גל שלישי אכזרי:

השו"ת השבועי של משרד הבריאות בעקבות המצב

עד מתי יימשך הסגר? • מדוע רואים כעת זינוק בתחלואה? האם חיסוני הקורנה כבר פועלים? • מדוע יש צורך בסגר אם יש כבר חיסונים? האם לחולה מותר לצאת להתחסן ? (מקודם)

אילוסטרציה (צילום: פלאש 90)

מי זכאי לקבל בדיקת קורונה?

בעוד בעבר היה ניתן לבצע בקופות החולים בדיקות קורונה ללא הפניה, עקב מצב התחלואה ומספר הבדיקות הגבוה בשבועות האחרונים, ובשאיפה לקצר את זמן ההמתנה למתן תשובה, על פי הנוהל המעודכן, ההתוויה הניתנת ע"י קופות החולים לביצוע בדיקה היא למי שחש תסמינים, לאנשים ללא תסמינים שבאו במגע עם חולה מאומת, או מי ששוהים בבידוד ומעוניינים לקצרו מ-14 ל-10 ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות בהפרש של 24 שעות ביניהן כאשר הבדיקה השניה צריכה להתבצע ביום ה-9.

מה קובעות ההנחיות החדשות בנוגע לסגר?

החל מיום שישי, 8.1.2021, הוטל סגר כללי במסגרתו ניתן לצאת מהבית למרחק של עד 1,000 מטרים ובתחום מקום המגורים בלבד, ואין לשהות בבית מגורים של אדם אחר. עם זאת, ניתן להתרחק מהבית במקרים חריגים כגון: לצרכי עבודה שהותרה, ספורט יחידני, להשתתפות בחתונה, ברית או הלוויה, ולצורך בדיקות קורונה וקבלת חיסונים. הרשימה המלאה של ההיתרים ליציאה מעבר למגבלת 1,000 מטרים מפורסמת באתר משרד הבריאות.

מה בנוגע להתקהלות לצורך אירועי שמחה, תפילות ולימודים?

ככלל יש להימנע מכל התקהלות. מותרת התקהלות של עד 5 אנשים במבנה ושל עד 10 אנשים בשטח פתוח, וכפועל יוצא מכך תפילות במניין יתקיימו רק בשטח פתוח. יש להקפיד על מרחק של 2 מטרים ועטיית מסכה גם בחללים סגורים ציבוריים.

חתונה, ברית, או להבדיל לוויה - מותרת התקהלות של עד 10 אנשים במבנה ועד 20 בשטח פתוח, של קרובי משפחה מדרגה ראשונה בלבד. אין היתר לקיים התקהלויות בקפסולות או במספר קבוצות.

לא ניתן לקיים לימודים בכל מוסדות החינוך, למעט במסגרות של החינוך המיוחד. ישיבות או מוסדות חינוך בהן יש פנימיות, הלימודים ממשיכים כרגיל אך התלמידים לא יכולים לצאת במהלך הסגר מהמוסד החינוכי.

האם משך הבידוד קוצר?

משך הבידוד הינו 14 יום, אך ניתן לקצרו לעשרה ימים בכפוף לשתי בדיקות שליליות במרווח של לפחות יממה בין אחת לשנייה כאשר הבדיקה השניה מתבצעת ביום ה-9.

האם ניתן לצאת מבידוד לשם ביצוע בדיקת קורונה או חיסון נגד קורונה?

לבדיקת קורונה מותר. לחיסון קורונה אסור.

האם כל מי שמבצע בדיקת קורונה חייב להיכנס לבידוד?

לא. רק מי שנחשף לחולה מאומת, חזר מחו"ל, או שעבר בדיקה עקב תסמינים נדרש לשהות בבידוד, אולם מי שערך בדיקה ללא שנחשף לחולה, לא חזר מחו"ל או שאינו חש בתסמינים, לא נדרש לבידוד. מי שעבר בדיקה עקב תסמינים - אם תוצאת הבדיקה שלילית אינו חייב בבידוד.

מה דינו של מפר בידוד והאם עליי לדווח על מפר בידוד לרשויות?

הפרת בידוד הינה עבירה פלילית שבצידה עונש מאסר או קנס כספי, אולם מעבר לכך, הפרת בידוד עלולה לסכן חייו של אדם אחר ועל כך נאמר: 'ונשמרתם מאוד לנפשותכם'. בנוגע לשאלת ההודעה לרשויות, הואיל ומדובר בסכנת נפשות שעלולה לגרום אף למוות ל"ע, פסקו רבנים ומורי הוראה כי חובה לדווח לרשויות על מפרי בידוד.

מי שנמצא חיובי לקורונה בין המנה הראשונה לשנייה של החיסון, האם מקבל את המנה השנייה?

על פי הוראת משרד הבריאות, מי שחלה בקורונה לאחר קבלת המנה הראשונה של החיסון, לא יתחסן במנה שנייה.

מה קורה במצב שאיני יכול להגיע בחלוף 21 יום לקבלת המנה השנייה?

מועד קבלת המנה השנייה בחיסון נגד נגיף הקורונה הינה בחלוף 21 יום ממועד קבלת המנה הראשונה. עם זאת, מי שלא קיבל בחלוף 21 יום יוכל לקבל זאת גם לאחר מכן אך יש לבצע זאת בהקדם האפשרי.

מתי מתחיל החיסון להשפיע?

7 ימים לאחר קבלת המנה השנייה.

מי זכאים להתחסן?

בהתאם להנחיות משרד הבריאות זכאים להתחסן אנשים מגיל 45 ומעלה, צוותי הוראה, סגלים רפואיים ועובדי בריאות, ארגוני הצלה, חולים הסובלים מדיכוי חיסוני קשה כגון: מושתלי איברים, מושתלי מח עצם, חולים אונקולוגיים כולל בני ביתם ומטפליהם, מטפלים צמודים בקשישים או מטב"ים.

האם ישנן הקלות למתחסנים במנה השנייה?

תעודת מתחסן מונפקת ע"י משרד הבריאות 7 ימים לאחר קבלת המנה השניה. התעודה מקנה פטור מבידוד. גם מחוסנים שקיבלו תעודת מתחסן צריכים לשמור על כללי הריחוק הפיזי, עטיית מסיכה והגבלת התקהלות.

האם המוטציות הבריטית והדרום אפריקאית עלולות לפגוע ביעילות החיסון?

על פי המידע שיש בידינו כעת, ככל הנראה החיסון יעיל גם כנגד המוטציות.

פורסם שמדינת ישראל מעבירה לחברת פייזר מידע על המתחסנים, האם קיים חשש שיועבר מידע פרטי על מתחסנים?

לא. ישראל מחויבת לשמירה על פרטיות מלאה של אזרחיה. שום מידע אישי על אף אזרח בישראל לא עובר אלא רק נתונים סטטיסטיים כלליים בלבד.

האם יש תפילה מיוחדת הנאמרת בעת קבלת החיסון?

גאב"ד דרכי הוראה הגאון רבי אשר וייס פסק כי מי שלוקח את החיסון צריך לומר את נוסח ברכת הרפואה: 'יהי רצון מלפניך ה' אלוקי, שיהא עסק זה לי לרפואה כי רופא חינם אתה'.

מי שהחלים מקורונה צריך להתחסן?

בשלב זה מחלים נחשב מוגן לפרק זמן שטרם הוגדר, ולכן לא יחוסן למעט בבתי אבות ומרכזים גריאטריים.

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר