מארכיון החזנות

ואז משה שטרן קם ונישק את החזן על ראשו

החזן שלמה גליק ביצע בקונצרט לראשונה את יצירתו של החזן הוותיק והמוערך משה שטרן וחשש מתגובתו של שטרן, צפו במה שקרה. עיבוד: אופיר סובול מנהל מוסיקלי ומנצח: ד"ר מרדכי סובול בליווי התזמורת הפילהרמונית הישראלית (חזנות)

יאיר טוקר | כיכר השבת |
(צילום: יובל)

אופיר סובול: "בשבת חנוכה 1978, עבר החזן משה שטרן לפני התיבה ובהגיעו לתפילת ״על הניסים״, נאלץ לאלתר יצירה משלו.

על אף שמדובר בתפילת הודיה משובחת ובסיפור היסטורי מרתק, כמעט ולא נכתבו יצירות על תפילה זו.

בצאת השבת ישב החזן שטרן וכתב את היצירה ע״פ האלתור.

שנה לאחר מכן הוזמן לקונצרט חנוכה בבורו פארק שבניו יורק, שם החליט לבצע לראשונה את היצירה בשלמותה. וכך קרה שהיצירה ״על הניסים״ לא התפרסמה מעולם בתקליט אולפני, אלא כהקלטה חובבנית מאותו הקונצרט.

מאז, זכתה היצירה להקלטות נוספות ובגרסאות שונות של החזן שטרן ושל חזנים רבים נוספים, שגילו את רב-גוניותה ואת עומקה המוזיקלי.

בנר שמיני של חנוכה 2010, קיימנו את קונצרט ״בימים ההם בזמן הזה״. החזן שלמה גליק הגיע בהצעה לבצע את ״על הניסים״, לראשונה בעיבוד סימפוני. נדלקתי על הרעיון ואבא סמך את ידו ובמשך כשבועיים ישבתי והתענגתי לעבד ולהתאים את היצירה במיוחד לשלמה ולתזמורת הפילהרמונית הישראלית.

שלמה גליק לא הסתפק בתואר ״חזן״ ומאז אותו ביצוע בשנת 2010, הספיק להוסיף לשמו גם את התארים : עו״ד, מגשר, רב, חזן צבאי ורב חטיבה צבאי במילואים. שלמה הוא שליח ציבור בכל רמ״ח איבריו ומציל חיי אדם במסגרת התנדבותו היומיומית בארגון ״איחוד הצלה״.

שלמה הוזמן לחזרות איתי תחת אוזניו הבוחנות של אבא, כדי להבין את השינויים והתוספות, המוזיקליים והלשוניים, ולהיכנס לעומקו של הביצוע.

לאור השינויים, החשש של שלמה בכל פגישה ופגישה היה ״מה יגיד מוישה?״ הכוונה לחזן משה שטרן כמובן.

שבועות של כתיבה, הכנה, למידה ומחשבות, התנקזו לביצוע אחד, בסיומו, קם ״מוישה״ ממקומו בשורה הראשונה, ניגש אל שלמה, נישק אותו על לחיו ואמר: ״יופי שלמה! הבאת לי וליצירה כבוד גדול״.

שבת שלום וחנוכה שמח".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר