פרופסור נחמן אש מדבר

פרויקטור הקורונה: "אי אפשר להאשים את החרדים בסגר"

הכוונה להאריך את הסגר; מתי יפתחו מוסדות החינוך; מבצע החיסונים; ההתפרצות במגזר והקשר למוטציה והתשובה להאשמות שהמגזר אחראי לסגר • פרויקטור הקורונה, נחמן אש, בריאיון (בארץ)

ישי כהן | כיכר השבת |
(צילום ועריכה: הלל רוזנברג)

שלושה ימים לאחר שמדינת ישראל נכנסה לסגר השלישי, לאחר כשבועיים של 'פייק סגר', פרויקטור הקורונה, פרופסור נחמן אש, בריאיון מיוחד על הזינוק בתחלואה, המוטציה שפגעה במגזר החרדי, ההיענות של המגזר למבצע החיסונים, האשמות נגד המגזר ומה מקור השם 'נחמן אש'. צפו בריאיון המלא.

אפשר לפני הריאיון לשאול על המקור של השם נחמן אש?

"נחמן זה סבא שלי מפולין שנרצח בשואה, ולגבי המשפחה, ישנם כל מיני פרשנויות, יש שאומרים אייזנשטט ואחרים סוברים אנשי שם".

שלשה ימים מאז כניסת הסגר, האם אתה מרוצה מההיענות של הציבור אחרי התמונות שראינו גם מתל אביב וגם ממקומות אחרים?

"אני בסך הכול מרוצה מהתמונה שאני רואה. תמיד אפשר לבקש ולעשות יותר, אבל רואים את ההבדל בין הסגר כעת למה שהיה כאן לפני שבועיים. גם במגזר החרדי ישנה היענות, וגם שם אני בטוח שאפשר לעשות יותר".

פרופסור נחמן אש בריאיון לישי כהן

כשאנחנו מסתכלים על מספר החולים שמצבם קשה, האם בתי החולים במצב של קריסה?

"לא. אני חושב שיש לנו בתי חולים חזקים שיכולים להכיל את התחלואה במצב הנוכחי ואפילו מעבר, אבל יש לזה מחיר, והמחיר הוא עומס בכוח אדם שגורם לסגירה של מחלקות וירידה באיכות הטיפול, וזה המחיר שאנחנו משלמים יום יום, ולכן חייבים להוריד את רמת התחלואה".

האם היה ניתן להימנע מהסגר הזה?

"אנחנו הגענו עם צעדים שונים לממשלה, בהם ריסון מהודק, וככל שההצעות נדחו היה ברור לנו שלא תהיה ברירה אלא להגיע לסגר מהודק כפי שמתרחש עכשיו".

אנחנו רואים רמזים עבים בתקופה האחרונה שהסגר השלישי הוטל רק בגלל הציבור בחרדי. האם אתה מאשר זאת?

"לצערי אני לא יכול לאשר דבר כזה, משום שזה לא המקור של התחלואה שהיתה בכלל המגזרים, גם בציבור הכללי וגם במגזר הערבי, וכרגע מה שחשוב זה להקפיד על כללי הסגר".

פרופסור נחמן אש בריאיון

אנחנו רואים את ההבדל בגישה של חלק ממנהיגי הציבור לנושא הסגר כעת לעומת היחס שלהם בגל השני. האם אתה מצליח להבין את שינוי הגישה שלהם בנושא?

"לא הייתי בשיחות של אז, אבל אני חושב שישנה הבנה בציבור החרדי שנושא התחלואה המהירה והקשה זהו עניין של פיקוח נפש והצלת לחיים, וקח בחשבון את נושא החיסונים שאני שמח שהמגזר החרדי יוצא ומתחסן באחוזים יפים".

"אני חושב שמנהיגי הציבור החרדי רואים את התחלואה ומבינים שזה הפתרון לעת הזו. בנושא האכיפה אני חושב שאפשר וצריך לעשות יותר בעיקר בנושא של התקהלויות, שבהם צריכים לאכוף בצורה יותר מאסיבית.

כמה זמן הסגר ימשך?

"הסגר נקבע לתקופה של שבועיים במהלכם אנחנו נעקוב אחר תוצאותיו גם בהיבט של התנועתיות וגם בהיבט התחלואה, ואם לא נראה שינוי מספק יכול להיות שנצטרך להאריך עוד את הסגר, כולי תקווה שלא נזדקק לכך".

האם אנחנו נמצאים בסגר האחרון?

"זאת שאלה טובה. ישנה תחרות כעת בין החיסונים לבין המוטציות השונות שמדבקות בצורה מהירה יותר, ואני מקווה שנתגבר עליהן באמצעות החיסונים".

עד כמה המוטציות, הם אלו שגרמו לתחלואה הקשה והמהירה במגזר החרדי?

"אין לנו נתונים ברורים, אבל אנחנו מעריכים שהמוטציה נמצאת כאן ומהווה כעשרה אחוזים מסך התחלואה, ורואים זאת גם במגזר החרדי.

"אנחנו מאד רוצים להסתפק בשבועיים הללו של הסגר ולהתחיל לחזור לחיים רגילים כמה שיותר מהר, אבל חייבים לזכור שאם התחלואה לא תרד מספיק, לא תהיה לנו ברירה אלא להמשיך את הסגר.

פרופסור נחמן אש (צילום: דוד כהן, פלאש 90)

עד כמה אני כאזרח יכול להיות רגוע ובטח בנוגע להחלטות שמתקבלות במשרד הבריאות ובקבינט הקורונה?

"תסתכל על ההחלטות שלנו ותבין שהכול נעשה בצורה מקצועית. לא תמיד מה שאנחנו מציעים מתקבל משום שלמשל שר החינוך שתפקידו להילחם בנושא החינוך נלחם בכמה הצעות שהצענו, וזה מביא בסופו של דבר להחלטות שונות שמתקבלות ממה שאנחנו מציעים.

"בתקופה של לפני בחירות סביר להניח שההנחיות שהובאו לכנסת, גרמו לכך שהתערבו בהם גם שיקולים פוליטיים".

מה דעתך על החיסונים?

"החיסונים הללו בטוחים ויעילים, וזאת האופציה היחידה שנוכל לחזור דרכה לחיים רגילים, ואני מניח שבשבועות הקרובים נוכל להרגיש את השינוי ולראות את הירידה בתחלואה".

מה המידע שישראל מעבירה לחברת פייזר אודות המתחסנים?

"ראשית אזרחי ישראל יכולים להיות בטוחים שלא מועבר מידע פרטני אודות המצב הרפואי שלהם. מה שאנחנו מעבירים זה מידע שקשור לתחלואת הקורונה בלבד".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר