נר שביעי

החנוכיה המוזיקלית: ה"חזק" של אבריימ'ל

מידי יום בוחר 'המבקר', נתנאל לייפר את אחד האלבומים שהכי השפיעו על המוזיקה החסידית בכל שנותיה. בנר שביעי של החנוכיה המוזיקלית נבחר "חזק" של אברהם פריד (מגזין)

נתנאל לייפר | כיכר השבת |

בדומה למקרה של מרדכי בן דוד, בבואי לבחור את האלבום המשפיע של אברהם פריד, הבנתי שזו משימה כמעט בלתי אפשרית. אברהם פריד יוצר כבר למעלה מארבעים (!) שנה, ומאחוריו עומדים עשרות אלבומים, אין ספק שהוא אחת הדמויות המשפיעות ביותר על המוזיקה החסידית בעידן המודרני ובאופן יפיפה הוא מצליח להמשיך ולהיות רלוונטי כשהוא לא מפסיק לחדש את עצמו ולהתעדכן מוזיקלית. אבל צריך לבחור איזה אלבום אחד, וזה האלבום שנבחר בשל כמות הלהיטים הגדולה שלו והעובדה שיצא בתקופת השיא של המוזיקה החסידית.

לשאר האלבומים בפרויקט "החנוכיה המוזיקלית"

השנה הייתה תשנ"ח, אברהם פריד הוציא את אלבומו ה-14 - "חזק" עם המשולש המקודש - פריד, גרין ולאופר אחרי ההצלחה הגדולה של אלבומו "ברכה והצלחה". גרין ולאופר אחראים על הלחנים לשירי רוב האלבום כשלרוב לאופר אחראי על להיטי הריקודים ואילו יוסי גרין אחראי ליצירות שכיכבו באלבום דוגמת "ודבריו" הקסום, "טיהר" מלא הדרמטיות ו"מה ידידות" שכבש את שולחנות השבת ו'תקע' הארוך באופן חריג. הייתה זו עדיין תקופה בה פריד הוציא שירים באורך 9 דקות... כמות שמספיקה לשלושה שירים כיום.

האלבום נפתח בשיר הנושא, הלהיט "חזק" בלחנו של משה לאופר, שיר פשוט במיוחד מבחינה מלודית שכבש את כל אולמות החתונות עם המקצב המהיר והסוער. השיר היה קל לביצוע ולשירה והוא הפך לשיר חובה בכל אירוע באותם הימים. העיבוד האגרסיבי יחסית של לאופר ממחיש את ה"חזק" והוא משקף לחלוטין את התקופה עם הגיטרות וכלי הנשיפה.

מודה אני

הלהיטים הגדולים ביותר מהאלבום היו "מודה אני" בלחנו של ישי לפידות, הלחן הראשון של לפידות לגדול הזמר החסידי. השיר במקצב הרוק הפך אף הוא לפריט חובה בכל אירוע. "דדא ביה" שיר ייחודי של יוסי גרין שעל פי המסורת משתדל תמיד למצוא טקסטים "מוזרים" שלא הולחנו וכנראה גם לא יולחנו לעולם אלא על ידיו. השיר שנלקח מתוך הגמרא כלל את המילים הלא שגרתיים שכולנו באותם ימים נאלצנו לשנן וללמוד - "דא קני מה חסר, דא לא קני מה קני, זה מאמר שנאמר במערבא, דדא בי כולה ביה ודלא דה ביה מה ביה, זה מאמר שנאמר במערבא. השיר זכה למקצב מזרחי מהיר והפך במהירות ללהיט ענק.

להיט ענק נוסף מתוך האלבום היה "לבנימין", באותם ימים נבחר נתניהו בפעם הראשונה לראשות הממשלה, ועל פי האגדה באותם ימים השיר הולחן לכבודו. המלחין, משה לאופר, עצמו הזים את השמועה ואמר כי השיר הולחן לאירוע של מועצת בנימין. בכל מקרה לכל מקום דתי אליו הגיע נתניהו השיר בוצע לכבודו והוא אף הביע את אהבתו לשיר.

היה זה האלבום האחרון בו עבדו גרין ופריד באופן מהודק כל כך, באלבום שהגיע שלוש שנים לאחר מכן "יחיד ורבים" היו כבר פחות שירים של גרין ויותר שירים של מלחינים אחרים תהליך שנמשך גם לאחר מכן באלבום "בין כך ובין כך". בימים אלו עובדים השניים שוב על אלבום משותף וחובבי המוזיקה החסידית ממתינים לכך בכליון עיניים.

אין הרבה שירים מהאלבום "חזק" ששרדו איתנו לאורך השנים, והדבר מתאים לאופי המוזיקה החסידית שתמיד הייתה עונתית מלבד קרליבך ששיריו תמיד עומדים מעל הזמן והשנים. אבל אין ספק שהאלבום עיצב באותם ימים את גוון המוזיקה החסידית, את החלום ללחנים מיוסי גרין ומישי לפידות, עיבודים ולחנים ממשה לאופר ורצון להישמע כמו פריד...

חושבים אחרת? הגיבו בתגובות

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר