'המבדיל' | כל מוצ"ש

מהשיעור בליל שישי עד תרבות חרדית • צפו

קיבוץ לש"ם, מאגד בתוכו שיעור או התכנסות קבועה - פעם בשבוע, בה משתתפים יוצרים ואנשי תרבות חרדיים. מי שהגה ויזם את התוכנית - גרשון מושקביץ, מתארח ב'המבדיל' (חרדי)

גרשון מושקוביץ עם זלמן שטוב, באולפן 'כיכר' (צילום: מולי הרשקוביץ)

השבוע מתארח בתוכנית 'המבדיל', גרשון מושקוביץ, יזם תרבותי ומרצה על החברה החרדית, כדי לדבר קצת על דרכו במבואות החברה דורשת החכמה.

עשור לאחור מושקוביץ מקים את מה שכונה קיבוץ לש"ם, ראשי התיבות 'לאוקמי שכינתא מעפרא'. הייתה זו קבוצה קטנה של חרדים שהתקבצה מידי שבוע לשיעור 'ליל שישי' שידבר על נושאים אקטואליים.

הרעיון עלה לאחר שמושקוביץ התארס, ותהה לעצמו על אילו נושאים הוא יכול לדבר על ארוסתו, נושאים שאינם תורניים - ישיבתיים, כמו גמרא.

המטרה הייתה שיעור שאיננו במסגרת הישיבתית, אשר הינה נוקשה יותר, אלא בסגנון שיעור בימי החופש. וכך כשמושקוביץ מאורס ואיננו תלוי בשאלה האם שיעור שכזה יוכל לפגוע בסיכוייו להתארס, הוא אוסף בחור אחרי בחור לאותו שיעור שהתחיל בלימודי פרשת שבוע, המשיך לשאלות הלכתיות מעניינות שעלו והלאה.

השיעור מתמקם בבית כנסת קטן שבשכונת נחלאות, וישנה קבוצה קטנה שבאה מידי שבוע. כיוון שהשיעור הינו בדגש על מחשבה, מושקוביץ מגיע להבנה כי מוכרח שיהיה מספר מוגבל של אנשים, שרצף השיעור לא יפגע על ידי אלף דעות, מלכוד 22.

בהמשך השיעור מתרחב להרצאות מפי מרצים בכירים ופרופסורים, בנושאי כלכלה, פוליטיקה ופילוסופיה, וכשהגיעו מרצים מוצלחים וידועים, כמות המשתתפים גדלה.

תופעת אהבת החכמה הקבוצתית הופכת מטבע הדבר את הדיון למעניין יותר, ולמניב הרבה מעבר לדיון בו כל אדם יורה את דעתו שעלתה זה עתה במחשבתו.

מושקוביץ מספר על נקודה של תובנה מישיבה קטנה בה בעת מחלוקת ראשונים (מפרשי התלמוד) כל מפרש שלמד היה נראה כמובן, תופעה שסיבכה אותו עד לרגע שאמר לעצמו 'מה אתה חושב', נקודה שעזרה לו להבין את הדברים באופן מדוייק יותר, גם בתורה וגם בשאר חכמות.

קיבוץ לש"ם מתרחב בהמשך למה שיקרא 'תרבוס' ומתחיל לקבל תקציב מסויים, ומטבע הדברים, עליו להביא כמות גדולה יותר של משתתפים, כדי להצדיק את הכסף שהוא מקבל.

כמי שמתעסק בתרבות ובחרדיות, מושקוביץ מנסה לענות על השאלה מהי תרבות חרדית. לדבריו יש חיכוך בין תרבות 'מותאמת' שבה מלבישים על הילד כיפה, מחליפים את המילים של השיר למילים חרדיות וכו', וישנה תרבות שיוצאת מתוך העולם שלנו, בה אנחנו מביאים את עצמנו לידי יצירה, וזו גם התרבות אותה מושקוביץ מנסה לקדם.

ערבי פואטרי סלאם, שירה חרדית ועוד באו לתת מענה לאותה תרבות חרדית, וביטוי למחשבות ורעיונות של יוצרים חרדים צעירים.

בתכנית האירוח "המבדיל" מתארחים מידי שבוע, יוצרים, אמנים, אנשי תרבות ודמויות שונות מרחבי העולם, שידברו על נקודות אור שונות שפגשו במהלך חייהם.

את התכנית מגיש האמן והיוצר זלמן שטוב, בהקדמה של הבדלה בסגנון קרליבך, וברעיון קצר מתוך הפרשה. שבוע טוב וחורף בריא.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר