הבחירות בפתח

המו"מ בין הליכוד לכחול לבן התפוצץ; ימים ספורים לפיזור הכנסת

הצעת הפשרה שתשנה את תאריך החילופים בתפקיד רה"מ בין נתניהו לגנץ נתקעה, לאחר שהליכוד התעקש להפחית דרמטית בסמכויותיו של שר המשפטים למינוי בכירים (פוליטי)

יוני גבאי | כיכר השבת |
בקרוב: חוזרים לקלפיות. אילוסטרציה (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

מעט לפני כניסת השבת התפוצץ המשא ומתן בין הליכוד לבין כחול לבן, כך שבעוד שלושה ימים, כפי שנראה כעת, הכנסת תתפזר וישראל תיכנס למערכת בחירות נוספת.

על פי הדיווחים, ההצעה האחרונה מטעם הליכוד, במשבר הפוליטי בין שתי מפלגות הקואליציה, כללה בין היתר את הארכת כהונתו של נתניהו כראש ממשלה על חשבון זו של גנץ שנקבעה בהסכם רה"מ החליפי שבין השניים.

האפשרות להניח את דעתו של נתניהו באמצעות הארכת כהונת הממשלה משלוש שנים לארבע ירדה מהפרק, משום שחוקית נדרשת לכך תמיכה של 70 חברי כנסת, וכאלו אין בשל פרישת שאשא ביטון, הנדל והאוזר וקולות המרד הנוספים מתוך 'כחול לבן'.

לעומת זאת, בשביל לשנות את תאריך החילופים בין נתניהו לגנץ כפי הצעת הליכוד, מספיקים אצבעותיהם של 61 ח"כים.
אך דרישתו העיקרית של נתניהו, זו שככל הנראה פוצצה את המו"מ, היתה קיצוץ דרמטי בסמכויותיו של שר המשפטים אבי ניסנקורן, כולל הפקעת סמכותו הבלעדית לבחור מועמד לתפקיד היועץ המשפטי לממשלה ופרקליט המדינה הבאים, כמו גם קביעת שינויים בדרך מינויים של שופטי בית המשפט העליון.

בפוסט שפרסם, כתב יו"ר כחול לבן השר בני גנץ: "המצב פשוט: אני הובלתי את כחול לבן והקמתי ממשלת אחדות עם נתניהו, בגלל שתי מגיפות. מגיפת הקורונה ומגיפת השיסוי והפילוג. אנחנו נשאיר את הממשלה, רק אם היא תפעל למגר את שתיהן. גם את הקורונה הכלכלית, שלא ניתן להילחם בה ללא תקציב מדינה מרחיב ויציב וממשלה מתפקדת, וגם את הניסיונות לפגוע בדמוקרטיה ולערער את ההסכם בינינו לבין הליכוד".

"לא יהיו שום פשרות", הדגיש גנץ. "אני חוזר ואומר לליכוד: תם עידן השקרים, הגיעה עת המעשים והתוצאות. אם נתניהו, שמפר את ההסכם ביננו פעם אחר פעם, לא יתיישר, אנחנו נלך לבחירות, נדאג שהוא לא יהיה ראש הממשלה ונמשיך להחזיק בכל עמדות המפתח ולממש את הכוח השוויוני שלנו, כזה שלא היה לאף גוף פוליטי ממרכז המפה הפוליטית בעשור האחרון".

מנגד, גורם בכיר בליכוד מסר: "בשלב זה התקשורת עסוקה בפייק ניוז. המשך פעילות הממשלה דורש פשרות מכל הצדדים, כדי להמשיך יחד לטובת הענקת חיסונים וסיוע כלכלי לאזרחי ישראל בזמן שאנחנו רואים את האור בקצה המנהרה".

"חבל לגרור את המדינה לבחירות דווקא בעת הזאת. אם יכפו עלינו בחירות, אנחנו ערוכים לכך וננצח", הוסיפו בליכוד.

כך או כך, ככל הנראה ביום שלישי הקרוב, בחצות הלילה, תתפזר הכנסת מאליה, כפי שקובע החוק במקרה של אי אישור תקציב המדינה לשנה הבאה.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר