חוק השוויון אושר בוועדה

חה"כ מריח: "אתה מתייפייף"; פינדרוס: "את פופוליסטית"

"חוק השוויון", שמקדמת 'כחול לבן' - חרף התנגדות החרדים, אושר בוועדת הכנסת לקריאה ראשונה, ויגיע למליאה - רגע לפני שתתפזר; צפו בעימות בין ח"כ ע'דיר כמאל מריח לח"כ פינדרוס (אקטואליה)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום וידאו: ערוץ כנסת; תמונות: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

ועדת הכנסת אישרה היום (חמישי) לקריאה ראשונה את "חוק השוויון" של יושב ראש הוועדה, חבר הכנסת איתן גינזבורג, אחד מהחוקים שמקדמת 'כחול לבן' לקראת ההליכה לבחירות. הסיעות החרדיות מתנגדות בחריפות לחוק, לפי שיאפשר לקדם חוקים שאינם לפי רוח היהדות.

בעד אישור הצעת החוק הצביעו ארבעה: חברי הכנסת גינזבורג ועינב קאבלה מכחול לבן, חברת הכנסת ע'דיר כמאל מריח מיש עתיד וחבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת.

נגד ההצעה הצביעו שניים: חבר הכנסת יצחק פינדרוס מיהדות התורה וחבר הכנסת יוסף טייב מש"ס. הצעת החוק תעבור למליאה לאישור בקריאה ראשונה, רגע לפני שהיא תפוזר.

ח"כ גינזבורג ציין כי אם הכנסת לא תספיק לאשר את החוק בקריאה שנייה ושלישית, הרי שלפחות אישורו בקריאה ראשונה יקנה לו "דין רציפות" בכנסת הבאה, וניתן יהיה להמשיך בתהליכי החקיקה מהמקום בו הופסקו. ח"כ גינזבורג הוסיף: "החוק הזה בא לעגן את המובן מאליו. כולם דורשים שוויון, ואנחנו חפצים שכל אזרח במדינה יהיה שווה. זאת זכות בסיסית בכל מדינה דמוקרטית".

במהלך הדיון פרץ ויכוח נוקב בין ח"כ גינזבורג וח"כ מריח לבין ח"כ פינדרוס וח"כ טייב:

פינדרוס: "אם מי שקובע מה שוויון זו מועצת גדולי התורה, אז אני בעד".
גינזבורג: "מי שקובע במדינה הדמוקרטית הזאת, זאת הכנסת. מועצת גדולי התורה היא לא הריבון".
פינדרוס: "4 חוקים מתוך 6 בנושא שוויון שנפסלו הם בענייני חרדים. זה על פי השקפת עולמם של השופטים. אני בז למוסד הזה".
גינזבורג: "אתה עושה דמוניזציה. לי יש ביקורת רבה על בית המשפט, אבל אני לא מערר על הסמכות שלו, אלא רק על פסיקותיו. גם אתם, כשזה נוח לכם".
מריח: "די, זה מקומם. לא נעים לכם להסתכל לנו בעיניים. אומרים לי: "אני בעד שוויון, אבל..." אתם מובילים את המדינה לעתיד חשוך. זאת התייפייפות. במאני טיים, כשיש לכם הזדמנות אמיתית, אתם מצביעים נגד".
פינדרוס: "די כבר עם השקר הזה. פופוליזם זול, את פופוליסטית. תתביישי לך. אתם מדברים? נותנים יד לשמאל"
גינזבורג: "לא תמנע ולא תבטל את בית המשפט. לא יעזור לך. אם זוהי מטרתך, תמצא את עצמך בודד במערכה הזאת. הדיון הזה צריך להיות קונצנזואלי"
טייב: "אנחנו נותנים כאן כוח נוסף לבגצ להחליט מהו שוויון, על חשבון ערכיה היהודיים של מדינת ישראל"
מריח: "אתם לוקחים את זה למקומות לא נכונים. ראבאק, מדברים על שוויון. אם 72 שנה מקום המדינה עדיין נאבקים כמיעוטים על ערך כל בסיסי, ואתם עדיין מתקשים להבין את ההיגיון, אני כבר לא יודעת מה עוד אפשר להגיד. זו גזענות מודחקת".

לשאלתו של ח"כ פינדרוס, כיצד עשוי חוק זה לשנות את פסיקות בית המשפט, השיב ראש התכנית להגנה על ערכים דמוקרטיים במכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר עמיר פוקס: "להצהרה הזאת יש משמעות. היא מחנכת, היא מתווה, היא תעזור להילחם בגזענות ובהדרה".

סגן ראש המחלקה המשפטית בפורום קהלת, עו"ד אהרן גרבר, אמר בתגובה: "זו לא סתם הצהרה. יש משמעות משפטית לעגן משהו בחוק יסוד. זה נותן עליונות. לתת לבתי המשפט עוד כוח? זה לא ישפר את אמון הציבור בהם. לא זאת הדרך".

(צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)
(צילום: דוברות הכנסת – דני שם טוב)

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר