עיר היסטורית

שלוחי חב"ד חדשים: תנופת פעילות יהודית בעיר קלינינגרד

בעיר בו קבור מייסד תנועת המוסר רבי ישראל מסלנט, התמנו שלוחי חב"ד חדשים, שמיד החלו בתנופת פעילות יהודית • הרב החדש, הוא בנו של השליח הרב שייע דייטש ממוסקבה (בעולם)

(צילום: ללא קרדיט, באדיבות המצלם)

בעיר 'קלינינגרד' ההיסטורית, לחוף הים הבלטי, מובלעת רוסית בין פולין לליטא, לאחר שעתיים טיסה ממוסקבה בירת רוסיה, נחתו לפני מספר ימים זוג שלוחים חדשים, המצטרפים למאות שלוחי חב"ד במדינות חבר העמים.

רבה הראשי של רוסיה הגאון רבי בערל לאזאר מינה את משפחת הרב אברהם ברוך דייטש, לשלוחים בעיר, להגברת הפעילות עם צעירי המקום והרחבת הפעילות היהודית הכללית בעיר חשובה זו.

במרכז העיר שוכן בית כנסת גדול ומפואר שנבנה מחדש לפני כשנתיים - 80 שנה לאחר שהיה הראשון להיחרב בידי הנאצים ימ"ש ב'ליל הבדולח' המפורסם, שכן קלינינגרד הייתה באותם ימים תחת שליטה גרמנית ונקראה בשם 'קניגסברג', שהוא גם השם היהודי הנודע של העיר.

בליל הבדולח, שרף המון גרמני את חמשת בתי הכנסת של קניגסברג, וחלק מבית הספר ששכן באחד מבתי הכנסת. מעט מיהודי העיר הצליח להגר ממנה, אולם רובם נשלחו אל מחנה הריכוז טרזיינשטט עד סוף תש"ב, ושם נעקדו על קידוש ה'.

עם כיבוש העיר בידי הסובייטים, נותרו בה יהודים מעטים. בשנים האחרונות חודשה בה הקהילה בידי איגוד הקהילות היהודיות ברוסיה בראשות רבה של רוסיה, תחת רב העיר הרב דוד שוועדיק.

בעיר גם קברו של מייסד תנועת המוסר רבי ישראל מסלנט זצוק"ל ורבים באים לקברו ביום היארצייט כ"ה בשבט ומתארחים בבית הכנסת שבמרכז העיר.

הרב החדש, הוא בנו של השליח הרב שייע דייטש ממוסקבה וחתנו של השליח ברחובות הרב מיכאל רייניץ ועם בואו עם משפחתו, החלה רוח חדשה וצעירה לנשוב בקהילה היהודית בתחומים רבים ומאתגרים ולקראת חג החנוכה, יערכו בע"ה בקהילה מספר אירועים - בכפוף להוראות משרד הבריאות הרוסי - לשמחתם של משפחות יהודיות רבות בעיר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר