יקי רייסנר בתחזית לענף הנדל"ן:

המדינה חייבת לשחרר קרקעות באופן משמעותי

התופעה שאנו רואים בחודשים האחרונים: עליה חדה בביקוש, וצמצום המלאים שבידי הקבלנים מובילה לעליית מחירים. אם המדינה לא תשחרר קרקעות נחזור לעליות מחירים (נדל"ן)

יקי רייסנר מייסד ובעלים חברת רייסדור יזמות ובניה (צילום: פלאש 90)

שוק הנדל"ן בשנת 2020 דמה לרכבת הרים. צניחה כמעט לאפס במרץ-מאי בשל משבר הקורונה ועליה דרמטית בביקוש מיולי שהזניקו את שוק הדיור לשיאים שלא נראו כאן חמש שנים.

יקי רייסנר מנכ"ל ובעלים של חברת הבנייה רייסדור, מסביר מה עבר על השוק: "כמו בכל אירוע דרמטי כך גם בשנת הכספים היוצאת הציבור לקח פסק זמן עם תחילת הקורונה כדי להבין מה קורה ולאיזה כיוון השוק הולך. בשליש האחרון של השנה הציבור ירד מהגדר והבין שאם הולך להיות שינוי הוא לא לטובה מבחינת מחירי הדירות ולכן ראינו בחודשים האחרונים של השנה את ההתנפלות של הציבור על הדירות ושבירה של שיאי המשכנתא (יותר מ-7 מיליארד שקלים רק בנובמבר) בגלל ההבנה שהקורונה לא משפיעה על שוק המגורים בכלל".

לדברי רייסנר, "ההבנה הזאת שחלחלה אצל הציבור שבעצם שוק הנדל"ן לא הושפע בכלל מהקורונה יצרה אצל רבים את התחושה שאין מה להמתין, ואנחנו הולכים לראות גם בפתחה של שנת הכספים הבאה. ב-2021 נראה את אותה המגמה של ביקוש גדול לדירות. מכיוון שב-2020 לא היו מספיק שיווקים אזי המלאים אצל הקבלנים הצטמצמו בגלל הביקושים הגדולים וזה משפיע באופן ישיר על מחירי הדירות. 2021 צפוייה להיות שנה של עליית מחירים".

"הרבה פעמים אנשים ששומעים שאני מדבר על עליות מחירים חושבים שאני מדבר מפוזיציה של קבלן ויזם שרוצה לתדלק את השוק, אבל היו פעמים שידעתי לומר גם את ההיפך. הפעם כשמי שקורא ומכיר את המפה, אני אומר חד משמעית: התופעה שאנחנו רואים בחודשים האחרונים של עליה חדה בביקוש, עצירת הבנייה וצמצום המלאים של הדירות מובילה לדבר אחד - עליית מחירים".

"קבלנים שרואים שהמלאים מצטמצמים והם מוכרים יפה הם עושים את הדבר הטבעי ומעלים קצת את המחירים כדי לאזן את כמות הדירות שלהם", מסביר רייסנר. "בשורה התחתונה הקורונה כלל לא השפיעה על הנדל"ן למגורים ואת ההשפעה שלה אנחנו נראה בשנה הבאה עם לחץ של רוכשי דירות שיצור לחץ על מחירי הדירות כלפי מעלה. כרגע אני לא רואה שום דבר שיכול להביא לירידת מחירים או אפילו הקפאת מחירים בשנה הבאה".

"המדינה חייבת לשחרר קרקעות בהקדם. הפרויקטים שקורים היום בשטח הם ההוצאה לפועל של תהליכים שהחלו ב-2018. בשנה הבאה נראה את תוצאות 2019, ורק שנה לאחר מכן תגיע העצירה המוחלטת. במשרד השיכון אף אחד לא נותן את הדעת לכך שבשנת 2022 כמעט לא תהיה בנייה חדשה, מה שיעורר לחץ משמעותי מאוד בשוק. הביקוש לדיור יישאר על כנו ואף יגבר, ומי שישלם המחיר, תרתי משמע, יהיו הרוכשים", מסכם רייסנר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר