"הנפטרים מחכים"

פאניקה בחברה קדישא: "אין מקררים, ממתינים 10 ימים"

"קרוב לחצי ממקרי המוות בקהילות היהודיות הם מקורונה, אז אני אפילו לא בודק", מספר קברן בחברה קדישא בלוס אנג'לס, שמדווח על זמני המתנה של למעלה מעשרה ימים עד לקבורה (בעולם)

יוסי נכטיגל | כיכר השבת |
גופות חולי קורונה חרדים בארה"ב (צילום: מתוך טוויטר)

פאניקה בקליפורניה: בחברות קדישא בלוס אנג'לס ובמחוזות אחרים בקליפורניה, ארה"ב, מספרים על קריסה טוטאלית, נפטרים שממתינים עשרה ימים לקבורה ומחסור במקררי גופות.

הקהילה היהודית של לוס אנג'לס היא השנייה בגודלה בארצות הברית, כך שבדרך כלל יש בה שפע של פתרונות קבורה, חברות קדישא ובתי עלמין יהודיים. ובכל זאת, אתר Forward מדווח על תוהו ובוהו בכל הקשור לקבורה יהודית בתקופת הקורונה.

מספר הנפטרים מזנק מאז החודש שעבר, ובקהילות כבר מתקשים להתמודד. מו (משה) גולדסמן מחברה קדישא 'שלום' - אחת מני רבות בעיר - סיפר בראיון כי במוצאי השבת האחרונה קיבל שלושה טלפונים על נפטרים שונים, בין השעות 10.00-2.00 בלילה. הוא עבד כל הלילה, והלך לישון רק בעלות השחר.

בשל העומס הרב, יש נפטרים שנאלצים לעבור עיכובים קשים של ימים רבים - לעתים אפילו יותר מעשרה. כמובן שהמשפחות חייבות להמתין עם ה'שבעה' עד שהמת נקבר - מה שמגביר את הפאניקה.

יוסי מנלה, מ'חברה קדישא לוס אנג'לס', מדווח כי משפחתו של יהודי חבר הקהילה שנפטר ב-14 לינואר, הצליחה למצוא עבורו תור לקבורה רק ב-25 לחודש - יותר מעשרה ימים לאחר הפטירה.

בית עלמין יהודי בקליפורניה (צילום: Shutterstock)

לדברי גולדסמן, אפילו המשפחות ה'מועדפות', שמשלמות מראש על קבורה ותורמות לחברה קדישא, מצאו מקום רק שלושה ימים, לפחות, לאחר הפטירה.

"לא נשארו מקררים, יש להם ביקוש רב, ואפילו חוקר מקרי המוות המחוזי התקשר וחיפש מקומות פנויים לאחסון גופות. בחיים לא ראינו דבר כזה", מספר גולדסמן.

יוסי מנלה משתף, כי "קרוב לחצי ממקרי המוות בקהילות היהודיות, שמגיעים ל'חברה קדישא' לוס אנג'לס, הם של חולי קורונה, ולכן אני אפילו לא בודק את זה".

הווארד קפלן, מנכ"ל האיגוד היהודי 'הר סיני' שמחזיק בשני בתי עלמין, סיפר כי האיגוד מסייע ככל יכולתו לחברות הקדישא ומאכלס הלוויות בזמני עומס. לדבריו, בכל יום ראשון (היום אליו מתנקזים נפטרים גם מימי שישי ושבת) ישנן כ-15 הלוויות בבתי העלמין שלו.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר