"בטוח לשימוש"

אלו "תופעות הלוואי" של חיסוני הקורונה

פרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, חשף במסמך ששלח לצוותים הרפואיים את כל תופעות הלוואי של חיסוני הקורונה, כאשר מתברר כי לא מדובר בתופעות קשות ומטרידות (קורונה)

דניאל הרץ | כיכר השבת |
(צילום: שאטרסטוק)

לאחר אישור החיסון כנגד הקורונה על ידי מנהל התרופות והמזון האמריקאי והתחלת פרויקט החיסונים בארה"ב כבר השבוע, פרויקטור הקורונה פרופ' נחמן אש, שלח מסמך לצוות הרפואיים בישראל לקראת החיסון שהם אמורים לקבל כבר בקרוב ובו לראשונה פירוט מלא של תופעות הלוואי של החיסון וגם השכיחות שלהן.

על פי המסמך שהתפרסם לראשונה על ידי חדשות 12, רוב תופעות הלוואי מהחיסון שכיחות יותר בקרב מחוסנים בגיל הנמוך מ-55 ולאחר המנה השנייה יותר מאשר לאחר הראשונה. תופעות הלוואי הנפוצות ביותר: כאבים באתר ההזרקה, עייפות, כאבי שרירים וכאבי ראש.

"לאחר שהחיסון נבדק ונמצא בטוח לשימוש בבעלי חיים, נבדקו השפעותיו על בני אדם במספר מחקרי אנוש גדולים, הגדול ביניהם היה שלב 3 במחקר שתוצאותיו דווחו לאחרונה", נכתב במסמך. "מחקר זה צפוי להימשך כשנתיים, והתוצאות שפורסמו מתארות את הבטיחות לאחר כחודשיים של מעקב בממוצע".

בקרב 80%-60% מהמחוסנים בניסוי נצפו תופעות לוואי של כאבים באתר ההזרקה – ברובם כאבים קלים עד בינוניים. 7%-5% מהם סבלו מנפיחות או מאודם, שאצל רובם היו קלים עד בינוניים גם כן.

כמו כן, תופעות לוואי כלליות היו שכיחות יותר בקרב מחוסנים שגילם נמוך מ-55. 59%-34% מהמחוסנים סבלו מעייפות, 52%-25% דיווחו על כאבי ראש, 37%-14% סבלו מכאבי שרירים ועל כאבים במפרקים דיווחו 22%-9% מהמחוסנים. יש לציין, כי כל התופעות הכלליות הופיעו בצורה שכיחה ביום השני לאחר החיסון ונמשכו לרוב כיממה. "נדיר שהמשיכו מעבר ליום השביעי", נכתב במסמך.

4% מתוך מי שגילם נמוך מ-55 העידו על חום לאחר קבלת המנה הראשונה מהחיסון, לאחר המנה השנייה – 16%, פי 4 מהם, העידו על חום גבוה. בקרב מבוגרים מגיל 55, 1% דיווחו על חום לאחר קבלת המנה הראשונה ואילו 11% לאחר המנה השנייה. ברוב המקרים החום היה נמוך מ-38.4, ודווחו מקרים מעטים של חום גבוה מאוד. נוסף על כך, רק 1% מכלל המתחסנים דיווחו על בחילה לאחר קבלת החיסון.

במסמך ציינו, כי חלק מתופעות הלוואי היו שכיחות באופן לא מבוטל גם בקבוצת הפלצבו – קבוצת הנבדקים שלא קיבלו את החיסון האמיתי – ולכן יש לייחס לכך משמעות פחותה.

לבסוף נאמר במסמך מטעם הפרויקטור, כי "תוצאות המחקר מראות כי מדובר בחיסון בטוח לשימוש, עם פרופיל תופעות לוואי שאינו חורג מפרופיל של חיסונים הנמצאים בשימוש". עוד הוסיף אש, כי תופעות הלוואי שנמצאו כוללות תופעות מקומיות וכלליות שברובן קלות ונמשכות לזמן קצר.

בינתיים מטבע הדברים, אין עדיין ודאות מוחלטת לגבי ההשפעה לטווח ארוך של החיסון, אך על פי הערכות המומחים תופעות הלוואי אמורות להיות רק בשלב הראשון שלאחר קבלת החיסון.

כמו כן, נאמר במסמך, כי בשל המלאי המוגבל של החיסונים בישראל – בשלב זה מחלימים מקורונה יהיו האחרונים שיקבלו את החיסון. לגבי חיסון ילדים טרם התקבלה החלטה. מצד אחד, הם לא בסיכון מהמחלה, אך מצד שני הם עלולים לסכן רבים אחרים על ידי הסיכוי להדבקתם. למרות שלא ידוע על סיכון מסוים.

נשים בהיריון לא יחוסנו כלל, כי המחקר של פייזר לא בדק את האוכלוסייה הזו וכרגע לא צפויים לקחת סיכון כזה ללא צורך אקוטי.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר