סיקור מיוחד

לקראת השבעת ביידן: שקט מתוח והסתה ברשתות

נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן יושבע מחר לנשיאות, אך ברשת מתרוצצות קונספירציות וסרטוני הסתה לצד מחאות מתוכננות בפרלמנטים; וגם, מי גנב את המחשב של ננסי פלוסי? (בעולם)

אלי דן | כיכר השבת |
דגלים במקום אנשים, גבעת הקפיטול אמש (צילומסך: c-span)

מרכז וושינגטון נראה הערב (שלישי) כמו מבצר, מגודר בגדר תיל ומוקף ב-25,000 כוחות המשמר הלאומי, לקראת השבעתו מחר, יום רביעי, של הנשיא הנבחר ג'ו ביידן, כך מדווחת סוכנות הידיעות 'רויטרס', וזאת בניגוד מוחלט להשבעות נשיאים קודמות, שהתאפיינו באווירה חגיגית. כמובן שגם לקורונה המשתוללת יש חלק בצמצום חגיגות ההשבעה, המונות בדרך כלל כמיליון איש.

ראש עיריית וושינגטון, מוריאל בוזר, אמרה כי אין ברירה אלא להגביר את האבטחה לאחר ההתקפה הקטלנית על הקפיטול, ואמרה כי "אלו שמכונים פטריוטים ינסו להפיל את הממשלה ולהרוג שוטרים", כשהיא מכוונת לתומכי טראמפ.

“איך אנשים מעיזים לנסות לגנוב לנו את החגיגה", אומרת תושבת וושינגטון ותומכת המפלגה הדמוקרטית לסוכנות 'רויטרס'. מעולם לא עשינו זאת - ככל שלא הסכמנו עם הבחירות האחרונות (לנשיאות), איש מעולם לא איים על ביטחונם של אנשים".

ביוזמה מעניינת, את מאות אלפי המשתתפים - בדרך כלל - בטקס ההשבעה, יחליפו הפעם אלפי דגלים שנקבעו בשדרה הרחבה למרגלות גבעת הקפיטול המשמשת להתכנסות בימים כתיקונם.

אבל יוזמה כזו או אחרת לא יכולה להסתיר את השדים האפלים הממשיכים להשתולל מתחת לפני השטח, השסע הדו מפלגתי מתבטא בתעמולה ארסית ברשתות החברתיות שכל צד מנהל נגד רעהו.

מן הצד הדמוקרטי דווקא, פורסם סרטון בניחוח מלחמתי הקורא למלחמה דיגיטלית בתומכי טראמפ ברחבי אמריקה. "מחשבים וטלפונים הם בעלי ערך רב יותר מאשר קני רובים, צבא אזרחי יאתר שמרנים קיצוניים באותו הדרך שבה אנליסט של סוכנות הביון האמריקאית התחקה ועזר להרוג את אוסמה בין לאדן", קורא הדובר בסרטון.

מנגד, בקרב הפלגים הקיצוניים של הרפובליקנים תומכי טראמפ, משתוללות שמועות הזויות על תאוריות קונספירציה מופרכות, תאוריית הקאנון (QAnon) היא אולי הנפוצה שבהם, חסידי תאוריית הקונספירציה מדמיינים כי יש קנוניה עולמית נגד ארה"ב המובלת בידי מדינות שונות ובראשם סין, והם מתעקשים במשך שנים כי רגע ההתחשבנות עם אויביה של ארה"ב קרוב.

כמובן שהרקע המציאותי לתיאוריה הוא המאבק המתרחש בעולם האמיתי בין המעצמות הדומיננטיות בעולם ארה"ב, סין, ורוסיה. כאשר הנטייה של ממשל טראמפ הייתה קירבה יחסית לרוסיה ומלחמת סחר עם סין, ביידן לעומתו, צפוי להתרחק מרוסיה ולהיות פחות לעומתי כלפי סין.

דוגמא טובה לסכסוך הדיפלומטי של ממשל טראמפ עם סין, ניתן לראות בהצהרה הדרמטית שמסר היום מזכיר המדינה היוצא מייק פומפאו בגנות הפשעים שמבצעים הסינים במיעוט האויגורי.

ובחזרה לתיאורית הקונספירציה, תומכי הקאנון קיוו במשך תקופה ארוכה כי טראמפ הוא הנבחר ללחום את מלחמתם וכי הוא ממתין לזמן הנכון להכות את אויבי ארה"ב. עם הפסדו של טראמפ בבחירות וככל שהתבהר כי אכן השלטון יועבר לידי ביידן, ההסברים להפסד הפכו להזויים יותר ויותר, ואיתם התקווה לשינוי ברגע האחרון. יום השבעתו של ביידן אם כן, עלול להוביל למהומות נואשות אחרונות.

אין לדעת עד כמה הייתה עמוקה השפעת תיאוריית הקאנון, או תאוריות קונספירציה אחרות, על המהומות בגבעת הקפיטול, אך אין ספק שהן הזינו אותה.

ברקע התרחשויות, דיווחים שפורסמו היום בארה"ב מהם עולה כי, הרשויות הפדרליות עצרו אישה מפנסילבניה המואשמת בגניבת מחשב נייד או כונן קשיח ממשרד נשיאת בית הנבחרים האמריקני, ננסי פלוסי הדמוקרטית, שנואת נפשם של תומכי טראמפ. על פי החשד המחשב נלקח מלשכתה של פלוסי במהלך ההסתערות על הקפיטול.

העצורה, ריילי יוני וויליאמס, הואשמה על ידי נציג ה-FBI בבית משפט כי נראתה בסרטון כשהיא לוקחת "מחשב נייד או כונן קשיח" ממשרדה של פלוסי, והחשד הוא כי ניסתה למכור את המכשיר למודיעין הרוסי.

גניבת מכשירים אלקטרוניים ממשרדי הקונגרס הייתה אחת מתקוותיהם של תומכי תאוריות הקונספירציה, בתקווה כי המידע שבהם "יוכיח מעל לכל ספק את הקשר בין הדמוקרטים לאויביה של ארה"ב" אך עד כה לא סופקו הוכחות כל שהן, מלבד תמונות מזויפות באופן גרוע, וכדומה.

כרגע, נראה כי תומכי הנשיא היוצא יאלצו להסתפק במחאות מצומצמות המתקיימות ברחבי ארה"ב סביב הפרלמנטים המקומיים, ארה"ב מקווה שאותן מחאות לא ייגלשו לאלימות קיצונית, ושלא יבוצע מעשה טירוף בידי קונספירטור מיואש ונחוש. אך אין ספק כי גם אם יעבור יום ההשבעה של ביידן בשקט יחסי –וכאמור אין ביטחון שכך יהיה- אמריקה זקוקה לריפוי חברתי עמוק יותר.

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר