שעה ו-50 דקות של נאום

"שהחרדים יצאו לעבוד"; כך יצחק פינדרוס כבש את הכנסת

דבר תורה, פלפול הלכה, קריאה לבית"ר ירושלים לצרף שחקנים ערבים ולחרדים לצאת לעבוד • יצחק פינדרוס נאם במשך שעה ו-50 דקות כדי לעכב את ההצבעה - וכבש את הכנסת והרשתות (אקטואלי)

רפאל כהן | כיכר השבת |
(צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב)

חבר-הכנסת יצחק פינדרוס, איש 'דגל התורה', המכהן כיו"ר סיעת 'יהדות התורה' בכנסת, נחשב לח"כ די אלמוני עבור הציבור הכללי, אך לא עוד. אמש (שני) הוא הפך לכוכב.

פינדרוס, ממלא מקום יו"ר ועדת הכנסת, עלה לסכם את הדיון על החוק לדחיית מועד אישור התקציב, חוק שהיה אמור להביא לדחיית הבחירות, אחרי 47 נואמים, מהקואליציה והאופוזיציה. אלא שזה לא היה סיכום, אלא פיליבסטר לטובת ההצבעה.

ערוץ הכנסת קיבץ את כל הרגעים הגדולים (צילום: ערוץ כנסת)

יו"ר הקואליציה מיקי זוהר ביקש מפינדרוס למשוך כמה שיותר זמן כדי להגיע לרוב ח"כים שיתמכו בהצעה - ופינדרוס נרתם למשימה בדרך שאף אחד מהציבור לא פספס, וזאת במשך שעה ו-50 דקות של נאום.

הח"כ של דגל התורה התחיל להרביץ תורה מעל בימת הכנסת: בהתחלה הוא התמקד בפרשת השבוע, אח"כ עבר לפלפל קצת בגמרא - ואז עבר להלכה. סגן יו"ר הכנסת, ח"כ משה ארבל מש"ס, שיתף פעולה עם משיכת הזמן והחל להזרים לפינדרוס הודעות שקיבל בוואטסאפ האישי, בהם בקשות לברכות יום הולדת לה זכו כמה עיתונאים, הקראת בדיחות ושאלות שעומדות ברומו של עולם כשרוצים רק למצוא על מה לדבר.

למה המקווה נסגר ב-10? "שילכו לעבוד" (צילום: ערוץ כנסת)

מחוץ למליאה עמדו דוברי ויועצי השרים והח"כים, שהתרשמו משטף הדיבור של הח"כ שמקפיד למסור שיעור תורה שבועי בחדרו בכנסת, אחד מהם אף אמר: "ידעו את מי לבחור שידבר כל כך הרבה. הוא יכול להמשיך שעות על גבי שעות, רק שהוא בסוף יצטרך סיגריה".

הנאום הארוך ביותר בתולדות הכנסת שייך לח"כ מיכאל איתן, שב-1993 דיבר יותר מ-10 שעות (!) - וח"כים כבר היו משוכנעים שהדבר הזה ימשך לנצח. יצחק פלדמן, דוברו של ח"כ ישראל אייכלר וצייצן מוביל, כתב: "תרגיל צפוי של פינדרוס להשבית את הכנסת עד לסיום הקדנציה של ביידן".. צייצן מוביל בטוויטר, רשף שי, כתב: "אין ברירה, אנחנו פשוט נצטרך ללמוד לחיות לצד הנאום של פינדרוס".

מה ההבדל בין מולדת למדינה? (צילום: ערוץ כנסת)

אחר כך עברו במליאה לשו"ת פינדרוס: כל חבר כנסת שהיה משהו על ליבו התנדב לשאול שאלות. כך למשל ח"כ מאי גולן מ'הליכוד' שאלה "שאלה מהציבור, מאוד חשובה", והיא: "למה סוגרים את המקוואות לגברים בבני ברק כל יום ב-10 בבוקר? זה מוקדם להרבה אנשים וזה ממש לא אנושי".

פינדרוס, הגיב לה ואמר: "זה לא משודר מה שאני אענה לך? שילכו לעבוד, יקומו יותר מוקדם".

שחקן ערבי בביתר ירושלים? (צילום: ערוץ כנסת)

אבל היו גם דברים טובים בנאום, כמו השמוע'ס של פינדרוס על הסיבה שבגינה החרדים התעקשו לפתוח את החיידרים - לא כדי להפר את התקנות, אלא כדי שהתורה תשמור עלינו.

ה'תורה' שהצילה מה'קורונה' (צילום: ערוץ כנסת)

חבר הכנסת אחמד טיבי מהרשימה המשותפת תהה האם פינדרוס תומך בהגעת שחקנים ערבים לקבוצת בית"ר ירושלים. פינדרוס דן בסוגייה מספר דקות - והכריע: "אם המשחקים בשבת - שישחקו רק שחקנים ערבים בבית"ר!". השר דודי אמסלם מהליכוד פחות אהב: "אתה רוצה רק ערבים? אז תלך לבני סכנין".

עוד משאלות טיבי: "האם זה נכון שבקהילה שלך 'זילברמן' מעודדים להרביץ לערבים?", פינדרוס הפליא בתשובתו הארוכה: "מתריעים בתלמידים שלא יעשו את זה. אני אמרתי לילדים שלי - קטנים, בני 7 ו-5 - שאם הם יעשו את זה, ולו פעם אחת, אני אלך למשטרה ואבקש מהם שישאירו אותם אצלם".

למה 'זילברמן' מרביצים לערבים? (צילום: ערוץ כנסת)

גם חוק קמניץ עלה לדיון, וח"כ פינדרוס תהה: "מה זה חוק קמיניץ? אני לא יודע" וח"כ טיבי התנדב להסביר: "קנסות מוגזמים על מה שקרוי עבירות בנייה והאצת ההריסות, בבני ברק זה לא חל". פינדרוס תהה: "למה בבני ברק זה לא חל? כתוב בחוק שכל יישוב ערבי?".

השר אמסלם ציין כי "מי שהעביר את חוק קמיניץ זה אני" וח"כ אליהו ברוכי שישב על כס יו"ר המליאה, הסביר כי החוק אומר שהסוכות בבני ברק יוכלו להישאר לתמיד.

הנאום המלא של ח"כ יצחק פינדרוס (צילום: ערוץ כנסת)

"בגללך הטלפון שלי מתפוצץ", אמר ח"כ אחמד טיבי במהלך הדיון, ושאל מי זה האדמו"ר מערלוי - כי "הוא היחיד שיכול להוריד אותך", שאלה שקיבל מח"כ אוריאל בוסו.

ח"כ פינדרוס, השיב: "שאלת מקודם על הימין ביהדות התורה. הוא היה האדמו"ר ששמר על הסממן הימני בימים הקשים של יהדות התורה, כשהיא עוד חשבה להצטרף לכל מיני ממשלות כאלה של כל מיני גנצים, שהצעת לנו פעם להצטרף.

"שאלת על האדמו"ר מערלוי. הוא האיש שיש לו זכות בעיר שאני עמדתי בראשה, הוא היה מהמייסדים של העיר הזאת, והוא שמר במועצת גדולי התורה על הסממן הימני. יש לנו סגן שר הרב פרוש. אתה יודע איך הוא נהיה נציג הימין? הרי אבא שלו היה חלק מהתרגיל של מי שרצה לעשות - - - מה קרה? הוא היה יחד עם עוד חברי מועצת גדולי התורה, יהודי יקר מאוד, יהודי קדוש מאוד מהונגריה, ועשה הכול בשביל הדבר הזה. אז שתדע לך מי היה האדמו"ר מערלוי. היה תלמיד חכם, גדול מאוד והוא היה סוג אדמו"ר התפללו נוסח אשכנז. סוג אדמו"ר ליטאי".

מה זה חוק קמניץ? (צילום: ערוץ כנסת)

אחמד טיבי, לא ויתר והעלה שאלה נוספת: "יהודה שואל אותי - הוא בטח חרדי - מה דעתך על הביטוי 'או ביבי או טיבי'". פינדרוס: "אני מסכים. אתה אמרת את זה קודם. אני מסכים. אני מסכים. כרגע, בסיטואציה הקיימת זה מה יש. זה מה יש. זה מה יש. זה מה יש לנו. אני חוזר - אני אטריד אותך עם השאלה: הצעת לנו לפני חמישה חודשים ללכת לקואליציה עם מישהו אחר. היית חוזר על ההצעה? היית חוזר על ההצעה?".

היו"ר אליהו ברוכי: "אחמד, אתה לא נתת לו תשובה אחרת – לא ביבי, מי כן?"

יצחק פינדרוס: "נכון. נכון. יש שני אנשים שיכולים לנהל פה מדינה. זה ביבי או אתה. עכשיו, מי מקרב אותי ל'אל ירושלים עירך'? זו השאלה העומדת על הפרק, מה לעשות?".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר