פורך את השקרים, בראיון ל'כיכר'

המומחה מסביר: כל מה שלא ידעתם על 'פייק ניוז' וחיסונים

הרשת עמוסה במידע על חיסונים והשפעתם, הכולל שקרים רבים. לשם כך ד"ר נוב - מומחה לביוכמיה קלינית - התראיין ל'כיכר': לעשות סדר ב'פייק' • וגם: הסקר שבדק האם אתם רוצים להתחסן (חדשות)

אלי דן | כיכר השבת |
חיסונים (צילום: Olivier Fitoussi/Flash90)

כתבה ראשונה בסדרה

הרשת עמוסה במידע על החיסונים והשפעתם, ישבנו לשיחה מקיפה עם ד"ר אורי נוב, מומחה לביוכמיה קלינית ובעל ניסיון ביצור תרופות ודיברנו איתו על הכל כשהוא עושה סדר בים המידע הבלתי מאומת.

מה זה בעצם חיסון?

חיסון הוא אימון של הגוף להתגוננות בפני וירוס מחולל מחלה, קל באימונים קל בקרב.

יש 2 מערכות חיסון: 1. מולדת מזהה ומנטרלת איומים באופן כללי, העור לדוגמה הוא חלק ממערכת חיסון שדוחה את כל סוגי האיומים באופן כללי ושווה. 2. מערכת חיסון נרכשת, כלומר מערכת שבודקת כל הזמן פולשים לגוף ומזהה האם הם איום או לא. וירוסים חיידקים וכדומה, המערכת מזהה גם תאים שנדבקו ומשמידה אותם.

ההבדל בין חיידק לוירוס, חיידק לא צריך בית גידול ויכול להתקיים בפני עצמו. וירוס צריך בית גידול כלומר גוף של אדם או בעל חי שאליו הוא נטפל. חיידק הוא ייצור יחסית מורכב, וירוס הוא ייצור פשוט יחסית. אנטיביוטיקה יכולה לעזור נגד מחלה הנגרמת מחיידק כי המבנה שלו שונה משל התא האנושי, והאנטיביוטיקה יכולה לפגוע בחיידק ספציפית, המבנה של הווירוס דומה למבנה של התא האנושי ולכן אנטיביוטיקה לא יכולה לזהות ולפגוע בו, ובעצם אין תרופה למלחמה בווירוס, רק שהגוף עצמו ייצר נוגדנים.

חיסון גם לא עוזר בדרך כלל נגד מחלה שנוצרת על ידי חיידק, אבל כן עוזר בדרך כלל למחלה הנגרמת על ידי וירוס.

ד"ר אורי נוב (באדיבות המצלם)

בוא נדבר על מגפות שנגרמות על ידי וירוסים. יש וירוסים שאין להם חיסון, נכון?

נכון ראשית נתחיל בווירוס הפוליו, שחולל מגיפה מאוד קשה לפחות 50 אחוזי תמותה, הניצולים סבלו לרוב מפגיעות בגפיים. עבור הוירוס הזה הומצא חיסון ע"י יהודי בשם ד"ר יונה סאלק, החיסון שהוא פיתח זו הצלחה גדולה כי הוא הצליח להדביר בעצם את התפשטות הוירוס לגמרי.

אחד הווירוסים שחוללו את המגיפות החמורות ביותר, הוא הווירוס שחולל את מגיפת האבעבועות השחורות, וירוס שגם ל-70 אחוזי תמותה, עם הווירוס הזה התמודדו בצורה קצת פרמיטיבית לפני מאות שנים, ובעצם בלי לדעת, יצרו סוג של חיסון על ידי זה שהדביקו בכוונה בריאים בווירוס שאמור להיות מוחלש, בפועל הם לא באמת ידעו מה זה ווירוסים ומדובר בשיטה מאוד מסוכנת כי לא תמיד הוורוס באמת היה מוחלש.

יש אכן וירוסים שאין להם חיסון, או בגלל שהם לא נפוצים למרות שהם מאוד קטלניים, אחד מהם הוא האבולה, גם הוא עם שיעורי תמותה גבוהים מאוד של כ-70 אחוז. אבל הוא בדומה לווירוס אחר ה-HIV קטלני ביותר, אבל עדיין לא הומצא להם חיסון, בגלל הכמות הגבוהה של המוטציות כלומר השינויים שהווירוס עובר, מה שלא מאפשר למערכת החיסונית ללמוד אותו מראש ולהתכונן אליו.

אז איך עבדו החיסונים עד היום ומה החידוש בחיסונים של פייזר ומודרנה?

בגדול, בחיסון בשיטה הרגילה, לוקחים וירוס מחלישים אותו ומזריקים לגוף, בעצם הווירוס הזה לא יכול להזיק, אבל מן הצד השני המערכת החיסונית לומדת אותו ומפתחת נגדו נוגדנים, ואז כאשר האדם נדבק בווירוס ה"חזק והרגיל", המערכת החיסונית כבר מכירה את המבנה הייחודי של הווירוס ושולחת אליו את הנוגדנים שהוא הכינה מראש עבור הווירוס המוחלש. ככה עבדו החיסונים עד היום.

השיטה החדשה של פייזר ומודרנה, עובדת בצורה שונה, לא לוקחים ווירוס ומחלישים אותו אלא מייצרים במעבדה חלקיק שמדמה משהו מהווירוס "האמיתי" ואותו מזריקים לגוף, המשהו הזה נקרא RNA והוא בעצם שכפול של קטע חלקי בלבד של המבנה ממנו בנוי הווירוס, המערכת החיסונית לא יודעת שזה רק "חיקוי" של הווירוס ומייצרת מולו נוגדנים, החומר עצמו מתפוגג מהגוף בתוך כמה שעות, כי מדובר בחומר רגיש מאוד שלא יכול לשרוד יותר מידי זמן (לכן צריך עבור החיסונים תנאי אכסון מיוחדים) אבל החומר הזה לפני שהתפוגג כבר עורר את המערכת החיסונית לפעולה והגוף מתחיל לייצר נוגדנים, כשיגיע הנגיף "האמיתי" כבר מחכים לו נוגדנים שידאגו לטפל בו לפני שיספיק להשפיע באופן מזיק.

אם כך, אז מה כל כך מפחיד בחיסון החדש?

בעצם השיטה הזאת לא כל כך חדשה מכירים אותה כבר כ-20 שנה בעולם המדע, ועכשיו בזכות הקורונה היא עשתה קפיצה גדולה, וכנראה שכל החיסונים בעתיד יהיו בשיטה הזאת, כי היא בעצם הרבה יותר בטוחה והרבה יותר יעילה מהחיסונים הרגילים שקיבלנו עד היום.

השיטה יותר בטוחה, גם כי לא מזריקים לנו וירוס אלא כביכול חלק של וירוס, וגם כי בשיטה הזאת יש פחות תוספים אחרים שמוסיפים לחיסונים הרגילים. בשיטה החדשה יש גם פחות סיכוי לתגובה אלרגית, שהיא אחת מתופעות הלוואי של החיסונים הרגילים.

אבל אנשים מדווחים על כל מיני תסמינים אחרי החיסון, חולשה סחרחורות וכדומה?

נכון, זאת לא אלרגיה, אלו תסמינים שמעידים על זה שהחיסון עובד. אפשר לומר שמי שאין לו תסמינים כאלה או שהמערכת החיסונית שלו חזקה במיוחד, או שחלילה החיסון לא עבד עבורו.

מה ההסבר לכך?

אחרי החיסון צריך להפריד בין תופעות של אלרגיה לבין חולשה וסימני מחלה רגילים.

אלרגיה זאת תופעה שצריך לשים אליה לב, מי שאלרגי לאבקנים, לעקיצות דבורים, לאבק וכדומה, צריך לשים לב לאחר מתן החיסון שהוא איננו מפתח תגובה אלרגית, כגון קוצר נשימה או פריחה, או התנפחות בין הסנטר לצוואר, כל אלה מעידים על תגובה אלרגית "היסטרית" ולא נורמלית של המערכת החיסונית, וזה דורש התייחסות רפואית.

כאמור, מי שסובל מאלרגיות באופן כללי צריך להיות ערני לאחר מתן החיסון. אבל בניגוד אליו, מי שחש תסמיני מחלה, כגון חולשה, סחרחורת ואפילו חום, זה סימן חיובי, זה סימן שהחיסון הצליח להעיר את המערכת החיסונית ולגרום לה להתחיל לייצר נוגדנים. כאשר המערכת החיסונית בפעולה היא דורשת המון משאבים מהגוף, ואז אנחנו מרגישים חולים, אבל בעצם זאת לא מחלה, ולא תתפתח מזה מחלה, זאת רק המערכת החיסונית שלנו שמתאמנת בלחימה לקראת הווירוס "האמיתי".

הכתבה הייתה מעניינת?

תוכן שאסור לפספס

0 תגובות

אין לשלוח תגובות הכוללות דברי הסתה, לשון הרע ותוכן החורג מגבול הטעם הטוב.

טוען תגובות...
תוכן שאסור לפספס

עכשיו בכותרות
הנקראים ביותר
המדוברים ביותר