהיו טריקים ולא יהיו שטיקים - התחייב. נתניהו הבטיח ניהול אחראי של משבר הקורונה - הבטיח. נתניהו לא מקיים והציבור משלם".

אך למרת הדברים החריפים, הותיר פתח לשמירה על הממשלה ואמר לנתניהו: "הבא מיד את התקציב לממשלה, דאג להעביר אותו ולהבטיח את האחדות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו פרסם סרטון, לפני נאום גנץ, בו קרא לגנץ להימנע מפיזור הכנסת. "לצערי, כחול לבן נגררים אחרי לפיד ובנט. ללפיד ובנט לא אכפת שאנחנו הולכים לבחירות באמצע מגפת הקורונה. זה אינטרס פרטי שלהם. ואף על פי שכחול לבן בממשלה הזו הקימה ממשלה בתוך ממשלה, כל הזמן התריסו נגדנו, והפרו הסכמים קואליציוניים - אני אומר להם לשים את הכול בצד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר