פשרה או בחירות

המו"מ התחדש: נתניהו וגנץ יגיעו להסכם?

ב'ליכוד' וב'כחול לבן' מאמינים שהסיכויים לפשרה נמוכים, אבל הצוותים ממשיכים לשוחח • גם אם הצדדים יגיעו לסיכום, קיים קושי משמעותי להעביר את התיקונים לחוקים בכנסת (פוליטי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
בני גנץ ובנימין נתיהו (צילום: הדס פרוש ואהרון קרון, פלאש 90)

התחדש המשא ומתן בין הליכוד לכחול לבן, כשברקע העובדה כי אם לא תושג פשרה, מועד פיזור הכנסת בשל אי העברת התקציב מתקרב בצעדי ענק, כשביום שלישי בחצות הלילה הח"כים ייצאו למערכת בחירות, רביעית בתוך שנתיים.

עד לפני שבועיים היה נראה כי מבחינת ראש הממשלה בנימין נתניהו בחירות הן אפשרות מצוינת, מכיוון שלא היה מוכן להעביר את כסאו לבני גנץ בשום מצב ומאחר ולגוש הימין היה רוב ברור.

אך אז בא גדעון סער, הודיע על פרישה מהליכוד והכניס את נתניהו וצוותו לשיקולים מחודשים, מחשש שבמערכת בחירות נוספת נתניהו ימצא את מקום מושבו מחוץ לבלפור.

מנגד, בצד של 'כחול לבן', בחירות פירושן אולי סוף חייה הקצרים של המפלגה שלפני תשעה חודשים הייתה חלופה אמיתית לשלטון. גנץ מדשדש בסקרים, בין חמישה לשישה מנדטים, בידיעה שחבילת התיקים הנאה שבידיו בימים אלו תיעלם לבלי שוב.

הצדדים המשיכו להקשות עורף, גנץ בדרישתו להעביר את תקציב 2021 עד למועד הנקוב עבור תקציב 2020 בשלישי הקרוב, ונתניהו בכוונתו שלא לאפשר את מימוש הרוטציה ביניהם על ראשות הממשלה.

אך כשבשתי המפלגות הבינו שאפשרות הבחירות הופכת למסוכנת עבורן, התחילו להניע תהליכים לחידוש המשא ומתן בין המפלגות: בליכוד דרשו תחילה להעביר את אבי ניסנקורן ממשרד המשפטים, כדי לשלוט במינוי פרקליט המדינה, היועץ המשפטי לממשלה ושופטי בית המשפט העליון, ואף הציעו לו בתמורה את משרד האוצר. ב'כחול לבן' רק דרשו ערבויות לקיום הרוטציה.

אחר כך עלתה הצעה להאריך את חיי הממשלה לארבע שנים תמימות, כאשר כל אחד מראשי המפלגות ראש ממשלה לשנתיים, כך שמועד החילופים יהיה במאי 2022 ולא נובמבר 2021 כפי שנחתם. ב'כחול לבן' דרשו ערבות ברורה לכך שגם אם נתניהו יעשה תרגיל פוליטי חדש, גנץ יקבל את ראשות הממשלה. באשר להעברת ניסנקורן ממשרד המשפטים, ההצעה ירדה לקיצוץ בסמכויותיו ושיתוף הליכוד במינויי הבכירים במערכת המשפט.

לכל ההצעות יש בעיה מהותית: מועד החילופים, שנולד מכיוון שאין אמונה גדולה בין צוותי נתניהו לצוותי גנץ וכן בין האישים עצמם, יכול להשתנות ברוב של שבעים חברי כנסת בלבד - רוב שאינו בנמצא בכנסת ה-23. שניים מחברי גוש 'כחול לבן', יועז הנדל וצביקה האוזר, כבר חברו לגדעון סער, כמה חברי 'כחול לבן' לא מוכנים לאף פשרה שכוללת דחייה בתקציב 2021 וגם להעביר את תקציב המדינה לשבוע האחרון של 2020 תוך שלושה ימים זה סיפור מורכב.

המו"מ העלה הילוך ביום שישי, טרם כניסת השבת, התפוצץ והתחדש כאמור במוצאי שבת. האישים שמנהלים את המשא ומתן מטעם הליכוד הם יו"ר הכנסת יריב לוין, עו"ד יעקב אטרקצ'י ועו"ד מיכאל ראבילו. מטעם 'כחול לבן' הם מנכ"ל משרד ראש הממשלה החליפי, איש אמונו של בני גנץ, הוד בצר - ושם מפתיע במיוחד: חיים רמון, לשעבר שר במפלגת העבודה.

יצוין, כי ההצעה שכעת נמצאת על השולחן מבקשת ליצור תקדים נוסף בישראל: אישור תקציב מדינה לשנה שכבר חלפה. על פי מקורות בשתי המפלגות, בימים ראשון או שני תידרש הכנסת לאשר לדחות את מועד העברת התקציב בשבועיים נוספים, משמע לשבוע הראשון של 2021.

עם זאת, בכיר בצוות המשא ומתן של הליכוד אמר ל'כיכר השבת', כי "חרף כל השמועות, אין פריצת דרך בשיחות".

למרות הרצון הטוב, שלא מן הנמנע כי הוא רק חלק ממשחק ההאשמות של הבחירות, שרים בשתי המפלגות לא מאמינים בהסכם חדש בין הצדדים, ומשוכנעים כאמור בצעידה מחודשת לבחירות בעוד שלושה ימים.

יו״ר ש"ס השר אריה דרעי הגיב להתפתחויות ואמר: "אסור בשום פנים ואופן ללכת לבחירות בעת הזאת. אנחנו מתמודדים עם נגיף הקורונה, התחלואה עולה, הגבלות נוספות בדרך ויש צורך דחוף להמשיך לטפל בכלכלה. אני דורש מנתניהו וגנץ למצוא פתרון עוד הלילה, כדי למנוע בחירות ולאפשר לממשלה להמשיך לעבוד למען הציבור".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר