"החנוכיה המוזיקלית"

פרויקט מיוחד: הראשון שעשה פירסומי ניסא

מידי יום יבחר 'המבקר', נתנאל לייפר את אחד האלבומים שהכי השפיעו על המוזיקה החסידית בכל שנותיה. בנר ראשון של החנוכיה המוזיקלית נבחר אלבומו הראשון של קרליבך (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |

חנוכה שמח, הנר הראשון כבר דולק בכל הבתים, והנר המוזיקלי הראשון שבחרתי להדליק הערב כחלק מפרויקט "החנוכיה המוזיקלית" הוא אלבומו הראשון של ר' שלמה קרליבך "הנשמה לך". מידי ערב אבחר אלבום אחר מתוך אחד משמונת האלבומים שהשפיעו הכי הרבה על המוזיקה החסידית בכל שנותיה.

לשאר האלבומים בפרויקט "החנוכיה המוזיקלית"

בחרתי להתחיל באלבום "הנשמה שלך" ("שירי נשמתי" באנגלית) שגם היה מראשוני האלבומים במוזיקה החסידית, בשנת 1959 היה זה אלבום הבכורה של אמן צעיר ולא מוכר בשם שלמה קרליבך, שחשף לעולם את המלחין שמשפיע עד היום בצורה חזקה מאד על המוזיקה היהודית כולה למרות שעברו 61 שנים מאז צאת אלבומו הראשון ו-26 שנה מאז פטירתו.

האלבום מכיל להיטי ענק רבים, כאלה שמלווים אותנו מאז במלוא העוצמה כאילו לא מדובר בשיר שיצא לפני כל כך הרבה שנים. החל מהשיר שפותח את האלבום "אשא עיניי" המרגש, דרך שיר הנושא "הנשמה לך" אחד משירי הנשמה הנוגעים והפופולריים ביותר, "אל תירא" הקומזיצי, "לולי תורתך" שיר התורה והסעודה השלישית האולטימטיבי, "ממקומך" החזני והנפלא, שהפך בשנים האחרונות למוכר ומושר בבתי כנסת רבים ושירים נוספים מוכרים.

העטיפה המקורית

על העיבודים וההפקה המוזיקלית של האלבום ושל עוד כמה מאלבומיו הראשונים של קרליבך אחראי המוזיקאי האמריקאי, מילטון אוקון. הוא נולד בברוקלין בשנת 1923 ופעל כזמר ופסנתרן. הוא היה מפורסם כמי שהצליח לאתר זמרים בלתי ידועים ולהפכם למפורסמים. אוקון עבד כעורך ומפיק בחברת Vanguard Records ושם עבד גם טכנאי ההקלטה קלמן כינורי שהיה חבר פעיל בקהילת קרליבך במנהטן ויצר חיבור בין השניים.

בשני התקליטים הראשונים של ר' שלמה ניצח אוקון על התזמורת ועל המקהלה, וכן בתקליט החמישי של ר' שלמה, שִׁפְכִי כַמַּיִם. קלמן כינורי שימש כטכנאי הסאונד.

באותה תקופה עבד אוקון כמפיק וכמנהיג הלהקה של הרי בלפונטה, מוזיקאי ג'מייקני בינלאומי זוכה פרס הגראמי, ולכן טבעי היה שייקח את חברי הלהקה ללוות גם את ר' שלמה. מדובר היה בשישה נגנים וביניהם ארבעה אפרו-אמריקאים מהמקהלה הבפטיסטית אשר היו חברים בכנסייה הסמוכה לביתו של שלמה. על פי הסיפורים, אמו של ר' שלמה, הרבנית פסיה קרליבך, הייתה מגיעה למפגשים עם המוזיקאים ומחלקת כיבוד קל וכיפות לנגנים.

קרליבך שהיה אז בתחילת דרכו לא הבין עדיין את עוצמת השירים ואת ההשפעה האדירה שתהיה להם ותמיד כשאני מאזין לו אני מנסה להרגיש מה עבר בליבו של הזמר הצעיר הזה כשהקליט את נכסי צאן הברזל שכולנו מכירים ואוהבים כל כך.

אין ספק על מקומו של "הנשמה לך" בחנוכיה המוזיקלית שלנו, והנר הראשון מוקדש לאלבום זה בקלות רבה.

חושבים אחרת? מוזמנים להגיב בתגובות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר