מתקפה חזיתית

מייק פומפאו: אל-קאעידה מתבססים באיראן

מזכיר המדינה האמריקני חושף בימיו האחרונים בתפקיד את הקשר בין ארגון הטרור האפגניסטני לאיראן, וטען: אל-קאעידה פועל היום תחת מעטפת ההגנה של המשטר האיראני (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
מייק פומפאו (צילום: שאטרסטוק)

מייק פומפאו, בימיו האחרונים כמזכיר המדינה האמריקני תוקף חזיתית את איראן ומסמן אותה כאויב הגדול של ארה"ב. בהצהרה שמסר היום (שלישי) אמר פומפאו: "אל-קאעידה מתבססים באיראן, היא שומרת עליהם כמו אפגניסטן, רק הרבה יותר גרוע".

פומפיאו המשיך "הייתי אומר בוודאות שאיראן היא 'אפגניסטן החדשה' - מעוז גאוגרפי מרכזי של אל-קאעידה - אבל האמת היא שזה הרבה יותר גרוע. בניגוד לאפגניסטן, שם אל-קאעידה התחבא בהרים, אל-קאעידה פועל היום תחת מעטפת ההגנה של המשטר האיראני".

דברי של פומפאו מפתיעים לנוכח העובדה כי אירגון איסלמי סוני כמו אל-קאעידה, נתמך על ידי מדינה שיעית כאיראן, למרות היריבות העזה השוררת בין שני זרמים איסלאמיים אלו.

עוד אמר פומפאו: "טהרן אפשרה לאל-קאעידה לגייס כספים, לתקשר בצורה חופשית עם חברי הארגון ברחבי העולם ולבצע תפקידים רבים אחרים שבעבר התבצעו מאפגניסטן ופקיסטן", בקריאה לקהילה הבינלאומית להפעיל לחץ כבד כדי לנתק את הברית בין איראן לארגון הטרור.

במסיבת העיתונאים בוושינגטון הודיע פומפאו שארה"ב תעניק פרס של עד 7 מיליון דולר למידע שיוביל ללכידתו של בכיר באל-קאעידה שמסתתר באיראן - מוחמד עבטאי, שידוע גם בשם עבד אל-רחמן אל-מגרבי.

מוקדם יותר היום דווח כי פומפאו נצפה יושב ב"קפה מילאנו" הסמוך לבית הלבן יחד עם ראש המוסד יוסי כהן, מה שהעלה השערות לפיהן השניים ביצעו תיאום עמדות בנושא האיום האיראני.

כיום, פומפאו הינו ככל הנראה בכיר נאמני טראמפ בקרב ממשל הנוכחי, לאחר הקרע בין סגן הנשיא פנס לבין הנשיא על רקע המהומות בקפיטול.

פומפיאו איננו מסתפק במתקפה על איראן. מוקדם יותר השבוע, קידם החלטה המגדירה את משטר החות'ים בתימן -הנתמך על ידי איראן - כארגון טרור.

כזכור, המשטר החות'י השולט בחלקים נרחבים מתימן מצוי במאבק מול סעודיה והציר הערבי-סוני המתון, ולאחרונה דווח כי אפשרות לפעולה איראנית עלולה להגיע מטילים שמחזיקים ברשותם החות'ים בתימן, המסוגלים להגיע עד למפרץ אילת ולפגוע בישראל.

בסביבתו של הנשיא הנבחר ביידן, טוענים כי מטרתו של פומפאו בחשיפת המידע היא להקשות על הממשל החדש לקיים משא ומתן עם איראן, על ידי הפניית תשומת הלב לקשרים שהיא מקיימת עם אויביה המוכרים של ארצות הברית.

פעולה נוספת שקידם פומפאו בימיו האחרונים, היא קידום הכרתה של ארה"ב בטיוואן, למורת רוחה של סין.

סין כידוע איננה מכירה בריבונותה של טייוואן, גם ארה"ב והאו"ם לא מכירים טכנית בטייוואן כמדינה. רק 17 מדינות ברחבי העולם מכירות בה, כאשר סין לוחצת בעקביות על מדינות שלא לכבד את תביעות הריבונות של טייוואן.

בהצהרה ההיסטורית אמר פומפאו: "שתי הדמוקרטיות שלנו חולקות ערכים משותפים של חופש הפרט, שלטון החוק וכבוד לכבוד האדם, כל הנחיות הקשר שהוציא בעבר משרד החוץ בנוגע ליחסים עם טייוואן בטלות ומבוטלות".

המהלך הרגיז את הסינים מאוד. "אנו רוצים להזכיר לארצות הברית שמי שמשחק באש ישרוף את עצמו. ארצות הברית תשלם מחיר כבד על פעולתה השגויה".

פומפיאו בעצם משמיע את קולם של מצביעי המפלגה הרפובליקנית המאשימים את סין והמפלגה הקומוניסטית שלה, בחתרנות בתוככי ארה"ב.

בראיון שהעניק בשבוע האחרון אמר: "הייתי מודע לאיום שנשקף מסין, אך הוא לא הערכתי די את ההיקף ואת האופי שלו ועד כמה האיום קרוב, עד שהפתי למנהל סוכנות הביון של ארה"ב, הסינים כבר בשעריה של ארה"ב".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר