ההתפרצות בשיאה

הקורונה בישיבות: "הבנו שלא ניתן להשתלט"

נהלי ביצוע בדיקות הקורונה בעולם הישיבות שונו, יתכן מאוחר מדי - זאת לנוכח היקפי התפרצות קורונה גדולים ונרחבים בישיבות רבות • צפו בפינוי תלמידים ל'מלוניות', היום (חרדים)

חנני ברייטקופף | כיכר השבת |
אילוסטרציה (צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

התפרצות הקורונה בישיבות הגדולות תופסת תאוצה, בין באלו שכבר התגלה בהן הנגיף ובין בחדשות - המסמנות את אותה המגמה: חופשת חנוכה ומחדל הבדיקות בישיבות נותנים את אותותיהם.

בישיבת דרך חכמה ('סילבר'), אודותיה דווח כבר בשבוע שעבר על ההתפרצות, נוספו במהלך השבת עוד עשרות בחורים מאומתים - שהיו עד כה בבידוד.

"מדובר בבחורים שזוהי בדיקתם השנייה", מסבירים תלמידים ל'כיכר השבת'. "לאחר שבבדיקה הראשונה שבוצעה לכלל הישיבה, הם נכנסו לבידוד בחדרם עד לקבלת תוצאות, ואחרי עיכובים בתוצאות קיבלו תשובה שלילית, הם נאלצו לעשות בדיקה נוספת, זאת בעקבות חבר חדר שהיה חיובי - ואמש אכן נמצאו אף הם חיוביים לנגיף".

כמו כן, "ישנם מספר אנשי צוות שנדבקו. יודגש, כי במידה והתשובות לבדיקות הקורונה היו מגיעות מהר יותר, יכול להיות שעשרות בחורים לא היו נדבקים".

פינוי תלמידי 'סילבר' למלוניות, היום (צילום: א.ש)

במקביל, בישיבת קרית מלאכי בראשות הרב עמית, התגלו במהלך השבוע האחרון עשרות נדבקים חדשים, זאת לאחר שאחד הבחורים חש ברע וכנראה הדביק את חברי החדר - שבתורם הדביקו עוד בחורים רבים בישיבה.

תלמיד בישיבה אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "אצלנו אני לא חושב שזה קרה בגלל חנוכה, כי רוב הבחורים חזרו מחופשת חנוכה ולא הייתה בעיה. הבחור שנדבק, החל להרגיש בתסמינים רק ביום שני שעבר".

"בכל מקרה", אומר הבחור, "המצב נכון לעכשיו הוא שישנם כ-15 בחורים חיוביים, ועוד עשרות בחורים עם תסמינים. תחילה הישיבה ניסתה לבודד את הבחורים שלא חשו בטוב, אך במהלך השבת כבר ראו שבלתי ניתן להשתלט, כי היו המון בחורים עם תסמינים, וכעת דנים בישיבה מה אפשר לעשות".

גם בישיבת נתיבות התורה בבית שמש, בראשות הגאון רבי יוסף רובינשטיין, התגלו במהלך סוף השבוע האחרון יותר מ-20 בחורים מאומתים לנגיף.

בחור בישיבה אומר ל'כיכר השבת': "בדומה לישיבות רבות, גם בישיבה שלנו זה התחיל מבחור אחד, אולי שניים שנדבקו, ועד שנבדקו כבר היה מאוחר מדי, וכך האירוע התגלגל עד שכעת יש לפחות 20 מאומתים ועוד הרבה בחורים עם תסמינים".

בישיבת ברכת יצחק שבאור יהודה ישנה כעת הדבקה של מספר בחורים, אך אחד התלמידים אומר בשיחה עם 'כיכר השבת': "מוקדם עדיין לדעת את היקף התופעה, ואנחנו מקווים שמדובר בהיקף קטן".

כך או כך, לאור היקף ההתפרצויות, במשל"ט (מרכז השליטה) הישיבות של משרד הבריאות וועד הישיבות החליטו לעדכן את מתווה הישיבות, בכל הנוגע לתוצאות הבדיקות ואופן עריכתן.

"בהיבט מתווה הישיבות", אומרים במשל"ט, "עיקר הביקורת היא שנהגנו ביד רחבה מדי בלא מעט מקרים, היכן שאישרנו היקף בדיקות רב, לעיתים לכל אוכלוסיית הישיבה ואף ביצוע בדיקה חוזרת מדי ימים ספורים - מהלך שאינו תורם לקטיעת מעגל ההדבקה, ובמצב הנוכחי של מצוקת בדיקות אינו מחויב".

זאת ועוד: "לעתים, מלבד ביצוע בדיקות, הישיבות לא נקטו בצעדים של חזרה לקפסולות של 50 תלמידים, בידוד כהלכה של מבודדים וכו'".

"לאור זאת, עודכנו נהלי הבדיקות במדינה, ובכלל זה למתווה הישיבות, כמפורט להלן: הבדיקות הנדרשות לאור ההנחיות החדשות, בן בדיקה עם החזרה מהבית לאחר חופשה, בדיקה לפני מיזוג קפסולות, בדיקה לפני יציאה ובדיקות בגין תחלואה".

במשל"ט סיכמו, ב'חוזר' שהוציאו לישיבות, כי יש חובה להקפיד על עד 50 בחורים בקפסולות, בידוד מוחלט של הבחורים עם התסמינים, אופן עריכת הבדיקות והתחייבות שכבר בקרוב החברה שמבצעת את הבדיקות - תוחלף.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר