המונולוג של אבי מימרן

"לבקש ממך יפה לא להרוג את השכן שלך זו הטפת מוסר?"

"מספיק להאשים את כל העולם, אין כאן רדיפת דת. זה לא התקשורת שמדביקה את הנשים האומללות, זה אתה שהיה חשוב לך החיידר של הילד" • העיתונאי אבי מימרן במונולוג חד ונוקב • האזינו (חרדים)

אבי מימרן | כיכר השבת |
(צילום: חיים גולדברג, כיכר השבת)

בפתח 'המדורה המרכזית' ברדיו 'קול חי', המגיש הבכיר אבי מימרן, בחר לפתוח במונולוג חריף מאוד בביקורת פנימית על התנהלות המגזר החרדי בימי הקורונה. האזינו.

המונולוג המלא

ממש ברגעים אלו נאבקות על חייהן 9 נשים צעירות, אמהות לילדים, חלקן לפני לידה או אחריה, וכולן במצב אנוש מאוד. בלי מחלות רקע, רק קורונה. לכל תשע הנשים הללו יחד יש בבית 47 ילדים מתחת לגיל 18.

5 נשים כבר נפטרו בחודש האחרון, גם הן, אמהות לילידם, פחות מגיל 50, שהיו בריאות לחלוטין, עד שנדבקו בקורונה. 432 אנשים ונשים בני הציבור שלנו – נפטרו עד כה מקורונה. מתוכם: 168 אנשים עד שלא עברו את גיל 74. מתוכם, 34 אנשים שלא הגיעו לגיל 55!. ומה זה משנה הגיל? למה זה משנה אם לאדם היו מחלות רקע או לא?

כי נכנסה לנו למודעות תפיסה שאומרת: קורונה הורגת רק חולים וקשישים! אז העובדות מוכיחות שזה לא נכון. והתורה מתייחסת לחייו של אדם חולה בן 90 בדיוק כמו שהיא מתייחסת לחייו של נער צעיר ובריא בן 15.

סנהדרין לא עשו הנחות לרוצח בשוגג שהיה בורח לעיר מקלט – אם הוא רצח בשוגג אדם בן 70 עם מחלות רקע.

ולכן אני חוזר על המספרים: 432 גברים ונשים מהציבור החרדי נפטרו. 78 גברים ונשים מהציבור החרדי מאושפזים עכשיו במצב קשה מאוד. בהם, 9 נשים צעירות בהריון, אמהות לילדים קטנים. ואלפי חולים שנמצאים בבתיהם. כן. אלפי חולים. יש בהם חולים קל, בינוני וקשה.

יש עכשיו אנשים שמוכנים לתת את כל הרכוש שלהם בשביל עוד קצת אוויר בריאות. עד כאן העובדות! עובדות. שחור על גבי לבן. אפס פרשנות, רק עובדות.

והנה עוד כמה עובדות פשוטות: התורה מצווה אותנו לשמור על הבריאות שלנו ככל שזה בידינו. הציווי מדאורתייא הפשוט והידוע לכולם הוא: ונשמרתם מאוד לנפשותיכם. ויש עכשיו קומץ של אנשים ששומעים את זה וקופצים ואומרים:
מספיק כבר לומר את זה! הפכתם למשרד הבריאות? כל היום זה מה שיש לכם לומר? להפחיד אותנו? בריאות ובריאות..

מה עם לימוד תודה? זה לא חשוב? ילדי התלמודי תורה לא חשובים? בריאות יותר חשובה מהתורה של בני הישיבות? של אברכי הכוללים? עוד מעט נדבר על התורה שלנו. ובכלל על עולם התורה.

אבל לפני זה. יש ציווי בתורה לעשות חתונה עם 800 משתתפים? חתונה??? זה כוילל? זה תלמוד תורה? אין אחד מבין כל משתתפי החתונה שיכול חס ושלום להדביק מישהו ולהרוג אותו? או אותה.. או אישה בהריון?

ועכשיו קצת על הבריאות. איך חז"ל התייחסו לנושא הזה. אם היו היום בדורנו את האמוראים הקדושים, במה הם היו עוסקים בבית המדרש?

אז הנה הגמרא מספרת במסכת שבת בדף פ"ב עמוד א'. ואני אשמיע את ההסבר של הגמרא מהמגיד שיעור מבית "דרשו", הרב מאיר שפרכר שליט"א

רב הונא אומר לבן שלו רבה, לך לבית המדרש של רב חסדא, ותלמד ממנו הלכות בריאות הגוף! אדרבה הוא אומר, אם זה מה שהוא מלמד, אז כל שכן שאתה צריך ללמוד ממנו. ולא מדובר שפם על דברים של פיקוח נפש, שיכולים להרוג מישהו... אנחנו מדברים על 432 יהודים חרדים ויראים שנפטרו! ועל אלפים אחרים נוספים.

כתב הרמב"ם הלכות דעות פרק ד הלכה א: " צריך האדם להרחיק את עצמו מדברים המאבדים את הגוף, ולהנהיג עצמו בדברים המברים והמחלימים"

שלחן ערוך יורה דעה סימן קטז ס"א: כל מכשול שיש בו סכנת נפשות, מצות עשה להסירו ולהישמר ממנו, ולהיזהר בדבר יפה יפה, שנאמר: "הִשָּׁמֶר לְךָ וּשְׁמֹר נַפְשְׁךָ מְאֹד". ואם לא הסיר, והניח המכשול המביא לידי סכנה, ביטל מצות עשה. על כן, לא ישתה מים מגולים, ולא יתן מעות לתוך פיו שמא יש עליהם זיעה, ועוד ועוד...

שמעתם על מישהו שנפטר כי הכניס מעות לפיו? ובכל זאת, שולחן ערוך מפורש: ביטול מצוות עשה. אז מה נאמר על חתונה? על בר מצווה? על ברית? על שבע ברכות? החשש שמישהו שם חולה ומדביק עוד שניים שמדביקם אחר כך עוד עשרה בבית הכנסת... וסוף השייירה הזו יהיו ארבעה או חמישה נפטרים.. למה? כי למישהו היה חשוב מאוד מאוד להיות דווקא היום בכולל!

מילא כולל.. אבל היה חשוב לו להיות בברית של איזה בן דוד. אני פונה עכשיו רק לאלו שמזלזלים בבריאות של כולנו:
אתם גורמים לביטול תורה של רבים! במשך ימים שלמים! כי כל יום שהמגפה כאן, אין לימוד תורה בצורה מסודרת. גם ילדים שלומדים בניגוד להנחיות במחתרת.. הם לא באמת מרוכזים ולומדים.

אתם שגורמים למאות אנשים להאבק עכשיו עם מכונת ההנשמה שלהם! להתחנן לאוויר. לאלפים גרמתם כבר לאיבוד כוחות הגוף, לעייפות אדירה, לאיבוד הטעם והריח גם אחרי חודשים מאז שהם החלימו.. אתם גורמים להלוויות. לנפטרים. לאלמנות. ליתומים. לבכי.

כן אתה שמסתובב בלי מסכה, שהולך לאן שבא לך, שנכנס ויוצא מהשטיבלאך בשביל תפילת מנחה.. אתה גורם למאות נפטרים שלא יוכלו יותר להתפלל מנחה. זהו. הם בקבר. אבל המנחה שלך חשובה!!

מספיק להאשים את כל העולם! אין כאן רדיפת דת! זה לא התקשורת שמדביקה את הנשים האומללות הללו. לא ליברמן ולא ביבי ולא אף אחד אחר! זה אתה שהיה חשוב חשוב לך החיידר של הילד.

זה אתה שיודע שאתה צריך בידוד... אבל אין לך שום אחריות. מצפצף. כאילו משרד הבריאות זה הק.ג.ב ואתה אותו יהודי ברוסיה שמוסר נפש למצוא כזית מצה בפסח. מי יתן את הדין?

מה אכפת לנו מהחילונים ומההפגנות בבלפור? זו התשובה שלכם? החילונים מנחים תפילין? הם שומרים שבת? הם מקיים את ונשמרתם מאוד לנפשותיכם?

ואז בא עוד איזה חכמולוג שאומר: אתם התקשורת החרדית שעושים את החילול ה' הכי גדול! אתם חבורת לבלרים שמטיפים מוסר. מי אתם בכלל? נכון זה מה שאתה אומר שם? אז הנה אני אספר לך. זה לא מוסר! זה לא מסילת ישרים. מי אנחנו שנטיף מוסר אחד לשני. לבקש ממך יפה שאל תהרוג את השכן שלך.. זה מוסר? לבקש ממך שתאפשר לישיבות לחזור ללמוד, זה להטיף מוסר?

והחילול ה' הכי גדול בעולם זה אותם סרטונים מחתונות ותפילות המוניות שמסתובבים בכל העולם וגורמים לאנשים להתרחק עוד קצת מהיהדות! עוד קצת לשנוא את התורה חלילה. עד מתי נצטרך לצעוק את זה? מה קרה לנו?

קחו אחריות על המשפחה שלכם. על עצמכם. אל תצאו בלי מסכה! אל תלכו לשום חתונה. אנשים מתים מזה!!!
אל תלכו לבתי כנסת מלאים בבני אדם! זה מצוות דרבנן מול מוות של אחרים. לכו לערי מקלט. תברחו למקום רחוק. לא כאן בתוך ירושלים ובני ברק. תסתכלו על מודעות האבל!

מה זה משנה אם אתה חסיד, ליטאי, ספרדי, הפלג הירושלמי, מזה משנה? זו לא מחלוקת על אידאולוגיה והשקפה! זה חיים ומוות.

הדברים נאמרים בכאב, לחלק מאוד קטן בתוכנו שעושה דין לעצמו וגורם לכל השאר לעוד ימי סגר, לקושי כלכלי נוסף, לסגירת בתי המדרש, לנזק רוחני אדיר למאות ואלפים.

וכמה מילים על אחריות המדינה: תפקידה של המשטרה לאכוף את הסדר. נקודה. אם יש נגיף שמסתובב בים אנשים והורד כאן נשים צעירות ובעלי משפחות בשיא חייהם.. צריכים לעצור את הנגיף הזה. ורם הנגיף נישא על ידי בני אדם שמסתובבים ברחובות, צריך לעצור את האנשים האלו.

תפקידם של שליחי הציבור בעת הזו לעשות משהו! הסגר הזה לא רציני, לא עוזר ולא מוריד את המספרים. המספר היחיד שעולה מידי יום זה מספר הנפטרים והחולים במצב קשה. איפה אתם ראשי הערים החרדיות? קולכם לא נשמע. יש לכם עיר, עם סמכויות ותקציבים. עם מאות עובדים, ואגפים שונים.

לא אתם צריכים לברוח לעיר מקלט... לא אתם. איפה אתם? קומו ותביאו תוכנית רצינית בשיתוף עם כל הרבנים, ותתחילו לעשות סדר! במקום שאין איש השתדלו אתם מאזינים להיות אנשים! כל אחד במקומו! לקחת אחריות עליו, על משפחתו. מותר ללמוד בבית, אין איסור כזה. מותר להתפלל בבית. מותר. מותר לא להגיע לחתונה. ולא להגיע לאירועים.

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם!

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר